Ja, LH og SK er de eneste jeg vet om som endrer nummeret ved statusbytte (og SK har vel sagt at de skal gå bort fra det). Hva med f.eks. Aegean, som ikke har det? Jeg er heller ingen ekspert, men når noen gjør det og andre ikke gjør det innenfor samme allianse, virker det opplagt for meg at det ikke er mulig at det er det som identifiserer statusen (annet enn evt i interne systemer).
Nå er vi egentlig på vei langt vekk fra noe som har med EB 2.0 å gjøre, men jeg tar og prøver og forklare litt siden det henger sammen med hvorfor SAS sliter med å innføre og identifisere EBD i sine systemer. Jeg jobber med innføring av nye systemer i bank, og er derfor en del borti tunge komplekse kjernesystemer, så skal prøve å gi deg et svar:
Alle *A partnere har nok en form for åpnet interface mot hverandre der en del FF opplysninger er tilgjengelige. Felles database åpen for søk for alle * medlemsselskapene, ligger sikkert i Amadeus. Slik at andre partnere kan hente ut eks hvem som er *S, *G osv. Det varierer nok fra selskap til selskap nyaktig hvilken informasjon som sendes ut og som skal søkes på for å finne nødvendig FF info. SAS og Lufthansa kan ha søk kun på de 3 første tegnene i medlemsnummeret + navn, mens Aegean med flere muligens har oppslag på alle sifferne + navn, for å fastsette nyaktig status.
Det SAS nok skal gjøre nå er fase inn et "nytt treff/svaralternativ", (EBD = *G) i dette interfacet og da må det igjen oppdateres i bookingsystemene til alle partnere at denne kombinasjonen i fremtiden skal være tilatt. Det som gjør dette mer komplisert enn hos andre som gjør oppslag på hele nummeret er at SAS nok har en såkalt påbudt kombinasjon på de tre første tegnene; EBB, EBS, EBG, EBP. Men en innføring av et "nytt treff/svaralternativ" er nok ganske omfattende uansett selskap og "prefiks"
Når vi på jobb faser inn et nytt nytt nivå med grunndata i et system så er det vanlig at vi må rundt til alle tjenestene som benytter seg av dataene (tilknyttede system osv.) og endre slik at de aksepterer det nye datagrunnlaget som er tilgjengelig.
Når vi i tillegg vet hvor ustabile SAS sine sider er og hvor tunggrodd en del av kjernestrukturen (Amadeus) til mange flysekskaper er så sjønner jeg at det tar tid. Det uvanlige er bare at SAS har lansert nivået før det er på plass i systemet.
Dersom noen kjenner systemet, så rett meg gjerne