EU svekker flysikkerheten

Ok? Ser nå stadig at vi har selskap med nightstop i SVG hvor de har utsjekk kl 2100 og innsjekk kl 0500, så 10 timers regelen er vel ikke absolutt?

Det kan være de kjører split-duty. Hvis jeg ikke husker helt feil stopper arbeidstidsbelastningern så lenge man har tilgang til hvile i seng, men man hviler ikke ned slik at man kan starte på scratch igjen neste dag. Vet DY har kjørt mange slike løsninger hvor samme crew som lander sent på kvelden er tidlig ut neste morgen etter noen få timer på hotell. Problemet er at man får en veldig begrenset produksjon dagen etter hvor man kun kan fly noen få timer før man går ut på arbeidstid.
 
Ett annet aspekt ved denne saken (uansett hva man måtte mene om selve forslaget)
er jo at Parat tydligvis ønsker ett eget regelverk for Norge/scandinavia dersom dette
forslaget blir vedtatt i EU.

Mye av hensikten med dette forslaget er jo iflg EASA og EU at man ønsker ett
likt regelverk slik at ingen land får konkurransefordeler ved å ha ett "svakere" regelverk enn andre.

Dersom Parat og Norge får sitt eget regelverk vil vel det i praksis bety ett strengere regelverk
i Norge - som i og for seg er bra - men dette betyr jo igjen at Norske/scandinaviske flyselskap vil
få problemer med å møte konklurranse fra EU selskaper og resten av verden da
produktiviteten pr pilot vil være lavere her enn i EU, pluss at vel lønnsnivået fra før ligger over
snittet i EU (?).

Dette er vel ikke akkurat noe f.eks SAS trenger i disse tider - eller?

W
 
Back
Top