Evakueringsflighter og spesielle cargoflighter under Corona

Pax reiser ikke gratis, så staten betaler vel ikkenoe for disse flightene, det danske reisebyrået tar ca 10 000 pr sete i økonomi fra Brasil.

Men jeg antar det er noen som står bak som en eller annen form for garantist?

Er det noen grunn til å tro at myndighetene ikke betaler markedspris for dette ?

Jeg læste et sted, at den danske stat dækker evt. underskud på repatrieringsflights fra/til CPH.
Hvordan det regnestykke
er i hvert enkelt tilfælde, skal jeg ikke gøre mig klog på!

M.h.t. flyselskaber har udenrigsministeriet benyttet sig af DY:
CPH-RAK r/t , DAT: CPH-GOA r/t , DK: CPH -CEB-MNL-CPH og
SK: CPH-LIM-CPH. Desuden foresvæver det mig, at Jet Time har
haft en flyvning; her kan en landsmand måske supplere?

Re: Evakuerings flighter og spesielle cargo flighter under Corona

Plankekjøring vil jeg si. Skal se om jeg får klipt sammen noe video bla. fra CHC til AKL. Lite trafikk for tiden, så det hjelper jo. Over Australia er det kjekt med Block clearance, f.eks. FL340-FL380. Kan fly optimal level hele tiden. Det som skjer i lufta og selve flygingen er ikke noe problem. Problemene oppstår på bakken :)

Det høres kjent ut. Armer og bein med handling og praktiske forhold. Video fra sørlige halvkule høres spennende ut. :fly

Er det noen spesiell grunn til at det ser ut som det for det meste er flag carriers/nettverksselskap som utfører disse redningsmisjonene? (Austrian, Lufthansa i stedet for Eurowings,Germanwings - British Airways istedet for Ryanair - SAS og Widerøe i stedet for Norwegian etc etc?)

(**RED ANM siden det går sport i å lese spørsmål med fandens briller: Nei, dette handler ikke om at den ene er bedre enn den andre, det er en ren praktisk observasjon hvor jeg lurer på om det ligger f.eks myndigheter bak eller om det bare er ren tilfeldighet.)

Er ingen ekspert på nyansene her, men det finnes avtaler som omhandler hvem som skal brukes i nødsituasjoner. Til gjengjeld har operatøren fly som fort kan omkonfigureres til f.eks. ambulansefly, som jo ble brukt f.eks. etter tsunamien i Thailand.
Så evakuering faller nok innunder her, ihvertfall til en viss grad. Andre aktører bruker flymeglere som f.eks. Aircontact, og de har egne avtaler.

Er det noen spesiell grunn til at det ser ut som det for det meste er flag carriers/nettverksselskap som utfører disse redningsmisjonene? (Austrian, Lufthansa i stedet for Eurowings,Germanwings - British Airways istedet for Ryanair - SAS og Widerøe i stedet for Norwegian etc etc?)
)

For Tyskland sin del har vel Condor gjort en hel masse flygninger, de har hatt en mini hub i Bangkok med rundt 100 personer til enhver tid.

Her i Østerrike har både Level og Laudamotion gjennomført flyginger på vegne av myndighetene i tillegg til oss, men det er kun vi som har fly for langruter.

Passasjerene betaler en fast sum avhengig av strekning, resten dekkes av myndighetene. Dette er ikke noe vi tjener penger på, men det hjelper til å holde ting i bevegelse og kan kanskje være med på å skape litt goodwill i de tøffe tidene som kommer. I de fleste tilfellene vil ikke summen passasjerene betaler dekke omkostningene til en slik tur, selv med fullt fly.

Jeg læste et sted, at den danske stat dækker evt. underskud på repatrieringsflights fra/til CPH.
Hvordan det regnestykke
er i hvert enkelt tilfælde, skal jeg ikke gøre mig klog på!

M.h.t. flyselskaber har udenrigsministeriet benyttet sig af DY:
CPH-RAK r/t , DAT: CPH-GOA r/t , DK: CPH -CEB-MNL-CPH og
SK: CPH-LIM-CPH. Desuden foresvæver det mig, at Jet Time har
haft en flyvning; her kan en landsmand måske supplere?

