Re: Et småfly har styrtet i trærne i Nome i Telemark
1 Er ikke underlaget vannrett blir det vel målt for lite i de fleste tilfeller?
Øhhhh....ikke alltid nei....
Fueltanker på flere Cessna modeller har påfyllingshull mot fremkant av tanken og mot skroget. Spesielt LR tanker (Selv om BIN ikke hadde det) påvirkes av helling. Står flyet i slak nedoverbakke vil peiling vise for mye på begge tanker, vanskelig å vite hvor mye feil sidehelling vil gi, selv om man skulle tro at det feilen kanskje deler seg på tankene da. (?)
Ellers har jeg også merket av regnestykket går veldig bra opp....
Man har hatt tilfeller der folk har brukt flytid siden siste full tank, og alle påfyllinger i mellomtiden for å beregne fuelbeholdning på ett gitt tidspunkt. Baser på loggboktid osv.
Det går ikke alltid bra
Det enkelte ikke tenker på er at loggboken er bare ett papir med noe pennemerker på. Det sier faktisk ikke noe om beholdningen.
Min største a-ha opplevelse med fuelmengde kom da jeg fylte opp en Army Cub. Av boka skulle det på papiret være litt under 1 time fuel ombord da jeg dyttet ut flyet på morran (Det var flydd flere korte turer siden sist fylling). Jeg noterte at korka var helt i bånn/borte fra glassrøret, og mine nå sterke mistanker om at det var lite fuel i tanken ble bekreftet når jeg fylte på maks mengde minus 4 liter ved pumpa. (Tot 68)
Nå: Det betyr ikke at vedkommende som satte fra seg flyet landet med 4 liter, men at det var 4 liter når jeg hentet ut flyet. (Lekasje og banditter med plastkanne er faktorer å tenke på her)
Feilkildene er mange, ser man rett på klokka når man noterer flytid, runder man opp/ned, har man stått på tomgang og varmet motor lenge på vinterføre på mange turer osv.
Eller den største: Man glemmer å føre en tur. Lett å oppdage om man har sitt eget fly, klubbfly.....well not so much