Etihad Regional BLL-TXL-GDN

jestraveller

Newcomer
Hej alle.

Jeg forsøger mig med endnu en trip-report som hverken byder på luksus på første klasse, eller eksotiske destinationer.

Faktisk indeholder den noget så kedeligt som en tur til Gdansk, Polen i Economy. Grunden til at jeg gerne vil dele turen med jer, er at den for mit vedkommende betød nyt flyselskab, ny flytype og ny destination.

Normalt flyver jeg ud af CPH da jeg er bosiddende i centrum af København, men en familie-sammenkomst i Jylland i weekenden gjorde mig nysgerrig på hvad der var af muligheder for at flyve ud af Billund. Jeg fandt en afgang der hed Billund til Gdansk via Berlin Tegel med Etihad Regional, hvilket godt nok ikke var Star Alliance og status, men til gengæld var den sat op med Saab 2000 som jeg aldrig har fløjet med.

Jeg har heller ikke været i Berlin Tegel eller prøvet Etihad Regional, og med muligheden for at prøve en masse nyt inden det er for sent, valgte jeg ruten frem for DSB til CPH og SAS sin direkte afgang med CRJ-900 som jeg har prøvet så mange gange før.

SAS og CRJ-900 fik jeg så mulighed for af gentage på hjemturen. Derfor blev følgende itenary bestilt:

BLL-TXL-GDN - Etihad Regional - Economy

GDN-CPH - SAS - Plus/Premium-Economy


Søndag d. 10. Januar
Jeg blev kørt til Billund af mine forældre. Jeg arbejdede i perioden 2010 og 2011 samlet 8 måneder i hele det sydlige Norge og på det tidspunkt var Billund min "hjemme" lufthavn. Jeg kender derfor lufthavnen særdeles godt, men da det er 5 år siden jeg benyttede den sidst blev jeg positivt overrasket over de mange restauranter og butikker som er kommet til siden.

24288390640_f969d0f813_b.jpg


3 ud af 5 check-in maskiner var ude af drift. Jeg forsøgte på den ene automat som ikke var i brug, men hverken Etihad Regional eller Air Berlin kunne vælges som selskab. Jeg forsøgte med British Airways da de begge er en del af Oneworld, men den ville ikke godkende mit reference nummer. Så blev det in-check ved skranke og ventetid i køen.

Efter security skal man en tur med rulletrappen op til afgangs etagen og kan derfra se ud over indcheckningsområdet

24501621871_0648249228_b.jpg


23957090503_06fdddce60_b.jpg


Jeg var i god tid, men eftersom at jeg ikke har status hos Oneworld var King-amlet Lounge lukket land og jeg måtte slå tiden ihjel med at kigge lidt rundt på den rigtig fine lufthavn.

24557727336_e5c0b747ac_b.jpg


24475580142_1b87ce725c_b.jpg


24501618361_04c1db9cbb_b.jpg


Det blev endelig tid for boarding og min første oplevelse med Saab og Etihad Regional

Route: AB 8055 Billund - Berlin Tegel
Aircraft: Saab 2000 #HB-IZJ
Gate: 10
Class: Economy
Seat: 14A

23957086303_6c8bbbf16b_b.jpg


Jeg havde plads lige bag ved vingen, og den enorme motor

23957085793_d94235a626_b.jpg


Knytnæve testen blev ikke bestået, men det gør den sjældent da jeg er 195cm høj. Alligevel var benpladsen helt ok og jeg sad dejligt behageligt.

24216148089_d5187bb096_b.jpg


Så snart der blev sagt "boarding completed" startede de motorerne og vi var i luften få minutter efter.

23957084323_4355efc355_b.jpg


Flyvetiden var 1 time, og der blev serveret "Sweet or savory" og kaffe/the.
Jeg gik for en pose chips (Potetgult?) og en kop kaffe.

Jeg fik set solen, som kun ganske få danskere fik set i den weekend.

