Ethiopian ARN-OSL

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Etter å ha testet det ene ytterpunktet av flytyper mellom Oslo og Stockholm ved hjelp av Air Leap, var det tid for å svinge til det andre og da måtte Ethiopian sin avgang ET714 testes ut.

Ingen regler uten unntak, og siden de var billigst og jeg visste jeg ikke trengte noen tilleggsprodukter, ble billetten booket gjennom en tredjepartsside: Supersaver. Så sparte vel en 50-lapp.
ET714 kommer inn fra ADD til ARN tidlig om morgenen, før den slipper av noen passasjerer og drar videre til OSL 07:40 fra ARN.

Innsjekk var gjort på nettet dagen før og sete 15A, som er langt fremme i economy, ble sikret. Ikke noe poeng stresse med å forhåndsbooke sete her da flyet uansett flyr halvfullt mellom ARN og OSL. Litt kø gjennom sikkerhetskontrollen på ARN denne lørdagsmorgenen, men var vel gjennom på 10 minutter. Dette er jo en flight som går fra non-Schengen så betydde også en tur gjennom passkontrollen og ut på F-piren. Som på grunn av byggearbeider bare hadde halvparten av gatene i bruk, slik at det ble buss ut til flyet, som stod på fjernpark bortenfor terminalen 2. Så etter en busstur rundt halve bakevja på ARN kunne vi 20 ombord i bussen gå ombord i ET-ATH. En av Ethiopians såkalte «terrible teens» 787-8, men LN16

Av oss 20 på bussen var 17 nye passasjerer, mens 3 var passasjerer som feilaktig hadde gått av flyet på ARN

a6d53f8a1b7e91e299f7816bd612e585.jpg


9c7574834990dd1a2a4283d63e257fcf.jpg


Inn dør 2 og var ikke mange skritt til høyre før jeg fant plassen min på 15A, som tydeligvis hadde vært i bruk på ADD-ARN strekket. Men knyttnevetesten ble igrunn bestått
0661176f995927c7e61df9f7b07a4a18.jpg


Novair som skulle til Syden på nabogaten
d13b49c481bde4d7598c93303ee8ec9b.jpg


Om det skyltes passasjerene som forvillet seg «i land» eller andre årsaker vites ei. Men boarding startet såpass sent at på tross flyet landet på ARN i rute, og har ganske god tid på bakken. Spesielt siden det tydeligvis ikke er cleaning eller catering på ARN så ble avgangen 15 minutter forsinket

787 er jo relativt stille på avgang, selv om A350 og A380 slår den, men vi kom oss opp in luften og loffet avgårde i 30.000ft mot OSL. Tiden ble brukt til å se på inflight kartet, lese i deres inflightmagasin og prate med de to andre som var med på turen gjennom Flypodden
9aedf4498fe754bbb86d5d83017179ca.jpg


439d1788e08fc9f6d52b04e7402ad060.jpg


Serveringen på strekket består av et glass med drikke, type cola, juice eller vann
b80b1e769b1b4423bfe684109a4cc38e.jpg


Endel mindre enn halvfullt fly, men såvidt over halvfullt i business. Men skyldes jo at mange går av flyet på ARN
b6714d47f38e3b046f04bc367d317bfa.jpg


På OSL var 19L stengt, så da ble det landing på 19R, og en lengre taxetur til bussgatene på 180 området
91334e0af26e33b7b0948c7eb9d88d5f.jpg


13a5d832d9e394943309f2f6e23e45a6.jpg


Deboarding og bussing tok litt tid, men heldigvis var selvbetjeningsskrankene i passkontrollen åpne så var raskt gjennom. Kunne plukke opp posen fra klikk&hent på taxfree og haike hjem med min med poddist

Ethiopian er kanskje den minst effektive og tregeste mellom OSL og ARN, på grunn av passkontroll og at det tar vesentlig lenger tid å boarde/de-boarde en 787. Samtidig er jo flyet ganske komfortabelt og er gøy å prøve noe nytt. I tillegg til de fantastiske 150 Eurobonuspoengene ble det også et nytt flyselskap og en ny sub-flytype. Hadde 787-9 fra før, men nå fikk jeg også 787-8 i boken
 
Dette var forresten første gang jeg dro til Stockholm og det var bussing på 4 av 4 muligheter
 
Takk for flott rapport, morsomt å fly widebody mellom Oslo og Stockholm - selv om det er litt kronglete. Får håpe selskapet tjener penger på operasjonen sin - de har jo bygget stein på stein med diverse rare ruteopplegg. De fløy vel i sin tid til Stockholm via Roma/Wien med 757 og 767 og 737-800 via Cairo før de begynte å fly direkte til Stockholm og etter hvert forlenget til Oslo.
 
Back
Top