Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Et godt fordelsprogram vil være en veldig god investering for SAS, særlig i tider som disse når etterspørselen synker og flyene ikke fylles opp. Så lenge ikke bonusreisende okkuperer seter som ellers ville blitt solgt til høy pris, representerer det ikke noen stor kostnad - heller en investering fordi passasjerer da opplever at de faktisk får noe helt konkret tilbake for å velge SAS. Passasjeren betaler jo også for skatter og avgifter selv.
 
Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

TOS: 25% ble inført for å begrense kostnadene i Eurobonus. Prisene på reisene hadde falt alt for langt, samtidig som kostanden med poeng var like høy.

Dessuten så tror jeg vi skal glemme at Eurobonus skal være et program for alle. SAS bør spisse det mot de som reiser mye og glemme resten. De som er ut etter billige reiser og vurderer pris opp mot bonuspoeng, vil man tape uansett.

Kanskje det smarteste de kunne gjøre var å droppe hele programmet? Innenriks i Norge og deler av Sverige så har det jo liten eller ingen verdi uansett. Kanskje de skulle brukt kreften på å få flere bedrifter til å skrive kontrakt med SAS. Flere rammeavtaler med SMB markedet?

For det første: Det er ingen restriksjoner innenriks i Sverige lengre. Da SAS innførte 25% regelen, var de det eneste flyselskapet som gikk såpass langt som de gjorde da noen få selskaper gjorde noen justeringer i 2002-2003. Dueholm sier jo her at de skal lure folk vekk fra billigselskapene. En av grunnene til at SAS har tapt såpass mye markedsandel som det de har er at Eurobonus overhodet ikke fungerer for 85% av passasjerene til SAS. Resonementet Dueholm her kommer med er helt skrudd og vil videre sende Eurobonus ut i elendigheten. Husk at Eurobonus er ett av de beste programmene for folk som reiser i premiumkabinene allerede. De trenger ikke å forbedre noe de allerede er blandt de beste på. Skal de vinne flere forretningsreisende, må de justere prisene noe voldsomt i forhold til de fleste konkurrentene, både innenriks og utenlands. Skal Dueholm begynne å gi poeng etter hvor mange kroner man bruker, skriver han dødsdommen til SAS International. Mens SAS har verdens verste opptjening på long haul, vil det nå bli enda verre. Mannen er jo helt idiot i sitt resonement: Eurobonus skal være mer rettferdig for VÅRE kunder... Ett lojalitetsprogram skal jo vinne kunder fra KONKURRENTENE, ikke gi rettferdighet inad, man må jo se hva konkurrentene tilbyr, ikke bare internt.

Er det en tilfeldighet at KLM har vunnet såpass stor markedsandel i Norge? Er det en tilfeldighet at CO er større enn SAS til NYC? KLM vinner selvsagt en del på pris, men bonusprogrammet som inntil nylig ga 100% på alt har garantert spilt inn. CO er sjelden billigst til NYC, men har 100% opptjening i alle bookingklasser. Tilfeldig at de knuser SAS på hjemmebane?? Neppe....

Det er på tide for SAS å stikke fingeren i jorda. Ett skikkelig lojalitetsprogram er verdt milliarder av kroner som spin off og er det billigste og mest effektive måten å skape lojalitet på, ferdig med det. Kostnaden er absolutt minimal, SAS tjener penger på Eurobonus (dersom de gjør ting rett) De amerikanske selskapene håver inn milliarder av dollar i året på kredittkortavtaler, markedsavtaler, samarbeidsavtaler etc. Og siden medlemmene nå betaler skatter og avgifter selv, er det ingen kostnad for SAS overhodet. Tilgjengeligheten på bonusseter bestemmer jo SAS selv, så når ett sete garantert vil stå åpent og kunden betaler skatter og avgifter selv, er det idioti og ikke bruke Eurobonus som det programmet kan være.

Rykk tilbake til start? Husker ikke hva SAS hadde i begynnelsen, men mener å huske at Braathens hadde 1 poeng pr. krone billetten kostet eller noe i den duren? Deretter ble det "fast takst" pr. strekning-opplegget som vi kjenner i dag.

Opptjeningsstrukturen til SAS har vært den samme siden starten minimum 600 i økonomi, dobbelt i biz.
 
Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Kan de ikke bare selge hele skiten til tyskerne først som sist? Føler alt som angår SAS for øyeblikket er seigpining av en døende.
 
Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

For det første: Det er ingen restriksjoner innenriks i Sverige lengre. Da SAS innførte 25% regelen, var de det eneste flyselskapet som gikk såpass langt som de gjorde da noen få selskaper gjorde noen justeringer i 2002-2003. Dueholm sier jo her at de skal lure folk vekk fra billigselskapene. En av grunnene til at SAS har tapt såpass mye markedsandel som det de har er at Eurobonus overhodet ikke fungerer for 85% av passasjerene til SAS. Resonementet Dueholm her kommer med er helt skrudd og vil videre sende Eurobonus ut i elendigheten. Husk at Eurobonus er ett av de beste programmene for folk som reiser i premiumkabinene allerede. De trenger ikke å forbedre noe de allerede er blandt de beste på. Skal de vinne flere forretningsreisende, må de justere prisene noe voldsomt i forhold til de fleste konkurrentene, både innenriks og utenlands. Skal Dueholm begynne å gi poeng etter hvor mange kroner man bruker, skriver han dødsdommen til SAS International. Mens SAS har verdens verste opptjening på long haul, vil det nå bli enda verre. Mannen er jo helt idiot i sitt resonement: Eurobonus skal være mer rettferdig for VÅRE kunder... Ett lojalitetsprogram skal jo vinne kunder fra KONKURRENTENE, ikke gi rettferdighet inad, man må jo se hva konkurrentene tilbyr, ikke bare internt.

Er det en tilfeldighet at KLM har vunnet såpass stor markedsandel i Norge? Er det en tilfeldighet at CO er større enn SAS til NYC? KLM vinner selvsagt en del på pris, men bonusprogrammet som inntil nylig ga 100% på alt har garantert spilt inn. CO er sjelden billigst til NYC, men har 100% opptjening i alle bookingklasser. Tilfeldig at de knuser SAS på hjemmebane?? Neppe....

Det er på tide for SAS å stikke fingeren i jorda. Ett skikkelig lojalitetsprogram er verdt milliarder av kroner som spin off og er det billigste og mest effektive måten å skape lojalitet på, ferdig med det. Kostnaden er absolutt minimal, SAS tjener penger på Eurobonus (dersom de gjør ting rett) De amerikanske selskapene håver inn milliarder av dollar i året på kredittkortavtaler, markedsavtaler, samarbeidsavtaler etc. Og siden medlemmene nå betaler skatter og avgifter selv, er det ingen kostnad for SAS overhodet. Tilgjengeligheten på bonusseter bestemmer jo SAS selv, så når ett sete garantert vil stå åpent og kunden betaler skatter og avgifter selv, er det idioti og ikke bruke Eurobonus som det programmet kan være.

Jeg må vel si meg helt enig med deg, Tommy! Det er vanskelig å se en fornuftig grunn til at SAS velger å ødelegge Eurobonus. Det er rett & slett helt uforståelig. Ingen kostnader å spare så lenge programmet oprettholdes, men de går glipp av gevinstene. Det burde egentlig være en opplagt sak.
 
Re: Eurobonus - ny struktur på opptjening ?

Bra innlegg, Tommy.

Det sentrale spørsmålet er følgende: Hva kan SAS lære av en god bonde? Jo, en god bonde må tilpasse seg ulike værforhold, akkurat som SAS må tilpasse seg ulike markedsforhold. Bonden kan sørge for at effekten av dårlig vær (varmt/kaldt/nedbør) blir begrenset gjennom ulike virkemidler (vanning/gjødsling/jord/presenning/drivhus). På samme måte kan SAS sørge for at effekten av dårlige markedsforhold (etterspørsel/prissensitivitet) blir begrenset i form av ulike virkemidler (bonusprogram/prising/komfort/frekvenser). En smart bonde har også en verktøykasse og tiltakskjede spesielt designet for å utnytte skiftende værforhold til det positive. Et smart SAS har akkurat det samme: en verktøykasse og en tiltakskjede designet for å utnytte vanskelige markedsbetingelser og -forhold til det positive.
 
Last edited:
Back
Top