Takk for linken Turtle, legger ved ett bilde av max daglig FTP fra den.
Godt å se at noen her begynner å se spillet, nyansene og fakta i dette. Det er minst
2 parter i dette, og det er ett massivt propaganda apparat fra begge sider.
Pilotforeningene er dog særdeles verst etter min mening;
- De gir "mannen i gata" ett falskt intrykk av at pilotene kan risikere å jobbe 14 timer opptil 4 dager i
uken (60t) hvilket selvsagt er helt galt.
- I samme kontekst nevner de spesielle norske forhold med mange sektorer men "glemmer" å nevne
at det er fradrag i maxtid for antall sektorer.
- De skyver ved enhver anledning sikkerheten forran seg for å oppnå bedre vilkår. Noe
alt fra sykepleiere til ingeniører, busssjåfører, oljearbeidere, Skipsbesettninger, heismontører etc etc etc etc
også kunne ha gjort men ikke gjør - selv om de ofte jobber dobble skift, overtid osv.
- Gir intrykk av at pilotene er de eneste som er opptatt av sikkerhet i bransjen, og spiller
på følelser og frykt til folk med forsider som denne
http://www.dead-tired.eu/ med bilder av barn etc..
Det er selvsagt ingen som er uenige i at man før eller siden får fatigue og blir en sikkerhetsrisiko.
Når denne grensen nåes derimot kommer an på en hel drøss med faktorer. Hviletid i FORKANT og ETTERKANT
er kanskje den viktigste, og jeg registrerer med undring at dette sjelden blir nevnt i disse debattene.
W