Eurolot bestiller 12 Dash 8-Q400

Intressant att LOT väljer Q400.
LOT har väldigt gamla ATR kärror...Q400 kommer bli en fin ersättare.
Det skulle inte fårvåna mig om LOT kommer börja flyga Q400 på WAW-ARN.
 
Ser de hevder de skal få de fire første allerede innen fotball EM begynner til sommeren. Det er i så fall kanskje kort tid fra bestilling til levering
 
LOT er minority shareholder og val av Q400 er mot LOTs strategi.

EuroLOT skal sikkert bruke nye maskiner pa egne ruter samt pa LO-ruter fra KRK/POZ/WRO til FRA/MUC/VIE.

Men jeg tror ikke at LOT velger a ersatte E-Jets med Q400 pa utrikes trafikk fra Warszawa...
 
Er det snakk om å erstatte alle ATR-maskiner? Med unntak av tre ATR 42, er samtlige fly i flåten fra begynnelsen av 1990-tallet - og ser rimelig slitne ut innvendig. Eurolot overtok for øvrig to ATR 72 fra CSA nylig.
 
Ser de hevder de skal få de fire første allerede innen fotball EM begynner til sommeren. Det er i så fall kanskje kort tid fra bestilling til levering

Dersom de har prekært behov for å få fornyet gamle maskiner, så har vel valget av Dash8-400 vært enkelt. Med de ordrer som rauset inn for ATR i 2011, så tviler jeg de har stort med slot igjen i 2012 og sikker også i 2013.
 
Fire ATR 42 og 2 eldste ATR 72 (EFI og EFK) skal sikkert vekk (LOT behover ikke EDE og EDF lengre, og EDG, EDH, EFI og EFK flyr pa EuroLOT sine egne ruter).

EuroLOT vil lansere nye egne ruter fra KRK/KTW/POZ/WRO/GDN til utenlands.

Hva skal skje med syv ATR 72 som nu flyr for LOT (LFA-LFG) - ingen aning, LOT skulle gjerne se ATR72-600 som ersattning, men Staten som eier 2/3 av EuroLOT har valt Q400...
 
Ja, Polska Staten ager begge LOT (ca. 93 % eff.) och EuroLOT (2/3, 1/3 ags av LOT).

Tidigare agdes EuroLOT helt av LOT (100%).

LOT vill forst och framst utveckla Warszawa-hub'en (pa regionernas bekostnad), medan EuroLOT vill utveckla ocksa rutenett fran regionerna.

Q400 passar perfekt till EuroLOTs behov, men for LOT betyder det mycket dyrare leasingkostnader, jmf med ATR72 (LOT behover E-Jets iallafall och det gar absolut inte att delvis ersatta E-Jets med Q400 pa ruter som WAW-CPH/ARN/VIE).

E-Jets maste flyga vaxelvis langre och kortare ruter fra WAW, annars ar det omojlig att planera tidtabellen for Warszawa.
 
Vakker ikke sant?

I gar Eurolot fikk Statens godkjennelse a kjope 8 stk Q400NG.

Avtalet er ikke underkrivet ennu, men Bombardier og Eurolot har allerede kommet overens at det blir 8 stk bekreftet + 12 i opsjon, 8 stk leverert i mai-august 2012, videre i 2013-2014 :)

Maskiner skal vaere basert forst i Warszawa.

Inge detaljer om rutenett.
 
Back
Top