EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser

Re: EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser

Nei, det er nok overskriften som er misvisende, og også delvis artikkelen.

Slik jeg har forstått det er det snakk om innlemmelse av luftfarten i EUs kvotehandelssystem (EU ETS) som er problemstillingen, og det er dette USA og Kina har nektet. Jeg tror nok myndighetene i disse landene er fullstendig klar over hva dette dreier seg om, men at journalisten muligens har vært noe lemfeldig med sine formuleringer.

Mer om EU ETS her: http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/index_en.htm

Om Kinas nekting: http://www.flightglobal.com/news/articles/china-bans-airlines-from-complying-with-eu-ets-367796/

Det er således ikke snakk om en avgift. En avgift er noe som må betales typisk basert på pr. enhet utslipp (om vi snakker om utslippsavgifter). Dette gir lite forutsigbarhet i forhold til hvor mye som slippes ut, all den tid myndighetene ikke har detaljert informasjon om bedrifters rensekostnader (og de kan derfor ikke predikere hvor mye utslipp en enkelt bedrift vil velge å slippe ut). Kvotehandel har den fordelen at man setter en maksgrense for utslipp som definerer total kvotemengde. Deretter fordeles disse kvotene ut til de som slipper ut, og denne fordelingen kan enten være i form av gratis utdeling basert på historiske utslipp eller basert på auksjonering av kvotene. Hvilken løsning som velges påvirker hvem som sitter igjen med "inntektene" fra eventuelle salg av kvoter.

Når kvotene så er fordelte, gjennom såkalte NAPs (national allocation plans) så tillates bedriftene å handle med kvoter. Det er da slik at om et kullkraftverk kommer til å slippe ut mer CO2 enn de har kvoter så må de ut på markedet for å kjøpe utslippskvoter. Dette koster penger, og hvor mye det koster er avhengig av tilbud og etterspørsel. Bedrifter som har vært flinke til å redusere sine utslipp (gjennom f.eks. bruk av ecofuel, grønne innflygninger osv. - faktiske utslipp skal verifiseres) sitter da kanskje med litt for mange kvoter og kan selge dette. Disse vil da ha inntekter som en følge av at de har redusert sine utslipp mer enn forventet. Det er derfor ikke snakk om en avgift.

Da synes jeg du skal korrigere byråkratene i eu at de tar feil, slik at vi får ting riktig her...

Da synes jeg du skal korrigere byråkratene i eu at de tar feil, slik at vi får ting riktig her...

Hva er det du forsøker å si her? Det det er snakk om her er vel formuleringer brukt av journalister, som jo ofte kritiseres her inne for ikke å ha peiling på det de skriver om.... Byråkratene i EU sier vel ikke at EU ETS (kvotehandelssystemet) er en CO2-avgift, og hvor er evt det jeg skriver i konflikt med det som er informasjonen man finner om EU ETS? Les lenken jeg viser til. Det synes imidlertid som det blant en del debattanter her er en nokså stor motstand i denne debatten mot å ta inn over seg realitetene...

En avgift er typisk politisk bestemt (f.eks. x%), mens denne ordningen er en cap & trade ordning, hvor prisen man betaler på kvotene man eventuelt trenger er bestemt gjennom en interaksjon mellom tilbud og etterspørsel.

Last edited:

Landene der Airbus er basert ber nå om at EU's Emission Trading Scheme settes på vent. Store penger ligger som bakteppe her der bl.a. Kina har nektet å signere større Airbus ordre, og Airbus sier nå at A330 produksjonen kan måtte reduseres hvis ikke EU kryper til korset og dropper ETS. Tror selv at dette snart bare kan gå en vei, at man dropper det. Så får vi se om man i det stille heller setter en CO2 avgift på drivstoff.

http://news.airwise.com/story/view/1347407503.html

Aerospace officials of the European countries where Airbus makes its planes will push for a suspension of the European Union's Emission Trading System (ETS) for airlines to avert retaliation from China, officials said on Tuesday. "Airbus has left us with no doubt that the threat of retaliatory action is a clear and present danger to its order list," Michael Fallon, new business minister in Britain, said at the ILA Berlin Air Show on Tuesday.

