Oslop
ScanFlyer Blue
Re: EU nekter å droppe Co2 avgift på flyreiser
Da synes jeg du skal korrigere byråkratene i eu at de tar feil, slik at vi får ting riktig her...
Nei, det er nok overskriften som er misvisende, og også delvis artikkelen.
Slik jeg har forstått det er det snakk om innlemmelse av luftfarten i EUs kvotehandelssystem (EU ETS) som er problemstillingen, og det er dette USA og Kina har nektet. Jeg tror nok myndighetene i disse landene er fullstendig klar over hva dette dreier seg om, men at journalisten muligens har vært noe lemfeldig med sine formuleringer.
Mer om EU ETS her: http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/index_en.htm
Om Kinas nekting: http://www.flightglobal.com/news/articles/china-bans-airlines-from-complying-with-eu-ets-367796/
Det er således ikke snakk om en avgift. En avgift er noe som må betales typisk basert på pr. enhet utslipp (om vi snakker om utslippsavgifter). Dette gir lite forutsigbarhet i forhold til hvor mye som slippes ut, all den tid myndighetene ikke har detaljert informasjon om bedrifters rensekostnader (og de kan derfor ikke predikere hvor mye utslipp en enkelt bedrift vil velge å slippe ut). Kvotehandel har den fordelen at man setter en maksgrense for utslipp som definerer total kvotemengde. Deretter fordeles disse kvotene ut til de som slipper ut, og denne fordelingen kan enten være i form av gratis utdeling basert på historiske utslipp eller basert på auksjonering av kvotene. Hvilken løsning som velges påvirker hvem som sitter igjen med "inntektene" fra eventuelle salg av kvoter.
Når kvotene så er fordelte, gjennom såkalte NAPs (national allocation plans) så tillates bedriftene å handle med kvoter. Det er da slik at om et kullkraftverk kommer til å slippe ut mer CO2 enn de har kvoter så må de ut på markedet for å kjøpe utslippskvoter. Dette koster penger, og hvor mye det koster er avhengig av tilbud og etterspørsel. Bedrifter som har vært flinke til å redusere sine utslipp (gjennom f.eks. bruk av ecofuel, grønne innflygninger osv. - faktiske utslipp skal verifiseres) sitter da kanskje med litt for mange kvoter og kan selge dette. Disse vil da ha inntekter som en følge av at de har redusert sine utslipp mer enn forventet. Det er derfor ikke snakk om en avgift.
Da synes jeg du skal korrigere byråkratene i eu at de tar feil, slik at vi får ting riktig her...