Et slags "comeback"

Vede og dere andre som sa at jeg brukte lommekamera tar feil! Har tatt bildene med et speilrefleks kamera og linsa er en Sigma 70-300. Jeg må være noe helt jævlig dårlig til å ta bilder når de blir så dårlige til og med når jeg bruker speilreflekskamera eller hva?! ...
Ikke det at jeg ikke er åpen for konstruktiv kritikk eller noe... men jeg synes selv at bildene mine ikke var fulle av korn. Men dere skal få lov å si deres meninger og jeg skal få lov å si mine meninger.

Last edited:
Jeg vet dere er en ung gjeng som driver på på Sola og det er jo flott at det rekrutteres blant de unge også. Jeg må si jeg har stor respekt for dere som står der ute i regnet/vinden/kulden og titter/tar bilder av fly. :fly Men det jeg prøver å si at så lenge alle bare kommenterer at bildene er bra kommer en jo ingen vei. Samme hvis du spiller fotball og alle sier du er skikkelig flink. Da blir du heller aldri bedre.

Noen av disse bildene kunne vært bra med litt redigering. Men stå på folkens og følg rådene til folk. Så blir det ganske gøy når "de rutinerte" begynner å skrøyte av bildene deres og en gang dere kanskje får bilder inn på jetphotos/airliners osv. Ikke vet jeg.

Hei ville bare prøve att vise hva noen kansje mener, jeg tok meg den friheten at laste ned bildet og bruke 5 minutter i Photoshop, ikke for at kritisere men for at vise hva ett enkelt inngreb i ett bilde kan gjøre, håper dette er ok, men bare at stå på så kommer det hele automatisk, ingen blir født som proffesjonelle i denne verden :)

Hilsen Torben

Først ute er originalen som du postet.
DSC01749.jpg

Enkel justering i photoshop, har brukt highlight recovery og ellers bare auto levels for at vise hvor litt som skal til :)
frihet.jpg

Ett annet lille tips er prøv på de neste bilder at få objektet (flyet) i midten av bildet, dette gir ett bedre helhets bilde, når flyet er i senter av bildet.

Hilsen Torben

Last edited:
Jeg må være noe helt jævlig dårlig til å ta bilder når de blir så dårlige til og med når jeg bruker speilreflekskamera eller hva?! ...
.

Nå skal eg la være å komentere bildene, eg ble ikke engasjert nok til akkurat det. Men at en automatisk blir en dyktigere fotograf, eller fotograferer bedre bilder kun av den grunn at man har anskaffet speilrefleks, er en meget, meget stor misforståelse. En blir ikke bedre automatisk, men har stor mulighet til å bli en bedre fotograf... Og i samme slengen, ikke skriv så nedverdigende om kompakt-kamera, selv om jeg ikke bruker tilsvarende selv (utenom som reserve på turer) så kan man i de fleste tilfeller få vel så gode bilder med disse hvis en ikke er så veldig foto-kyndig/interessert. Selv om jeg har dyrt speilrefleks selv, så har jeg sett mangt et greit fotografi med kompaktkamera. Det gjelder der som ellers, kjøp god kvalitet...
Men slutt i alle fall å tro at det er kameraet som gjør gode bilder! Den jobben er det fotografen som gjør, med riktig verktøy. Og jeg synes også det prates alt for mye om etterredigering her inne...! Det er en misforståelse at dette ALLTID er på sin plass, gjør mye riktig når bildet skytes - så er det minimalistisk som trengs å gjøres i etterkant - det viktigste i etterbehandlingen er å rette opp skjeve bilder, synes jeg... En liten dose med det ene og annet er bra, men jeg har sett bilder her inne som er så overbehandlet i ettertid, at de blir helt uinteressante i mine øyne... Dette ser en ofte når været ikke er så bra, hvor en prøver å etterbehandle bildet for å flyet bedre... Er været dårlig, så er været dårlig - det gjør ingenting...!

hei å hå

H

Last edited:
Kloke ord som vanlig, fra Hr. Oanes ....

Og ikke kødd med kompaktkameraer .. mitt siste bilde på Airliners.net ble tatt med et kompaktkamera :p

Og vi har alle forskjellige ideer om hva som er et bra bilde .. noen liker fly i sollys kun med blå himmel rundt ... andre liker at det også er andre ting i bildet.

Ikke bry deg utelukkende om hva andre sier. Ta imot råd og kritikk med åpent sinn, og etterhvert vil du selv se hva som fungerer for deg.

Jeg får vell ta å beklage for det jeg skrev her tidligere. Harald: Det var ikke meningen å skrive nedverdigende om kompakt kamera, der skreiv jeg nok mer ut fra sinne enn logikk :p Er enig at en ikke trenger å få bedre bilder med speilreflekskamera, ihvertfall ikke med det jeg har (så er i en prisklasse rundt 4 K) så her har det vært en glipp og det beklager jeg.
Men uansett det har komet en positiv ting ut av dette: Jeg har tatt til fornuft og skal slutte å legge ut bilder på dette forumet på ihvertfall en god stund, det bør vell ikke komme som et sjokk... med tanke på "den ærlige" responsen :)

Men uansett det har komet en positiv ting ut av dette: Jeg har tatt til fornuft og skal slutte å legge ut bilder på dette forumet på ihvertfall en god stund, det bør vell ikke komme som et sjokk... med tanke på "den ærlige" responsen :)

Hvorfor det? Dette er ikke noen fortokonkurranse. Det er viktigere å få et 'dårlig bilde' (for å bruke ditt uttrykk), enn ingen bilder. Det er også opplasting, sammenligning og kritikk man lærer av.

