Jeg vet ikke om ting har blitt strengere etter at Widerøe overtok handlingen, og WF-ansatte blandes med tidl. SAS-ansatte. Flere ganger etter overtakelsen har jeg opplevd at folk med bakgrunn i WF har vært strenge, og så har en fhv. SK-person kommet inn i bildet og "ordnet opp".
Det er mitt inntrykk at WF-personell generelt ikke er noe opptatt/fokuserer nevneverdig på EBD/G-status. Usikker på hvorfor egentlig. SK-personell er mye mer smidig og skjønner som regel at de som har EBD reiser en god del mer enn andre og faktisk bidrar inn i kassen til SK. Jobber mye i Asia, og det er bare helt utrolig at janteloven fremdeles er i hevd i Norge og påvirker service-nivået så mye. Vanskelig ellers å forklare den ujevne servicen hos SK.
Når det er sagt er spesielt senior ground service hos SK veldig bra. De gangene de ser gjennom fingrene er det som regel en med lengre fartstid som ordner opp. Mulig det er siden de vet at det ikke blir represalier. Nyansatte er mye mer regelbundet, selv om det selvsagt finnes unntak.
Jeg både jobbet og reiste mye fra BGO før. Her var det mange dyktige folk. Snakket mye med de i skranken og hvordan de tenkte om service. Nå reiser jeg ut ifra KRS, og de er utrolig lite service-villig. Uansett om jeg flyr kompliserte routinger med First Class eller Business med Diamantkort er det "ja, men har du prøvd å sjekke inn på automat først?" Helt ute. Og så er det ingen prioritert check-in. Alle i samme mølje. For man må jo ikke tro at man er noe bedre enn andre der. Husker en gang jeg fikk en solid skyllebøtte da jeg spurte om check-in til destinasjon med to separate bookinger og ikke å TAGGE bagasjen helt frem. Geez...takk skal du ha da.
Og da jeg reiste first class og hun på KRS check-in nektet å sjekke meg og kidsa videre fordi hun mente at etternavn sto på mellomnavn siden det var to etternavn. Amerikansk måte å gjøre det på siden booket via USDM, og på OSL lo ground service da jeg fortalte om episoden. De syntes det var latterlig at de på KRS ikke visste dette. Jeg måtte gå ut og helt rundt for å sjekke inn videre. Ikke det at det var så stress, men blir jo litt usikker på om det var noe tull med billettene da, så litt dårlig start på turen.
Men, nå har jo de på KRS fått på seg grønn WF-uniform, så da passer de jo bedre inn i den policyen de som regel kjører. Flashet Diamantkort en gang jeg ble bedt om å gå på automat, agenten presterte å skrike høyt "Her er det en som vil gå forbi køen og har et kort" Et stk sur agent går bort og åpner en skranke for meg. Fint. Men det var så demonstrativt at jeg lurer på hva det går i der ute. Vet de har kjipe splitt-vakter, men jeg gjør som regel ikke mye ut av tingene, bare blir provosert når de driter i status.
Vet det er noen som synes det er ok der, og ja, jeg kjenner ei der som er helt topp. Så det er alltids unntak. Synd hun sjelden er på jobb når jeg er innom.
Oj, dette ble litt lengre enn jeg hadde tenkt, men samtidig, siden enkelte her insisterer på at det er så bra på KRS følte jeg for å gi endel eksempler. Ok, rant over