Et småfly har styrtet i trærne i Nome i Telemark

Re: Et småfly har styrtet i trærne i Nome i Telemark

Da blir det ett sjøfly mindre til sommeren, dessverre:(

Fra en tråd i november:

notodd_22.jpg

Havarikommisjonens rapport er klar. Følgende sitat forklarer det meste:

Flyets drivstofftanker ble inspisert etter havariet, og begge var tomme.:(

Dette er nok en i rekken dessverre. Det er alt for mange privatflygere som er happy med å lande med veeeeldig lite reserve. (Som klubbflyger merker man det på hvor mye man får plass til når man refueler før man skal fly. Får man plass til 180 liter i ett fly som har plass til litt over 200.......da er det helt på grensen når det bruker nesten 40 på fulllt pådrag)

Man lærer seg jo også å visuelt inspisere tankene før avgang - men personlig mener jeg dette er en høyst unøyaktig metode for å avgjøre faktisk drivstoffmengde.

Man lærer seg jo også å visuelt inspisere tankene før avgang - men personlig mener jeg dette er en høyst unøyaktig metode for å avgjøre faktisk drivstoffmengde.

Hva mener du med visuelt? Det står i rapporten at det ble målt med peilepinne. Det må da være det beste?

Flytiden fra de tok av til motoren stoppet er ca 2 timer og 15 min. Skulle bli et forbruk på ca 70 liter. Fartøysjefen må enten ha bommet på avlesning av peilepinnen eller kan det ha blitt en bensinlekkasje? Et par vitner på bakken omtalte en hvit røyk fra flyet. Står ingen ting i rapporten om bensinsystemet ble undersøkt for lekkasje.

Det må da være det beste?

Helt klart for en 172 i alle fall. Det forutsetter selvsagt ett par ting.

1. Vannrett underlag
2. Korrekt kalibrert peilepinne (og her har jeg sett mye rart, peiepinne fra feil fly havner i flyet osv)
3. Peilepinne plasseres riktig i tanken. Viktig at man ikke strekker seg og stapper den nedi på skrå, har sett det også, blir fort veldig feil.

Ett avvik på 20-25 liter fordelt over 2 tanker er langt i fra umulig.

1 Er ikke underlaget vannrett blir det vel målt for lite i de fleste tilfeller?
2 En peilepinne som er kalibrert for tanken er en selvfølge. Ellers kan man like godt bruke nærmeste brøytestikke.
3. Det skal ikke måles lengden (på skrå), men høyden på bensinen i tanken. Rett nedi.

Ett avvik på 20-25 liter for mye synes jeg er mye. For lite hadde hvert mer naturlig.

I dette tilfellet stemmer påfylt bensin, bensinforbruket og flytiden overens. 195(155 + 40) liter delt på 5:45(3:30 + 1:45) gir et snittforbruk på 33,9 liter i timen.

PS Hvor har flyet havnet? Blir det luftdyktig igjen?

Last edited:

1 Er ikke underlaget vannrett blir det vel målt for lite i de fleste tilfeller?

Øhhhh....ikke alltid nei....

Fueltanker på flere Cessna modeller har påfyllingshull mot fremkant av tanken og mot skroget. Spesielt LR tanker (Selv om BIN ikke hadde det) påvirkes av helling. Står flyet i slak nedoverbakke vil peiling vise for mye på begge tanker, vanskelig å vite hvor mye feil sidehelling vil gi, selv om man skulle tro at det feilen kanskje deler seg på tankene da. (?)

Ellers har jeg også merket av regnestykket går veldig bra opp....

Man har hatt tilfeller der folk har brukt flytid siden siste full tank, og alle påfyllinger i mellomtiden for å beregne fuelbeholdning på ett gitt tidspunkt. Baser på loggboktid osv.

