Ex Finnair DC-9-10 charter Nairobi-Helsinki

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Spennende - men kanskje litt usikkert om de får det til?

http://www.traveller.fi/last-call/

This is the last chance to fly a DC-9-10 series passenger jet!

Finnish Aviation Museum and Helsinki-based travel agent Traveller Oy (Inc.) offer a unique chance to fly on an oldest airworthy passenger jet in the world on its very last trip. Finnish Aviation Museum is purchasing this 50-year old DC-9-14 and will have it ferried from its current Nairobi base to Helsinki airport in Helsinki, Finland.

The ferry flight from Nairobi will depart on Saturday 28 November and will be flown via Aswan, Egypt to Venice. On the morning of the 29th, the aircraft, currently registred 5Y-XXA will begin its final flight to Helsinki where it will be preserved. This will be the final flight of this aircraft, which will join the collection of Finnish Aviation Museum.

Smal linje mellom spennende og F-ing scary... Heller mest mot det siste :)

Jeg fikk også denne e-posten og fant den både interessant og spennende. Men jeg deler usikkerhetsmomentet her og har konkludert med at flyet får ta av uten meg.

Har forøvrig fløyet med Finnair DC-9-14 mellom HEL, RVN og IVL. Det var en fin tur sommeren 1982.

Espen

Jeg håper de får det til.
Det er nok likevel noe usikker om de greier å få mange nok til å delta på første dagen fra Afrika og opp til Venezia.
Siste del planlegger jeg å delta på. Kan ikke la en slik mulighet gå fra meg.
Noen av oss husker godt Finnair sine DC9-14 og -15 på Fornbu i glansdagene.
Her flere turer med blant annet -LYD over til HEL før mange av Finnairs 10 series maskiner endte opp hos BMA.
Der hadde jeg gleden av i 1989 og 1990 å fly med BMA DC9-10 serien fra LHR og opp til Liverpool og East Midlands flere ganger. Diamond services!
It was unbelievable what they where able to serve you on the short flight to Liverpool! Services started right after wheels up! The stewardesses and the trolleys where battling the climbangle out of LHR at the start of the services.
I have never ever seen anything like it elsewhere!
Det er med andre ord mange minner som knytter seg til denne flytypen for mitt vedkommende.

Riktig lækkert. Det er jo også noen få av disse som er aktive som fraktere i Nord--Amerika. Ser dem av og til på den lokale spottersiden.

Ja, maskinen er et virkelig flott skue. Den representerer jo også en spennende del av luftfartshistorien. Den tilhører jo første generasjon jetpassasjerfly :-) Skulle gjerne vært med på siste flighten..... God tur OJB!

Espen

Back