Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

  • Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

Årsstatikken for de fleste lufthavne i Europe er ved at være på plads, hvorved det er muligt at opgøre ranglisten for de største lufthavne opgjort i antal passagerer.

Efter at være røget ud af TOP-15 i 2009, har CPH lige netop for 2010 sneget sig tilbage i det gode selskab efter at have overhalet Mallorca PMI, Dublin DUB og London STN - men også selv blevet overhalet af Moscow DME og Antalya AYT.

Artiklen om sagen fra check-in.dk med lidt kommentarer fra CPH Ruteudviklingschef Ole Wieth Christensen.

CPH tilbage i europæisk TOP 15, men Berlin kan blive en trussel

Placeringen er et fingerpeg i retning af, at Københavns Lufthavns vækststrategi om at være Skandinaviens trafikknudepunkt har båret frugt og lykkedes et langt stykke af vejen. Derfor er lufthavnens ambition for de kommende år at fortsætte i samme vækstspor som det seneste år i kølevandet på den økonomiske krise.

”Vi skal fortsætte udover rampen. Hvilken placering vi har næste år, kan vi ikke sige, men ambitionen er at fastholde og udbygge CPH som den førende hub-lufthavn i Skandinavien, den nordlige del af Tyskland, den nordlige del af Polen og de baltiske lande, og derfor består vort kernearbejde i at tiltrække mere kapacitet til lufthavnen,” siger Ole Wieth Christensen, ruteudviklingschef i Københavns Lufthavn, og tilføjer, at man langt fra er i mål med den omtalte vækststrategi.

OSL er nr. 19 i Europa (evt. nr. 20 afhængig af december udviklingen på Milano MXP), mens ARN er helt nede som nr. 26 på listen.

EUROPE TOP-26 2010:

1) LHR: 65.745.479 -0,2%
2) CDG: 58.164.612 +0,4%
3) FRA: 53.009.221 +4,1%
4) MAD: 49.863.504 +2,9%
5) AMS: 45,300.000 +3,8%
6) FCO: 36.338.179 +7,5%
7) MUC: 34.700.000 +6%
8) IST: 32.145.619 +7,8%
9) LGW: 31.342.411 -3,1%
10) BCN: 29.209.595 +6,5%
11) ORY: 25.203.969 +0,4%
12) ZRH: 22.878.251 +4,3%
13) DME: 22.253.529 +19,2%
14) AYT: 21.996.601 +19,9%
15) CPH: 21.501.750 +9,1%
16) PMI: 21.117.270 -0,4%
17) VIE: 19.691.206 +8,7%
18) SVO: 19.329.000 +31%
19) OSL: 19.091.113 +5,5%
20) MXP: 19.000.000 (DEC tal ikke tilgængelige, så estimeret tal) +?
21) DUS: 18.981.000 +6,7%
22) STN: 18.565.004 -6,9%
23) DUB: 18.431.625 -10,1%
24) MAN: 17.664.708 -5,2%
25) BRU: 17.181.000 +1,1%
26) ARN: 16.962.544 +5,6%
 
Last edited:
Re: Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

SVO +31% wow, virkelig wow!

Hva skyldes denne dramatiske utviklingen?
 
Re: Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

SVO +31% wow, virkelig wow!

Hva skyldes denne dramatiske utviklingen?

Jeg vil nok tippe at den opplevde en kraftig nedgang i 2009 og delvis i 2008, fordi krisa rammet Russland veldig hardt. Noen som vet om disse tallene representerer noen stor vekst vis-a-vis 2007?
 
Re: Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

Hvad angår Moskva så havde også DME stor vækst. Tror det handler om at det er et kæmpe marked, hvor folk efterhånden får råd til at flyve og der samtidig kommer nye aktører ind.

Statistik for SVO de seneste år:

2010: 19.329.000
2009: 14.764.000
2008: 15.214.000
2007: 14.040.000
2006: 12.760.000
2005: 12.174.000
 
Re: Europæiske lufthavne 2010: CPH nr. 15, OSL nr. 19, ARN nr. 26

SVO har jo også åpnet nye terminaler ganske nylig, det kan nok ha litt av skylden for den voldsomme veksten. I tillegg holder Aeroflot til på SVO og de er nok en av hovedgrunnene til veksten.
 
Back
Top