There is harsh opposition to the ETS from European air travel companies and countries outside the EU such as the United States, Australia and Brazil that have said they want a global agreement to curb carbon emissions rather than a European law that extends to non-EU companies.
China has threatened retaliation - including impounding European aircraft - if the European Union punishes Chinese airlines for not complying with its emissions trading scheme (ETS), intended to curb pollution.

The dispute between China and the EU froze deals worth up to USD$14 billion, though China signed an agreement with Germany for 50 Airbus planes worth over USD$4 billion during Chancellor Angela Merkel's visit to Beijing last month. If the dispute is not resolved, Airbus will have to cut its production target for the A330 "pretty soon", Airbus chief executive Fabrice Bregier said on Monday.

Ser ut som EU nå delvis gir etter for press og dropper ETS inntill videre på ruter utenfor EU

http://www.bbc.co.uk/news/business-20299388
The European Union has agreed to suspend its rules that require airlines flying to and from airports in the EU to pay for their carbon emissions.

De fant vel ut at det er like greit å droppe det når selskaper uansett nekter å betale eller ikke har lov til å betale. Dessuten vil man jo selge flere Airbusser til kineserene

Hva mener du med "står i mot galskapen"? Det er galskap at selskaper kan få slippe å betale for CO2 utslipp!. CO2 er grunnen til enorme klimaendringer og elendighet verden over, derfor MÅ det betales for å skade/ødelegge den stakkars jorda vi lever på. Tragisk at noen ikke vil betale for CO2 utslipp.

Galskap ja! Forbannet bløff og svindel kaller jeg det, en ekstrem god sådan, for å få gnidd ut mest mulig kroner av folk. Tror ikke vi skal diskutere dette i denne tråden, da vi neppe kommer til enighet om denne saken.

Må europeiske selskap fortsatt betale denne avgiften på ruter til andre verdensdeler?
Det vill i såfall være meget konkuranse hemmende og lite smart av EU.

Galskap ja! Forbannet bløff og svindel kaller jeg det, en ekstrem god sådan, for å få gnidd ut mest mulig kroner av folk. Tror ikke vi skal diskutere dette i denne tråden, da vi neppe kommer til enighet om denne saken.

Enig, CO2-avgiften er kun noe EU prøvde å flagge siden de ikke får til noe annet. De bør starte et annet sted.

I de artiklene jeg har lest er det litt uklart om det fortsatt er slik at europeiske selskap fortsatt må betale avgiften. Noen som vet?

Enig, CO2-avgiften er kun noe EU prøvde å flagge siden de ikke får til noe annet. De bør starte et annet sted.

I de artiklene jeg har lest er det litt uklart om det fortsatt er slik at europeiske selskap fortsatt må betale avgiften. Noen som vet?

Hva er det du tenker på her? Først, som nevnt mange ganger så er det ikke snakk om en avgift per se - det er innlemmelse av luftfart i EUs kvotehandelssystem for CO2 (man kan altså kjøpe og selge kvoter, og ideen var å også innlemme luftfart i tillegg til alt som allerede er dekket av dette).

Det neste er at de allerede har begynt et annet sted - de begynte med EUs kvotehandelssystem i 2005. Det er nesten 10 år siden.

Hvis målsettingen er å redusere CO2-utslipp, hvor tenker du at EU skal iverksette tiltak og hvordan? Er det f.eks. noen spesiell årsak til at luftfart skal være unntatt dette?

Last edited:

Hva er det du tenker på her? Først, som nevnt mange ganger så er det ikke snakk om en avgift per se - det er innlemmelse av luftfart i EUs kvotehandelssystem for CO2 (man kan altså kjøpe og selge kvoter, og ideen var å også innlemme luftfart i tillegg til alt som allerede er dekket av dette).

Det neste er at de allerede har begynt et annet sted - de begynte med EUs kvotehandelssystem i 2005. Det er nesten 10 år siden.

Hvis målsettingen er å redusere CO2-utslipp, hvor tenker du at EU skal iverksette tiltak og hvordan? Er det f.eks. noen spesiell årsak til at luftfart skal være unntatt dette?

Jeg bestrider ikke at vi har et miljøproblem, men så lenge det ikke er bevist en kausal sammenheng mellom økte CO2-avgifter og redusert flytraffik så ser jeg ikke noe poeng i at vi skal skattlegge noe når effekten ikke er tilstede. Derimot så tviler jeg på at det er derfor Kina og USA har motsatt seg avgiften.