Det går ikke alltid bra

Det enkelte ikke tenker på er at loggboken er bare ett papir med noe pennemerker på. Det sier faktisk ikke noe om beholdningen.
Min største a-ha opplevelse med fuelmengde kom da jeg fylte opp en Army Cub. Av boka skulle det på papiret være litt under 1 time fuel ombord da jeg dyttet ut flyet på morran (Det var flydd flere korte turer siden sist fylling). Jeg noterte at korka var helt i bånn/borte fra glassrøret, og mine nå sterke mistanker om at det var lite fuel i tanken ble bekreftet når jeg fylte på maks mengde minus 4 liter ved pumpa. (Tot 68)

Nå: Det betyr ikke at vedkommende som satte fra seg flyet landet med 4 liter, men at det var 4 liter når jeg hentet ut flyet. (Lekasje og banditter med plastkanne er faktorer å tenke på her)

Feilkildene er mange, ser man rett på klokka når man noterer flytid, runder man opp/ned, har man stått på tomgang og varmet motor lenge på vinterføre på mange turer osv.

Eller den største: Man glemmer å føre en tur. Lett å oppdage om man har sitt eget fly, klubbfly.....well not so much

Last edited:

Enig med deg om flyet heller forover. Men da skal det helle tydelig framover og alle må skjønne at avlesningen vil bli feil. Vil LH tanker gjøre noe forskjell? Ja for helling sideveis, Men ikke sikkert totalen blir veldig feil, det som blir for mye på ene siden vil bli en god del mindre på andre siden.

I de fleste tilfeller heller flyet for mye bakover og peilingen vil vise litt for lite fuel.

Skjønner ikke hvordan fartøysjefen fikk 95 liter når det tydeligvis ikke var mer en ca 70 liter. Det er 25 liter feil og jeg synes det er mye.

Eller den største: Man glemmer å føre en tur. Lett å oppdage om man har sitt eget fly, klubbfly.....well not so much

Man sjekker vel hobbs og tach mot det som står i loggboka som en del av preflight? Hvis tallene ikke stemmer, så kan man jo gå ut fra at bensinmengden ikke stemmer.

Personlig har jeg aldri skjønt hvorfor man ikke skal fuele hvis flyet har gått mer enn en 2-timerstur siden forrige gang (hvis man ikke er på limit med W&B, men det er en annen sak). Man vet aldri hva man kommer ut for og når man evt vil ha bruk for ekstra drivstoff.
Drivstoffmangel er en av de tingene som er helt bortkastet for piloter
Aviation Wisdom
•You’ve never got too much fuel unless you are on fire

•It’s better to be down here wishing you were up there than to be up there wishing you were down here

•If the houses are getting bigger lift the pointy bit at the front

•There is nothing more useless than runway behind you

Hva mener du med visuelt? Det står i rapporten at det ble målt med peilepinne. Det må da være det beste?

Jeg mener med visuelt at man læres opp til, ved DI og preflight at man skal opp på vingestaget for å visuelt sjekke innholdet i fueltankene. Langt fra alle flyklubber og sameierlag praktiserer bruk av peilepinne. Poenget mitt var ikke hvorvidt fartøysjefen i dette tilfellet brukte peilepinne eller ikke, men at man ved skoling lærer å bruke en metode til å "måle" drivstoff på som jeg mener er unøyaktig.

Tenker du da på å bare kikke ned i tanken? Å kikke ned i tanken gir lite informasjon om mengden. Noen få unntak. Full tank. Tanker som har "filler neck", (Piper cherokee).

Etter min mening er det bare en metode som er brukende. Peilepinne som er tilpasset tanken.
Å basere tankinnholde på hva som den fly før deg hadde på tanken og trekke av X antall liter kan bare indikere om det må fylles eller ikke. Tanken skal peiles uannsett.
Tankmåleren, spesielt på eldre Cessna gir mest bare informasjon om det er strøm på batteriet (satt litt på spissen)

Riktig, jeg tenker på å kikke ned i tanken. Som du sier så er tankmålere på eldre Cessna-maskiner særdeles upålitelige. Når man da i tillegg ofte ikke har en Fuel Flow-måler, så er det ikke lett å anslå forbruk. Selv er jeg tilhenger av peilepinne for å fastslå faktisk drivstoffmengde. Dette krever dog at en har peilepinne tilpasset maskinen.

Dette krever dog at en har peilepinne tilpasset maskinen.

Som ikke burde være store saken å få anskaffet til en så kurant maskin.

Det store spørsmålet jeg lurer på her; hvordan kunne det bli så feil på målingen av fuel, eller ble det ikke målt?

Back