Etterbruk av Kai Tak

Herlov

ScanFlyer Gold
Det er da litt on topic, så jeg drister meg til å bringe følgende tema på banen.

Som en som har arealplanlegging som fag har jeg lenge vært svært interessert i hva myndighetene i Hong Kong har planlagt for arealene som ble frigjort etter åpningen av Chek Lap Kok. Sjeldent har vel begrepet "indrefilet" vært mer på sin plass. Nå er det snart 10 år siden flyplassen flyttet og enda er det ikke en byggekran i sikte.

Er det noen som vet hvorfor utviklingen av området drøyer så lenge? Med tanke på plassmangelen i Hong Kong skulle man tro at de var raskt ute med igangsettingen av nybyggingen i området.
 
har sett noe få bilder fra området noe år etter flyplassen stengte.. synes eg leste noe plass at plassen der gjøres om til park.. eller golfbane... eller har de enda ikke bestemt hva det ska brukes til... meeeen.. området der innflygingstraseen er.. der lave og slitne hus.. der har noge høybygg dukket opp.. men ikke mange ..
 
Mulig jeg kan komme med noe som oppklarer litt her. Staten Hong Kong (selv om den er en del av Kina) benytter atraktive arealer som en ren inntektkilde til å finansiere og drifte Hong Kong. ikke så stor forskjell fra i Oslo egentlig, bortsett fra at verdiene av disse ledige tomtene i Hong Kong er så verdifulle at de har nærmest astronomiske verdier og bidrar sterkt til å drifte Hong Kong. Hong Kong strammer bevisst inn utbyggings tempo nær havneområdene ved Kowloon og Hong Kong Island for nettopp å presse prisene opp på de få områdene som klareres for salg. Går du langs havneområdene og sjøkanten på Hong Kong Island, vil du se at de fleste områdene langs sjøkanten står som ørken stepper eller urørte i påvente av å bli frigjort for salg. Dette står derfor i sterkt kontrast til de overfylte områdene et stykke inn fra sjøen hvor bygningene nærmest står som sild i tønne.

Skulle jeg gjette ville jeg tro at det bevisst ikke bygges ut der flyplassen lå, fordi de ønsker å beholde et høyt prisnivå på de få tomtene som årlig legges ut for salg.
 
Nå er det snart 10 år siden flyplassen flyttet og enda er det ikke en byggekran i sikte.

Skulle tro de hadde lest Budstikka mht fremdriften på etterbruk av indrefileten Fornebu... :colgate: :colgate: :colgate:
 
Etter å ha forfalt i flere år, er det berømte checker board på innflyvingen til gamle Kai Tak nå fått historisk status og har blitt restaurert
 

Attachments

  • Kaitak.jpg
    Kaitak.jpg
    132.1 KB · Views: 574
Kai Tak er i bruk som cruise terminal idag.
 

Attachments

  • Kai Tak cruise terminal.jpg
    Kai Tak cruise terminal.jpg
    9.2 KB · Views: 525
Du verden! Da har de kanskje også fått bort den kloakklukten som var så typisk rett etter landing når man takset tilbake mot terminalen?
 
Etter å ha forfalt i flere år, er det berømte checker board på innflyvingen til gamle Kai Tak nå fått historisk status og har blitt restaurert

Bra jeg fikk tatt med meg noen biter fra originalen før det ble restaurert da :D
 
Back
Top