EU svekker flysikkerheten

Ak ja, der skal åbenbart lig på bordet før man i EU åbner øjnene for, at det rent faktisk er mennesker, der sidder bag maskineriet. Men det lyder til, at O´Learys lobbyister i EU har vind i sejlene. Engang var det utænkeligt, at omkostninger skulle være årsag til en forringelse af sikkerheden. Nu er situationen.... en ganske anden. Men op med humøret, måske kan vi se frem til ENDNU billigere billetter, når nu personalet ifølge EU kan presses til at holde sig vågne i længere tid!
 
Here we go again...
Hver gang noen snakker om å forrandre arbeidstid for piloter og kabinansatte er
flysikkerheten dramatisk i fare, fagforeningene igang med lobbyvirksomhet
blandt politikere og skreddersydde håndplukkete rapporter kommer på bordet.

*..løper i dekkning..* :stir

W
 
14 timersdager er lange dager. Jeg er ikke spesielt begeistret for dette. Jeg liker heller ikke at man skal skyve skylden over på passasjerene, med referanse om at det nå sikkert blir enda billigere. Det er ikke vår feil...
 
Here we go again...
Hver gang noen snakker om å forrandre arbeidstid for piloter og kabinansatte er
flysikkerheten dramatisk i fare, fagforeningene igang med lobbyvirksomhet
blandt politikere og skreddersydde håndplukkete rapporter kommer på bordet.

*..løper i dekkning..* :stir

W

Så du mener det er greit? Og du tror at piloter og kabinansatte etter 14 lange timer er like årvåkne og oppgående som da de begynte på jobb og at de vil takle en nødsituasjon like bra?
Du trenger ikke å løpe i dekning, du må gjerne mene det du vil men jeg er interester i ditt synspunkt på akkurat dette.
 
Pådriver er vel bl.a. British Airways som på denne måten kan kutte ut flere stopp og dermed spare penger.
 
Så du mener det er greit? Og du tror at piloter og kabinansatte etter 14 lange timer er like årvåkne og oppgående som da de begynte på jobb og at de vil takle en nødsituasjon like bra?
Du trenger ikke å løpe i dekning, du må gjerne mene det du vil men jeg er interester i ditt synspunkt på akkurat dette.

Det har jeg ikke sagt. Jeg reagerer på at man trekker ETT tall ut av en større sammenheng og
beskylder EASA - European Aviation Safety Agency som vel er noe av det mest kompetente vi har i europa
innen sikkerhet for å være UANSVARLIGE uten en gang å refere til resten av rapporten eller å gi en objektiv
forklaring av hva hensikten er.

Dessuten, med din lettvinte argumentasjon bør vi alle jobbe 1 time pr dag da 2 timer gjør deg mer sliten enn 1? Selvsagt ikke!
Dette handler om en helhet, det handler om HVA man gjør i de 14 timene og hvor OFTE man gjør det og hvor lang RESTITUSJON man har i ettertid etc etc.

Videre, forslaget er tydligvis ett kompromiss av praksis blandt de 27 europeiske land IDAG. Med andre ord klarer halve Europa
å fly "trygt" med ett ENDA dårligere regelverk enn DETTE forslaget kommer med uten nevneverdige problemer...
Merkelig - er det ikke??

I tillegg ved å torpedere dette forslaget vil da iflg ditt syn halve Europa FORTSETTE å fly "uforsvarlig". Men dette gir du tydligvis
blanke i - eller?

Kall en spade for en spade, dette utspillet i Parat er rett å slett ett siste forsøk på å få ett eget regelverk for Norge
slik at fagforeningene her kan styre det som de vil og få bedre betingelser enn resten av europa.
 
Last edited:
Jeg vil overhode ikke ha noen betenkeligheter med å sette meg på et fly på LPA der cruet har kommet ned fra Oslo og så skal fly meg hjem til Oslo og dermed kommer opp i tilnærmet max av hva de har lov til, derimot vil jeg ha litt problemer med å sette meg på en WF maskin dersom pilotene har vært på jobb i 13 timer og hatt 8 landinger, men det avhenger også av når de har begynt arbeidsdagen.
Man kan være stuptrøtt og sliten etter 8 timer og man kan være godt egnet til å fly etter 14.
Her bør kanskje flybransjen, på tvers av alianser og nettverk/LCC gå sammen om å fortelle publikum at vi sender ikke våre piloter ut på planlagte oppdrag i mer en f.eks 12 timer, annet en ren tur-retur flygning.

Kampen mot klokka for å holde seg innenfor lovlig maxtid kan ofte være ekstremt stressende. jeg skulle gjerne sett at det var en maxtid for planlagt arbeidstid og en for max tid ved avvik.
 
Der ser nå ut til å være noe snodig med tallene de har kommet med for kanskje å gjøre det noe mer bukbart som "propaganda"? 13 timer er maksimum flight duty period (med andre ord kun arbeidsdager som inkluderer flyging) og de 60 timene er duty period (alt av jobbing som flyging, stand-by, posisjonering etc.).

En kan ha mer enn 13 timer flight duty, men da er det "discretion" og det kan ikke planlegges for.

Maksimum er fortsatt 100 timer flytimer per måned og 900 timer flytimer per kalenderår, som vel er den store forskjellen. Det betyr at en kan komme over 900 timer på rullerende 365 dager. I henhold til et NPA (new proposal for amendment) fra EASA har de nå satt maksimum 1000 timer flytimer for rullerende år (siste 365 dager). Men siden 900 timer flight duty er kravet for et kalenderår, må de ekstra 100 timene gis tilbake på et tidspunkt.