Legg gjerne til DAT som kom rett over hustaket mitt i natt med A320 som kom fra BLL men som før nok hadde vært i Afrika og hentet nordmenn og dansker fra Nigeria. Måtte mellomlande på vei fra Lagos leste jeg, men fant aldri ut hvor det ble.

Hvorfor ferger SAS RSB fra OSL til CPH, mens RSA blir ferget motsatt vei samme dag? Må da være dårlig økonomi å fly tomt når det allerede står et fly der?

Har sett det har blitt gjort for å holde rutetider osv, men det er jo ikke saken nå.
Er vel heller ikke omfattende vedlikehold allerede på en ny maskin?

Bare lurer litt, og ja det er sikkert noen lure grunner - derfor jeg spør.

Uansett på vei til OSL fra ISB nå.
SK7033 ISB-OSL 11:00-14:55 A359 SE-RSA

Hvorfor ferger SAS RSB fra OSL til CPH, mens RSA blir ferget motsatt vei samme dag? Må da være dårlig økonomi å fly tomt når det allerede står et fly der?

Har sett det har blitt gjort for å holde rutetider osv, men det er jo ikke saken nå.
Er vel heller ikke omfattende vedlikehold allerede på en ny maskin?

Bare lurer litt, og ja det er sikkert noen lure grunner - derfor jeg spør.

Uansett på vei til OSL fra ISB nå.
SK7033 ISB-OSL 11:00-14:55 A359 SE-RSA

Hørte noen si at grunnen er at RSB må desinfiseres før den kan brukes igjen, og det rakk de ikke på den tiden før turen til ISB. Mulig dette også kun kan gjøres ved hjemmebasen ved CPH.

Hørte noen si at grunnen er at RSB må desinfiseres før den kan brukes igjen, og det rakk de ikke på den tiden før turen til ISB. Mulig dette også kun kan gjøres ved hjemmebasen ved CPH.

Ja, det høres jo ut som en logisk forklaring 👍

Ser på FR24 at Lufthansa akkurat nå har 3 fligther mellom BKK og FRA. Alle har «normale» fligth nummer, men synes at det er litt merkelig? Noen som vet hvorfor? Det er snakk om flere flytyper: LH355 (B744), LH357 (A388) og LH733 (A343).

Last edited:
Ser på FR24 at Lufthansa akkurat nå har 3 fligther mellom BKK og FRA. Alle har «normale» fligth nummer, men synes at det er litt merkelig? Noen som vet hvorfor? Det er snakk om flere flytyper: LH355 (B744), LH357 (A388) og LH733 (A343).

LH355 og LH357 har alle vært på New Zealand (Auckland) og Christchurch. Er for å fly europeere hjem. Gikk via Bangkok tilbake

Last edited:
Air Canada hiver ut endel av setene på 3 777-300ER for å kunne ta mer last. Ser de da skriver de kan ta nesten 90 tonn med last

Litt matte basert på hva de skriver så høres det ut som de fjerner economy og premium economy setene på deres 450 seters versjon av 777-300ER

https://www.aviation24.be/airlines/...transport-vital-supplies-and-necessary-cargo/

Air Canada reconfigures passenger cabins on three Boeing 777 aircraft to transport vital supplies and necessary cargo

BA flyr også diverse Cargo-flightr hit og dit, bla har en 777 gått LHR-MUC, og en 747 har vært på Larnaca. Ellers går det mest i 777 på Cargo. Ser ut som de fleste A380ene er fløyet til Chateauroux for lagring.
http://thebasource.com/

Det går en 787 London-Atlanta mer eller mindre daglig på normalt flightnummer men kun med frakt.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Sikkert oljecharter. Rutetilbudet er dårlig, så er det mange nok, lønner det seg med charter. Man slipper litt eksponering også ved å flydirekte og unngå andre passasjerer.

Finner i farten ikke tilbake til artikklene, men det er jo olje- og offshore-operatører som leier inn egne fly for tiden for i størst mulig grad isolere ansatte i forbindelse med skift.

SAS sender LN-RGH som SK9047 til GZP i morra tidlig kl 07.00
Retur som SK 7220 kl 16.40

Sent from my iPhone using Tapatalk

Back