For det første: Det er ingen restriksjoner innenriks i Sverige lengre. Da SAS innførte 25% regelen, var de det eneste flyselskapet som gikk såpass langt som de gjorde da noen få selskaper gjorde noen justeringer i 2002-2003. Dueholm sier jo her at de skal lure folk vekk fra billigselskapene. En av grunnene til at SAS har tapt såpass mye markedsandel som det de har er at Eurobonus overhodet ikke fungerer for 85% av passasjerene til SAS. Resonementet Dueholm her kommer med er helt skrudd og vil videre sende Eurobonus ut i elendigheten. Husk at Eurobonus er ett av de beste programmene for folk som reiser i premiumkabinene allerede. De trenger ikke å forbedre noe de allerede er blandt de beste på. Skal de vinne flere forretningsreisende, må de justere prisene noe voldsomt i forhold til de fleste konkurrentene, både innenriks og utenlands. Skal Dueholm begynne å gi poeng etter hvor mange kroner man bruker, skriver han dødsdommen til SAS International. Mens SAS har verdens verste opptjening på long haul, vil det nå bli enda verre. Mannen er jo helt idiot i sitt resonement: Eurobonus skal være mer rettferdig for VÅRE kunder... Ett lojalitetsprogram skal jo vinne kunder fra KONKURRENTENE, ikke gi rettferdighet inad, man må jo se hva konkurrentene tilbyr, ikke bare internt.
Er det en tilfeldighet at KLM har vunnet såpass stor markedsandel i Norge? Er det en tilfeldighet at CO er større enn SAS til NYC? KLM vinner selvsagt en del på pris, men bonusprogrammet som inntil nylig ga 100% på alt har garantert spilt inn. CO er sjelden billigst til NYC, men har 100% opptjening i alle bookingklasser. Tilfeldig at de knuser SAS på hjemmebane?? Neppe....
Det er på tide for SAS å stikke fingeren i jorda. Ett skikkelig lojalitetsprogram er verdt milliarder av kroner som spin off og er det billigste og mest effektive måten å skape lojalitet på, ferdig med det. Kostnaden er absolutt minimal, SAS tjener penger på Eurobonus (dersom de gjør ting rett) De amerikanske selskapene håver inn milliarder av dollar i året på kredittkortavtaler, markedsavtaler, samarbeidsavtaler etc. Og siden medlemmene nå betaler skatter og avgifter selv, er det ingen kostnad for SAS overhodet. Tilgjengeligheten på bonusseter bestemmer jo SAS selv, så når ett sete garantert vil stå åpent og kunden betaler skatter og avgifter selv, er det idioti og ikke bruke Eurobonus som det programmet kan være.