Eurobonustabell

Replying to Topic 'Eurobonustabell'

Hvis det kun er kroner og øre som betyr noe...og det faktum at man ikke sammenligner selskapene på likt grunnlag vil nok mange velge andre selskap enn SAS. Om det er SAS sitt problem/utfordring gjenstår å se...

Hva man sammenligner med kan jo variere kraftig. F.eks. hvis man tar SAS vs Norwegian på Oslo- Berlin og ikke skal videre noe sted, betyr ikke gjennomgående innsjekk noe som helst. Norwegian flyr til Schönefeld som ligger et stykke lenger utenfor Berlin enn Tegel som SAS flyr til gjør. Der har SAS en fordel, men Shönefeld er godt forbundet med Berlin, etter hva jeg vet (Jeg har kun vært på Tegel selv). SAS gir deg litt bedre service og endel mer benplass ombord men ellers er ikke forskjellene så store. Norwegian har en fordel av de har avgang alle dager unntatt Lørdag, SAS har to færre i uken. Det varierer selvsagt hvilken konkurrent man ser på og hvilken rute det gjelder, men generelt sett ville jeg tro at SAS ikke burde kutte så drastisk i bonussatsene for de billigste billettene, men jeg kan selvsagt ta feil.

Nå snakker vi... Her sammenligner du en "totalpakke" og da blir bildet riktigere. Nå er vel ikke Norwegian "styggeste" ungen i barnehagen...

Hva snakker vi om av bonusopptjening t/r Berlin da?

Til Berlin får man vel 1200 poeng hver vei for en vanlig økonomibillett med SAS, de billigste gir da 300 hver vei. Hadde vært ok det hvis de kunne senket satsene for uttak i "økonomi-rabatt-klassen" også. Eller for økonomi generelt.

Mer som Braathens gjorde før sammenslåingen til SAS Braathens? Nå reiser vel folk mer på grunn av lavere priser og tar du med leiebil og hotelovernatting kan det fortsatt bli noen poeng som det kan være godt å ta med...

Men at det er en drastisk nedgang er det ingen tvil om...(...men som ph-ndr sier så velger andre selskap å kutte bonusen helt!) Grensene for gull og sølv har jo også sunket mye i Norge....

Jeg synes ikke dette er et spesielt lurt trekk av SAS. Jeg har sagt det før, men sier det igjen: Det er betraktelig mye rimeligere for SAS å konkurrere med LCC'ene ved å tilby godt med bonuspoeng enn å redusere prisene. Med bonuspoeng vil de aller fleste innse at det er innbakt en rabatt som kan omregnes til kroner og ører for den enkelte reisende. Bonuspoengene bokføres riktignok (slik jeg har forstått det) som en gjeldspost i balansen, men hvor reell denne posten er vel et svært åpent spørsmål.

SAS sitt (potensielle) problem er at en reduksjon i poengopptjeningen for de billigste billettene gjør at det blir vanskeligere, eller mer kostbart, å konkurrere med lavprisselskapene - og ikke lettere.

jan y

Scanor skrev:

De aller fleste her skal ha billigst mulig billetter, helst fly gratis å få betalt for det i form av bonus poeng og on board service. Gjennomsjekking av bagasje,kontinuelig rutetilbud,bonus poeng, service komfertable fly.. ALT SAMMEN KOSTER PENGER!

Selvfølgelig. Og så kan man satse på å selge et bedre produkt til dyrere penger eller på å gjøre produktet enklere for å konkurere på pris.

SAS har valgt det sistnevnte. Og jeg er enig med TOS at jeg tviler på at dette er den beste vegen for SAS å gå. Jeg vet ikke om det rett og slett har råd til det.

Jeg ser på hele pakken, og pris er en del. En viktig del, klart det, men ikke det eneste jeg ser på. Selskapet har gjort det enklere for meg å velge bort SK neste gang. Det samme har SK gjort med å fjerne servering og avis, det samme gjør de nå. Jeg venter bare på at gjennomsjekking av bagasjen fjernes.

