Eventyret på Island - oppsummert

Paulo

Paulo Fernandes
Eventyret på Island - oppsummert

Siden jeg nå er ferdig utdannet tenkte jeg å lage en bildeserie fra mine flyvninger på Island. Skulle gjerne vist bilder fra siste delen av utdanningen (multi engine rating og instrument rating) men det ble nesten ikke tatt bilder av den delen siden jeg var for opptatt med å fly selv. De fleste bildene her er tatt under hour-building på Island enten av mine venner eller av meg mens jeg var PNF (pilot not flying).

Sommeren for to år siden ankom jeg Island, klar for å begynne på en komplett pilotutdanning ved Keilir Aviation Academy:

bpUxyNo.jpg

Klasserommet bød ofte på spotting ved holding-punktene til rullebanen, Easyjet var en gjenganger:

gkuLtrv.jpg

Så fort man hadde fått nok flytimer fløy vi cross-country med bruk av navigasjonslogg slik som på bildet. Å uttale islandske steder over radioen var en stor utfordring i begynnelsen men kom seg fort til!

9e6Qksm.jpg

Island bød på mye vakker natur og av og til fløy vi lavt for å få de fineste bildene, som her ved Jökulsárlón hvor vi lå på 1500 ft.

QWgPCW3.jpg

En av mine beste minner fra hour-building var denne cross-country-flyvningen til Höfn, øst på øya hvor min venn var "pilot in command". Is-land, ja...viktig å lande rett på midtstripen ;)

WTLa4ln.jpg

Her står et av skolens DA40-fly parkert på Bakki flyplass (jeg trengte å gå på do ^^). Denne flyplassen var en av de mest besøkte av både Keilir og Icelandic flight academy.

x5mAS9a.jpg

Det å sitte i høyresetet med kompiser som bygget flytimer hadde sine fordeler:

iATPy8J.jpg

YfdiUiE.jpg

Island er vakkert både om sommeren og vinteren:

jr9QCqu.jpg

BT4Saj1.jpg

R3iy73L.jpg

Hallgrimkirkja i Reykjavik. Et symbol på byen:

MJutos0.jpg

Go-proen og "The Puffin-bird" til en svensk medstudent ble ofte med på tur:

NQC344w.jpg

JxY8JmP.jpg

Denne fikk flest "likes" på Instagram for å si det sånn :P

TeXwWRf.jpg

Dette var synet som møtte deg etter avgang på Vestmannaeyjar når været var fint og solnedgangen påbegynt:

G80UL4a.jpg

Reykjavik innenriks-flyplass ble ofte brukt til å trene på landinger og til instrument-flyvning. Jeg brukte den et par ganger selv til å plukke opp passasjerer som ikke orket å ta seg hele veien til Keflavik:

NpMJquY.jpg

Jeg var kjempeheldig å fikk besøkt Isafjörður fire ganger under mitt opphold. En innflyvning jeg sent vil glemme.

gj10Swa.jpg

På tross av at Island er et landskap med svært variert terreng stemte vindene ofte overens med de meldte vindene:

OW8W3l1.jpg

Last edited:
Re: Eventyret på Island - oppsummert

Vi hadde mye internasjonal trafikk på Keflavik. Her er en 767 fra det italienske luftforsvaret om jeg husker rett:

n1JbFgs.jpg

Vi måtte ofte vente bak business-jets på bakken. Kan du flytypen vil jeg gjerne vite den :)

SkcYdyy.jpg

WH2ZrRN.jpg

Airbus A350 var innom for å teste landing i sidevind (om jeg husker rett):

TtJKQvD.jpg

En Boeing 787-900 i test-stadiet var også innom og flyskolen tilbød en omvisning rundt flyet til studentene. Vi fikk også gå ombord hvor hundrevis med ledninger okkuperte hele kabinen.

tnvRKSr.jpg

Det amerikanske luftforsvaret var ofte innom, og i dette tilfelle gjorde en av besetning en "pose" for oss da han la merke til kameraet:

6AclwaY.jpg

8Rmi9yJ.jpg

Meg i høyresete mens min kompis var ved spakene:

MeIHhMs.jpg

Tenkte jeg skulle avslutte serien med det synet man møter mest ved holdingpoint på Keflavik flyplass, nemlig 757er fra Icelandair.

IrkYm2V.jpg

Håper serien falt i smak :)

Last edited:

Mye flotte bilder her! takk for at du deler :)

Ser ut som du har hatt et fint opphold, mange fine bilder

Lekkert lekkert! Mye variert, og flott natur - stor tommel opp!

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding folkens! Glad bildene falt i smak :)

Back