24475575282_62ef8d148f_b.jpg


Under approach til Tegel fløj vi direkte ind over byen, mens solen nærmede sig sine sidste minutter. En af de bedste landinger jeg længe har haft. Der er noget helt specielt ved de lufthavne som ligger inde i byerne. Desværre bliver de mere sjældent og Tegels udløbsdato kommer vel også tættere på.

23955743144_6d609378a6_b.jpg


24288380660_ee9756de95_b.jpg


24501612131_2413cd00fc_b.jpg


24216142959_3089a055a5_b.jpg


24583890905_cfe3d86252_b.jpg


Mit første møde med Tegel kan ikke beskrives som nogen positiv oplevelse. Der er med sikkerhed mange af jer der har været med Air Berlin via Berlin, så i kan sikkert nikke genkende til dette, hold nu k*ft en forfærdelig lufthavn. Jeg havde mest følelsen af at være en i lager-hal. Der var alt for mange mennesker på alt for lidt plads. Restaurant/kiosk udbuddet var ringe og hele venteområdet bar præg af at det enten var bygget midlertidigt eller at man i mangel af plads havde inddraget bagagehåndteringen som ny terminal.

Jeg forstår pludselig hvorfor Lufthansa og Air Berlin var sure over udsættelsen af åbningen af Berlin Brandenburg, og jeg må sige at jeg ikke vil begræde nedlukningen af Tegel. 0 ud af 6 stjerner herfra.

24557717256_9250d32894_b.jpg



23957078413_7cb59699fb_b.jpg


24583888965_20b4d05cfd_b.jpg


På den anden side af de hvide plader, var bagagehåndteringen. Eftersom at de ikke havde afskærmet hele vejen op kunne man høre larmen fra bagagevognene på den anden side, og man kunne også se bagagefolkene kaste rundt med kufferter når man gik op/ned af trappen.

24557715066_e5205ae813_b.jpg
 
Det blev endelig tid til boarding og jeg skulle med samme flyver som jeg ankom med. Jeg kunne nærmest kun komme for langsomt væk fra Tegel. Fremover vil jeg gøre alt for at undgå transfer der igen.

Route: AB 8236 Berlin Tegel - Gdansk
Aircraft: Saab 2000 #HB-IZJ
Gate: C65
Class: Economy
Seat: 16A

23957074873_29635c541b_b.jpg


23957074433_2da999203a_b.jpg


Det var en flot afgang med alle lysene fra byen. Billederne jeg tog var til gengæld alt andet en flotte, så dem slipper i for at se. Etihad Regional er nu prøvet, og det var en ganske fin oplevelse. Saab 2000 var et sjovt fly at prøve, da det føles hurtigt både i fart og bevægelser.

Terminalen i Gdansk var helt ny og meget flot. Lidt specielt at komme fra Tysklands Hovedstads største lufthavn og så til en Polsk provins/regional lufthavn, som på alle måder slår Tegel med flere længder

24583885495_43d872da9b_b.jpg


24288372410_b4bfb5fa2c_b.jpg


Jeg tog en taxa til mit hotel, som var Hilton i centrum. Et virkelig godt hotel med indendørs spa, fitnessrum og wellnes. Mit værelse var stort og var inklusiv stor morgenmadsbuffet, og så kostede det 200 DKK mindre end et værelse på Stavanger Bed&Breakfast, hvor der er fælles toiletter på gangen og bruser ved siden af sengen.

23955734144_f5b5341472_b.jpg


24583883435_857393b474_b.jpg


24475564192_f883a76f2b_b.jpg


Hilton ligger ned til kanalen som byder på massere af restauranter og barer. Der er kun 5-10 minutters gang ind til hovedgaden. Generelt var Gdansk en rigtig positiv oplevelse, og helt sikkert et sted jeg vil tage tilbage til for en weekend-get-away med kæresten.

