• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Evac pack i ovrhead panel i cockpit?

Styrmann

Newcomer
Ser at SAS sine 737, i alle fall deres egne, i overhead har et panel som heter «evac pack». Hva er dette?

Kan ikke huske å ha sett dette på DY sine 737.
 
Re: Evac pack

Flåte, tilpper jeg. Påkrevet for overwater flights når du er over 20(?) minutter fra land. DY skal også ha dette ettersom de bl.a. flyr til Kanariholmene.
 
Re: Evac pack

Jeg mener det er forskjell på FAA- og EASA-regler når det gjelder dette. DY har ikke flåte ombord på noen 737NG, unntaket var da et antall hadde ETOPS-godkjenning med denne utrustningen installert for USA-flights samt de som var stasjonert i Karibien. Da var flåten(e) installert i overhead bins. De som var ombord på en av disse har kanskje sett forseglingen på disse. ETOPS-status for Max'ene har jeg ikke på stående fot.
Jeg kan med sikkerhet si at heller ikke BU og SAS Norge hadde slike ombord selv om Kanariholmene, Azorene samt Svalbard og Island sto på ruteprogrammet.

Forøvrig hadde noen av de tidligere DY-leasede 737NG (NOP/Q?) et compartment i taket foran og bak i cabin som jeg tror Styrmann sikter til. Såvidt jeg forstår var dette tiltenkt nettopp flåter.
 
Last edited:
Re: Evac pack

Det jeg sikter til, er en bryter i overhead panel, på venstre side ganske så langt bak. Her står det «evac pack». Jeg har ingen bilder av denne bryteren, men alle 737-6/7/883 jeg har vært i cockpit på, har hatt denne bryteren.

Et par 737-76N SAS har/har hatt, har jeg sett har disse flåtene for og akter i flyet, men ettersom denne bryteren er på de fleste 737 i SAS, kan det ikke være forbindelse med dette. Antar jeg.
 
Re: Evac pack i ovrhead paneli cockpit?

Fant denne i en MD11 manual, likner på MOW sin...
 

Attachments

  • evac.jpg
    evac.jpg
    119.2 KB · Views: 395
Re: Evac pack i ovrhead paneli cockpit?

Fant denne i en MD11 manual, likner på MOW sin...
Det er nok ganske likt som på 737, ja. Funksjonen beskrevet er også lik, såvidt jeg husker. Jeg tror ikke noen av dagens NG i DY har det, med mulig unntak for EI-FHH (ex LN-NOV) som er en -8FZ og ikke normal DY-spec.
 
Re: Evac pack

Jeg mener det er forskjell på FAA- og EASA-regler når det gjelder dette. DY har ikke flåte ombord på noen 737NG, unntaket var da et antall hadde ETOPS-godkjenning med denne utrustningen installert for USA-flights samt de som var stasjonert i Karibien. Da var flåten(e) installert i overhead bins. De som var ombord på en av disse har kanskje sett forseglingen på disse. ETOPS-status for Max'ene har jeg ikke på stående fot.
Jeg kan med sikkerhet si at heller ikke BU og SAS Norge hadde slike ombord selv om Kanariholmene, Azorene samt Svalbard og Island sto på ruteprogrammet.

Forøvrig hadde noen av de tidligere DY-leasede 737NG (NOP/Q?) et compartment i taket foran og bak i cabin som jeg tror Styrmann sikter til. Såvidt jeg forstår var dette tiltenkt nettopp flåter.

Tror det har vært to svenskregistrerte 700 med flåter i taket i SAS-flåten.
 
Back
Top