Teoretisk kan en fly 100 timer per måned i 10 måneder (til 1000 timer) for så å ha fri 1.5 måneder (komme tilbake til 850 timer) og så fly de siste 50 timene den siste halve måneden og dermed ende opp med 900 timer på et kalenderår. Dette er reglene jeg har arbeidet i henhold til nå i 3 år.

For Widerøe sin del (og andre med masse sektorer og "ingen" flytid) vil der bli begrensninger i henhold til sektorer. Hvor jeg er, reduseres flight duty med 30min for hver sektor over to. Så dermed, hvis en f.eks. har 6 sektorer, er maksimum flight duty 11 timer. Fortsatt en lang dag, for all del!

At som vanlig skylden automatisk er Ryanair kan nok diskuteres da disse bestemmelsene vil passe alle operatører med store sesongvariasjoner, m.a.o. alle store charteroperatører...
 
Last edited:
Der ser nå ut til å være noe snodig med tallene de har kommet med for kanskje å gjøre det noe mer bukbart som "propaganda"? 13 timer er maksimum flight duty period (med andre ord kun arbeidsdager som inkluderer flyging) og de 60 timene er duty period (alt av jobbing som flyging, stand-by, posisjonering etc.).

En kan ha mer enn 13 timer flight duty, men da er det "discretion" og det kan ikke planlegges for.

Maksimum er fortsatt 100 timer flytimer per måned og 900 timer flytimer per kalenderår, som vel er den store forskjellen. Det betyr at en kan komme over 900 timer på rullerende 365 dager. I henhold til et NPA (new proposal for amendment) fra EASA har de nå satt maksimum 1000 timer flight duty for rullerende år (siste 365 dager). Men siden 900 timer flight duty er kravet for et kalenderår, må de ekstra 100 timene gis tilbake på et tidspunkt.

Teoretisk kan en fly 100 timer per måned i 10 måneder (til 1000 timer) for så å ha fri 1.5 måneder (komme tilbake til 850 timer) og så fly de siste 50 timene den siste halve måneden og dermed ende opp med 900 timer på et kalenderår. Dette er reglene jeg har arbeidet i henhold til nå i 3 år.

For Widerøe sin del (og andre med masse sektorer og "ingen" flytid) vil der bli begrensninger i henhold til sektorer. Hvor jeg er, reduseres flight duty med 30min for hver sektor over to. Så dermed, hvis en f.eks. har 6 sektorer, er maksimum flight duty 11 timer. Fortsatt en lang dag, for all del!

At som vanlig skylden automatisk er Ryanair kan nok diskuteres da disse bestemmelsene vil passe alle operatører med store sesongvariasjoner, m.a.o. alle store charteroperatører...

Takk for et konstruktivt innspill!:)
 
Mye av det som er negativt her er at reglene lages for å spare penger, ikke for å gjøre luftfarten sikrere! Ingen kan si at sikkerheten blir bedre med lengre dager og flere sektorer. Er også synd at det legges opp til at hvert land ikke lenger kan sette sine egne begrensninger. Det er ikke det samme å fly seks sektorer i mørketiden med snøfokk og sterk vind som det er å fly seks sektorer rundt på kanariholmene, men samme regler skal tydeligvis gjelde.
 
Here we go again...
Hver gang noen snakker om å forrandre arbeidstid for piloter og kabinansatte er
flysikkerheten dramatisk i fare, fagforeningene igang med lobbyvirksomhet
blandt politikere og skreddersydde håndplukkete rapporter kommer på bordet.

*..løper i dekkning..* :stir

W
Synes du skal prøve at sammenligne piloter med f.ex lastbilchauffører eller bus chauffører...
Tænk dig til et scenarie hvor en last/bus chauffør ramler ind i et busstoppested, hvor der står mange mange mennesker og venter. Ved gennemgangen af "ulykken" senere viser det sig at chaufføren har ført sit motorkøretøj i 14 timer som er blevet lovliggjort i også dette erhverv.
Hvordan tror du offentligheden ville reagere ????
Tror du ikke at offentligheden vil reagere på samme måde, hvis det gælder fly ???
Det er som om alle tror at piloter og kabine folk kun sidder på deres bagdel og ikke foretager sig noget som helst...
Hvis du har et flyvespil, så prøve at sætte dig ned og "flyv" OSL-MAD v.v i realtime. Derefter , efter 1 times stop i OSL videre på en tur OSL-TRD v.v og endelig OSL-CPH...fortæl mig så at du overhovedet ikke er træt.
Det kan godt være at disse EU agenturer siger OK til 14 timers dage, men det er burokrater uden nogen som helst realitets sans...
Vil tro at pilot foreninger i alle EU lande sagtens kan finde ud af at protestere på effektive måder....
MEn der skal desværre nok lig, og mange mange af dem, på bordet før det vil blive lavet om, hvis det da nogen sinde bliver vedtaget..
For selv i EU og på nationalt plan må der være nogle politikere som kan se at dette er uden hold i virkeligheden.
Hilsen Ole
 
I tillegg ved å torpedere dette forslaget vil da iflg ditt syn halve Europa FORTSETTE å fly "uforsvarlig". Men dette gir du tydligvis
blanke i - eller?

Men i alle dager. Ta det litt med ro nå. Først så kommer du her og latterligjør crew og arbeidet til fagforeninger og gjør det på en liksom komisk måte ved å si at du skal "løppe i dekning".

Så ber jeg deg bare forklare dit standpunkt og så gjør du meg til verdens største idiot? Takk skal du ha for det.

Har du å bidra til diskusjonen så er du velkommen til men gjør det på en ordentlig måte.
 
Back
Top