24501601651_077f13592a_b.jpg


Jeg var inde og se Håndbold mellem Danmark og Rusland når jeg nu alligevel var i byen.

24501600681_d12a92407b_b.jpg


Men formålet med turen var jo arbejde, og det blev så gjort i 9 dage i træk inklusiv lange arbejdsdage i weekenden.

24557706066_18ebe7dc22_b.jpg


24288365670_8a3e7ebdef_b.jpg



Tirsdag d. 19. Januar
Da blev det endelig tid til at vende hjem mod København, og den lufthavn mange Nordmænd elsker at hade (Det virker i hvert fald sådan på dette forum ;))

Jeg tog en taxa direkte fra skibsværftet til lufthavnen og checkede ind på automat. Benyttede Fast-track hvilket virkede, da der ikke var andre end mig, mens der til gengæld var lang kø til den almindelige security.

24475558462_7f42bf8874_b.jpg


24557703296_30bbe022f7_b.jpg


Gik direkte i loungen for at slappe af. Desværre var der fjernsyn tændt med høj volume, samt at kort tid efter at jeg havde sat mig, kom der en gruppe SAS personale, som satte sig bag mig, og snakkede højt og uafbrudt.

Loungen var ganske fin, med forskellige kolde og varme drikke, samt slik, chokolade og sandwich. Desværre var der udsigt til en parkeringsplads og ikke til flyene, som jeg personligt godt kan lide at kigge på. Men man kan ikke få det hele.

Jeg forlod loungen for at kigge lidt på den nye flotte terminal. Dejlig lys og med god udsigt til standpladserne. Desværre ikke den mest travle lufthavn, men der var en Lufthansa til Frankfurt og Eurolot til Warszawa.

24288363520_cbc37f0ecc_b.jpg


23957062383_8c58a56508_b.jpg


Generelt er Gdansk godt domineret af Wizz air og til dels Ryanair.

23957061543_a78bf799b4_b.jpg



Flyet til København landede og som det typisk er på disse nordiske ruter blev det CRJ-900.

23957061043_8f460e44d4_b.jpg


Route: SK 760 Gdansk - København
Aircraft: CRJ-900ER #OY-KFB
Gate: 20
Class: PLUS/Premium-Economy
Seat: 4F

Jeg oplevede til gengæld noget jeg aldrig har set før. På trods af 17 flyvninger med CRJ-900 tidligere blev dette første gang hvor de benyttede bro til ombordstigning. Det resulterede i den stejleste nedstigning mod en flyver jeg endnu har oplevet. Ganske fint at slippe for at skulle ud i kulden, men det var knap så behageligt at vente på den stejle bro.

23957059693_3d877e9f98_b.jpg


Vi tog afsted ½ time forsinket og landede tilsvarende en ½ time for sent. Jeg havde ikke travlt, og syntes det var en fin flyvning i Plus med en Cola og nogle nødder.

24501623631_079c5b93c2_b.jpg



Tak fordi i læste med. I morgen går turen til Syd Korea for 2 dages møde inden jeg vender hjem til weekenden.


Ha' en god uge folkens.
 
Takk for den. Tror ikke vi har Etihad Regional eller Billund her så det var på høy tid. God tur til Asia!
 
Takk for flott rapport, det er rett dejligt å få lese en rapport på dansk! :-D

God tur til Korea og skriv gjerne en rapport!
 
Fin rapport. SAAB-2000 er ganske fin, men det er jo også en døende rase.

Jeg er enig i inntrykket av Tegel. Terminal C som du var på, ble bygget for å avlaste hovedterminalen A, hvis kapasitet er sprengt og atter sprengt. Jeg var nylig innom Tegel, og Air Berlin har notorisk for korte transfertider, slik at selv mindre forsinkelser blir fatale. De gleder seg nok til Brandenburg åpner, men det er enda minst drøyt to år dit.
 
Back
Top