• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

EU's svarteliste oppdatert

Det var flere artikler om dette i avisene på Filippinene idag. Ikke noe godt nytt for turistindustrien der nede. Nå er det vel enda mindre sannsynlig at PAL kommer tilbake til Europa med det første.
 
Last edited:
Får dette noen innvirkning på SAS sitt samarbeid med Philippines Airlines på Bangkok-Manila?
 
Har SAS noe annet samarbeid enn interlineavtale, da?

Ser de selger PR som connection fra SK973, men det er kun som interlineforbindelse ...
 
Litt pussig dette med PAL, trodde de hadde "orden i sitt hus" om dagen..:rolleyes:
 
eg trodde Philipines var allrede svartlistet i EU siden selskapet ikke fløy til europa på mange mange år... også rart å svartliste selskaper som har helt nye fly....
 
også rart å svartliste selskaper som har helt nye fly....

Dårlig vedlikehold er dårlig vedlikehold, selv om det nok 'merkes' bedre på gamle fly ... Her er det snakk om alvorlige forhold - man gjør ikke slik for moro skyld.

"In both countries, it's because of serious and persistent non-compliance of the civil aviation authorities in terms of overseeing and checks on aircraft," European Commission transport spokeswoman Helen Kearns said.
 
Kunne godt forestille mig at Philippinerne indfører en eller anden form for restriktioner
overfor EU selskaber..
PAL er jo trods alt deres national stolthed...egentlig har jeg idt svært ved at tage det
alvorligt...for de flyver jo slet ikke hertil, og har USA f.ex samme form restriktive regler
PAL flyver jo da til LAX...
Hilsen
Ole
 
PAL flyr til LAX, HNL, LAS og SFO i tillegg til YVR i Canada .. jeg er sikker på at både FAA og CAA følger dette med stor interesse ...
 
Kunne godt forestille mig at Philippinerne indfører en eller anden form for restriktioner overfor EU selskaber..

Det er vel hva man vil kalle å skyte seg selv i foten ved å innføre noe slikt.

Det som er vesentlig er ikke lista i seg selv, men EU's forskrift 2111/2005 kap III som betyr at selv om flyselskapet ikke flyr til EU, så har du som kunde når du har kjøpt billett eller reiser fra EU på en gjennomgående billett, rett til refundering eller omruting av reisen på visse vilkår hvis det viser seg at reisen eller deler av denne blir gjennomført av et selskap som er på denne listen.
 
Det er vel hva man vil kalle å skyte seg selv i foten ved å innføre noe slikt.

Det som er vesentlig er ikke lista i seg selv, men EU's forskrift 2111/2005 kap III som betyr at selv om flyselskapet ikke flyr til EU, så har du som kunde når du har kjøpt billett eller reiser fra EU på en gjennomgående billett, rett til refundering eller omruting av reisen på visse vilkår hvis det viser seg at reisen eller deler av denne blir gjennomført av et selskap som er på denne listen.
Som jeg har opfattet denne "no fly" liste, så er det de nævnte selskaber der
ikke har love til at beflyve EU område.
Og det af rent tekniske årsager. Det har jo ikke ngoet at gøre med visse
billet tekniske ting.
Hilsen
Ole
 
Nei - men så lenge EU ikke anser flyselskapet som trygt, vil man gi EU's borgere en 'vei ut' av kjøpet hvis man er booket med det.
 
Og det af rent tekniske årsager. Det har jo ikke ngoet at gøre med visse
billet tekniske ting.

Tror du misforstår litt, når flyselskapet først er på "operating ban" lista så har reisende rett til å bli booket om eller å få refundert reisen.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:344:0015:0022:EN:PDF

Nå er det ikke PAL i seg selv som er bannet, men alle filipinske selskaper pga noe med filipinske luftfartsmyndighetes

EU kunne gitt unntak for Philippines Airlines slik som er blitt gjort med Air Koryo, Garuda, TAAG, Air Astana, etc., men gjorde det ikke - så man kan gå utifra at det er noe mer.
 
Tror du misforstår litt, når flyselskapet først er på "operating ban" lista så har reisende rett til å bli booket om eller å få refundert reisen.

Kanskje derfor Iran Air flyvninger forsvant fra kilroy.no i går (?)
(selv om ´ban´lista ikke gjelder flytyper de bruker til Europa, med mulig unntak for 2 stk. -SP)
 
Last edited:
Back
Top