Et viktig poeng er at man ikke bare kan se på tallene på papiret her, og spesielt ikke antall timer man kan være på jobb i løpet av et døgn, en arbeidsperiode eller i løpet av et år. Når man jobber ombord i et fly er det så mange andre ytre fysiologiske faktorer som påvirker kroppen og dens evne til å yte optimalt. Hvis man ikke jobber i luften selv så er det vanskelig å ha sterke meninger om det ikke er så slitsomt, for det er noe som må oppleves på kroppen. Det er en grunn til at man som en del av pilotutdannelsen også må gjennom et eget fag som omhandler nettopp menneskelige ytelser og begrensninger.
Og ja, det er korrekt at noen pilotgrupper har mer fri enn andre, men det har faktisk ikke noe med denne saken å gjøre all den tid vi snakker om
den tiden man faktisk er på jobb og hvor mye man da kan utnyttes og hvordan det påvirker flysikkerheten. Passasjerene bryr seg ikke om at pilotene har 300 dager fri i året og at de da føler oss uthvilte hvis de utnyttes for mye på jobb og da ikke kan yte optimalt. Mitt poeng er at det må være mulig å diskutere arbeidstid og flysikkerhet uten at man skal trekke inn lønn, goder og antall fridager.
En DY-pilot jobber 5 dager og har 4 dager fri. En SAS-pilot jobber 5 dager og har maks 4 dager fri (de norske pilotene jobber vel fortsatt variabelt?), mens en WF-pilot jobber 7 dager og har fri 7 dager (selv om det finnes variasjoner). Alle disse pilotene er opptatt av flysikkerheten når det er på jobb og man kjemper ikke mot det nye arbeidstidssystemet fordi man vil sikre fridagene sine, men for å sikre en sikker dag på jobb! Tro det eller ei så det er faktisk mulig å være såpass profesjonell selv om man jobber som pilot
En annen ting i tillegg til antall arbeidstimer, er hvordan disse arbeidstimene fordeles i løpet av et døgn. La meg ta noen arbeidsdager jeg hadde for litt siden etter dagens regelverk:
Dag 1 :
- Innsjekk 13:20.
- Utsjekk 23:30. Arbeidstid 10t 10m.
- På hotellet kl 23:50 og i seng ca kl 01.
Dag 2:
- Innsjekk 10:30 (stod opp kl 08 for å rekke frokost, dvs. 7 timer i sengen)
- Utsjekk 19:55. Arbeidstid 9t 25m.
- På hotellet kl 20:30 og i seng ca kl 23.
Dag 3:
- Innsjekk kl 07:00 (stod opp kl 0530 for å rekke frokost, dvs. 6.5 time i sengen)
- Utsjekk kl 16:30. Arbeidstid 9t 30m.
- På hotellet kl 1730 og i seng ca kl 22.
Dag 4:
- Insjekk kl 05:45 (stod opp kl 0400, dvs. 6 timer i sengen)
- Utsjekk kl 13:50 og deretter hjem i egen seng. Arbeidstid 8t 5m.
- 5 landinger.
Ser dette slitsomt ut? Kanskje ikke for et utrent øye. Arbeidstiden i seg selv er kanskje ikke så lang hvis man sammenligner med andre yrker. Jeg hadde 5 landinger hver dag, dvs. relativt korte flyturer. Ca 50% av arbeidstiden ble gjennomfort i mørket og det var en del turbulens. Men legg også merke til at jeg i løpet av 4 dager snur døgnet nesten helt rundt. Fra å ha innsjekk på ettermiddagen og være i seng til kl 01 på dag 1, så står jeg opp kl 04 et par dager senere for å komme meg på jobb. I en teoretisk verden er det ikke problematisk, men det er ikke lite lett å få kroppen til å henge med.