Det er bra for Norwegian, men glem ikke at det ikke bare konkureres med lavprisselskapene. Her fra TRD tilbyr KLM etter min mening mer og mer et bedre produkt enn SAS.

jb1[/i] Skal man reise langt nå lønner det seg å fly med Eurobonuspartnere f.eks Lufthansa eller Thai said:
Sjekk opptjeningstabellene på EuroBonussidene.

Næmmen i svarte da. Ser ut som om biz-klasse på returen på neste USA-tur henger i en tynn tråd. Planen var jo å dra en tur på SAS julekalender.
Eller er jeg lur så kjøper jeg en vanlig økonomibillett og får greie 15 000 poeng på turen.

Er også av oppfattelsen av at SAS gjør alt for mye for å bli lik lavpriselskapene. Jeg tror de burde satse mer på å vise styrken i bonuspoeng, gjennomgående innsjekk etc. Men det er min mening.

Forresten - blir det adventskalender i år også :)

Hjelper vel lite når det eneste de store massene villgi dilter etter er å se hva minsteprisen er?

SAS lytter til kundene...desverre!!!

Originally posted by EB

SAS lytter til kundene...desverre!!!

Ja det er jo dumt.. for det er jo kundene man lever av.....

I disse tider så er det en sannhet med noen modifikasjoner...(...bare spør Norwegian!)

TG923[/i] [quote][i]Originally posted by jb1[/i] Skal man reise langt nå lønner det seg å fly med Eurobonuspartnere f.eks Lufthansa eller Thai said:
Sjekk opptjeningstabellene på EuroBonussidene.

Hm, kanskje best å opptjene poeng med Lufthansas Miles and More da.

Du setter fingeren på det rette punktet BU662!

Jeg tror SAS skal passe seg for å bli for likt lavpris-selskapene.

Og med dette "geniale" trekket fra SAS forsvant det eneste og siste argumentet for å velge SAS på utenlandsturer hvor de har konkuranse. Spesielt for meg som bor i Oslo og ikke er avhengig av innenlands forbindelser.

Roar H

Ja nå er vel sjansen enda større for at reisende heller velger f.eks KLM som er "store" i Norge og med gode tilbud ut i verden via Amsterdam. Poeng hos KLM forfaller ikke etter 5 år, man får inntil videre samme poengsats som tidligere. Litt usikker på serveringen, men da jeg fløy med dem i august fikk jeg både mat og drikke gratis ombord. De hadde dog ikke alkohol-servering.

Originally posted by DY
Ja nå er vel sjansen enda større for at reisende heller velger f.eks KLM som er "store" i Norge og med gode tilbud ut i verden via Amsterdam. Poeng hos KLM forfaller ikke etter 5 år, man får inntil videre samme poengsats som tidligere. Litt usikker på serveringen, men da jeg fløy med dem i august fikk jeg både mat og drikke gratis ombord. De hadde dog ikke alkohol-servering.

Godt poeng DY, kanskje er det ikke Norwegian og Sterling SAS får trøbbel å konkurrere med, men KLM? SAS detter litt mellom to stoler her, de har høyere prisnivå samtidig som servicenivået er stort sett like lavt som DY og NB, mens KLM tilbyr gunstige priser med full service og ingen "diskriminering" på poeng.

I tillegg selvsagt, som DY påpeker, KLM sletter ikke poengene etter 5 år!

Naa har jo ikke KLM justert Wings ennaa, og det er ting paa gang ogsaa hos KLM (les Air France)...ja det er en overgangs fase...og i den fasen vil SAS i likhet med BA tape noen passasjerer....og maa konkurrere paa andre felter....som tidtabell...ja det blir dyrere med SAS til SVG, men paa den annen side saa kommer du frem til SVG med SAS, noe DY ikke kunne klare paa de valgte datoene.....

Back