Jeg bestrider ikke at vi har et miljøproblem, men så lenge det ikke er bevist en kausal sammenheng mellom økte CO2-avgifter og redusert flytraffik så ser jeg ikke noe poeng i at vi skal skattlegge noe når effekten ikke er tilstede. Derimot så tviler jeg på at det er derfor Kina og USA har motsatt seg avgiften.

Poenget med et kvotehandelssystem (dels i motsetning til CO2-avgifter) er å gi de "flinke" anledning til å tjene på dette gjennom å kunne selge de kvotene de ikke trenger, og denne omsetteligheten av utslippskvotene er med på å totalt sett redusere utslippene med så mye man ønsker på en mest mulig effektiv måte. Kvoter gir også en større forutsigbarhet rundt totalt utslippsvolum enn avgifter (noe som er av betydning om man tror at det er viktig å ikke komme over visse terskelverdier i utslipp).

Det er således ikke slik at målsettingen per se er å redusere akkurat flytrafikken, men å redusere det totale utslippet med X% (hvor X er målsettingen som politikerne bestemmer seg for). Siden luftfart også slipper ut CO2 så er det rimelig at de også innlemmes. Siden de er en nokså marginal utslipper så vil kostnadene for sektoren stå i forhold til sektorens andel av utslippene.

Nei, USA og Kina har nok helt andre grunner til å motsette seg dette.

http://www.bt.no/nyheter/klima/Spil...ter-pa-kvoteprofitt-2674289.html#.Uz5VhowayK0

Les dette og fortell meg etterpå at dette er noe annet enn en storstilt svindel!! Noen få tjener seg styrtrike på disse EU kvotene, og det er på tide at noen sier i fra. Bra av USA og Kina å sette foten ned.

Jeg tror du blander sammen FNs system som kalles Clean Development Mechanism (fra Kyotoprotokollen) og EUs kvotehandelssystem (som EU selv har initiert). Prinsippet er at tiltak som kan redusere CO2-utslippene i andre deler av verden kan frigjøre kvoter i EUs system, som det forsåvidt er korrekt at de som sitter på disse kan selge. Artikkelen dreier seg i hovedsak om FNs utslippskreditter, og ikke EUs kvoter.

Jeg oppfatter ikke dette som svindel - det er lagt opp til at de som på en rimeligere måte kan redusere sine utslipp skal kunne tjene penger på dette. Det er opp til politikerne å bestemme hvor tight systemet skal være i forhold til totalt utslipp. Systemet er neppe perfekt, men har sine fordeler.

Last edited:

Ja akkurat det eksempelet var kanskje litt off, men poenget er det samme, om det er i EU eller FN regi.

TommyL:
Galskap ja! Forbannet bløff og svindel kaller jeg det

Du har helt rett! Det hele er skammelig og gjett om Al Gore's familie har tjent seg søkkrike på bløffen.....

Det er ingen bløff, det er en realitet. Tanken bak dette er å få ned co2 utslippene, hvor effektivt denne avgiften er kan diskuteres. flyene kommer til å forandre seg med tiden for å fly fortere, lengre og mer effektivt. annen type drivstoff kommer til å tas i bruk på samme måte som andre transportmidler. Verden har alltid forandret seg og kommer til å fortsette med det på godt og vondt.

Ja akkurat det eksempelet var kanskje litt off, men poenget er det samme, om det er i EU eller FN regi.

Jeg synes det er litt pussig å kalle dette bløff og svindel. Poenget med CDM, som er nevnt i artikkelen du viser til, er å gi incentiver til aktørene for å iverksette tiltak som kan bidra til bidra til reduksjoner i totale utslipp (f.eks. Gjennom tiltak som gjør det mulig å absorbere mer CO2, som jeg oppfatter er poenget med f.eks. skogplanting). Slike incentiver resulterer ofte i at noen tjener penger på dette. Vi er vel ikke alle kommunister, så jeg antar at det er tillatt å tjene penger?

Det er tillatt å tjene penger ja. På en ærlig og redelig måte. Min personlige mening er at kvotehandel er svindel og bedrag, og jeg sier bare at det er godt noen setter foten ned. Det finnes masse forskning der ute som støtter både skeptikere og troende, og jeg har gjort meg opp en mening ut i fra dette.

Mer enn det har jeg egentlig ikke noe ønske om å formidle, og er dermed ferdig med å diskutere akkurat dette.

Back