Så fortsett å fotografere, lek deg med innstillinger og etterbehandling, og du vil se stor forandring på dine egne bilder. Det er flere her som startet her med bilder jeg vil karaktrisere som redselsfulle og som nå leverer helt glimrende bilder.

Så ikke gi deg, du! :up:

Jeg får vell ta å beklage for det jeg skrev her tidligere. Harald: Det var ikke meningen å skrive nedverdigende om kompakt kamera, der skreiv jeg nok mer ut fra sinne enn logikk :p Er enig at en ikke trenger å få bedre bilder med speilreflekskamera, ihvertfall ikke med det jeg har (så er i en prisklasse rundt 4 K) så her har det vært en glipp og det beklager jeg.

For all del - du har INTET å beklage, og jeg rettet en generell hentydning, ikke til deg spesielt... Som du så, komenterte jeg ikke bildene dine - skal jeg gjøre det, så må jeg ble engasjert - det ble jeg ikke...
Så vær så snill å ikke "ta halen mellom beina og stikk", det lærer du ingenting av. Som Andreas sier, dette er ingen fotokonkurranse - så gi deg i kast med fotograferingen igjen du, dine "kritikere" ønsker for all del ikke at du slutter å laste opp. Jeg forstår virkelig godt at du er skuffet, det skal litt av en rygg til å bære noe av det som du har måttet lese i denne tråd - men den ryggen tror jeg du har - så gå ikke i hi, da har du i alle fall tapt... Skyt videre du, både fly og annet - jo flere ganger du fotograferer, jo større er mulighet til fremgang. Og for all del, spør meg gjerne hvis det er noe du er usikker på eller annet du ønsker å vite som jeg kan hjelpe med - send meg gjerne en PM hvis du er usikker på noe. Så kom over denne skuffelsen, det er ikke verdens undergang - en skal være sterk for å tåle kritikk, det kommer med alderen (for de fleste av oss...)

hei å hå

H

Hei Rogaland10!
Håper du fortsetter å legge ut bildene dine.Er ikke akkurat noe slå stiften for bildene mine
heller,men jeg legger da ut noen likevel.Har lært utrolig mye av og gjøre det,og synes
selv ihvertfall at jeg har blitt flinkere.

Tror nok at kameraet ditt er bra nok,uten at jeg vet hva det er,men ser at du har Sigma
sin 70-300 linse.Hvis det den samme som jeg begynte med,så har du noe av problemet
der.Er en grunn til at den koster ca.1200 kroner,men den er fullgod til og "trene" med.Det
går an å få skarpe bilder med den med litt øvelse.Folket her inne kritiserer ikke for og hvere slemme,de gjør det for å hjelpe deg videre.Personlig blir jeg bare mere tent av
litt "pepper",og tenker at dette skal f... i meg jeg få til også!!!!
Så mitt råd er,ut å ta masse bilder i all slags vær,post bilder og spør hva du har gjort feil.for feil gjør vi alle sammen,hehe.

Vidar

Jeg vil bare si som Hr. Oanes, ikke gi opp, jeg kom selv på dette forum for noen måneder siden, jeg mente selv at jeg tok kjempe bra bilder, jeg la dem på forumet, og fy fa.. jeg fikk mye kritikk, alt fra skjeve til kommentar som ubrukelige, og ja du kan tenke deg, min første tråd på dette forum hadde ikke mange pene ord, jeg tok til ettertanke, begynte at lese Sticky's som ligger her som Gilera har skrevet, og disse er gull verd at lese, tro meg, jeg brukte også dengang en 70-300 linse fra Sigma, og bruker fortsatt den, etter å ha lest de sticky's som var her på forumet, og brukt utallige timer med at lese om innstillinger på kamera og sånt, tror jeg har set 1000 bilder på sider som airliners og set på en masse tråde fra tidligere her på forumet, jeg begynte at prøve det jeg hadde lest, tok en masse test bilder med forskjellige innstillinger, og idag mener jeg selv at mine bilder er en million gange bedre enn fra første tråd, og det ser jeg jo også på de kommentarer som folk skriver i mine tråde, nu mener jeg er mine bilder er på nivå med mange andre fotografer her på forumet, og dette har jeg gjort på 3-4 måneder altså fra at ta elendige bilder til idag at ta bra bilder, det jeg savnet litt da jeg startet her på forumet, var at noen kunne laste ned mitt bilde redigere det og legge det opp igjen, så jeg forstod hva jeg gjorde feil, og Steinar "Seabee" gjorde akkurat dette og fortalte meg hva han hadde gjort, dette hjalp utrolig mye, og derfor har jeg også gjort det samme med ett av dine bilder tidligere i denne tråd, men IKKE gi opp, stå på, og kom sterkt tilbake, jeg forventer at innen året er slutt ser vi en bilde serie fra deg, som vi kan gi ros, og tro meg første tråd med ros, og meldinger som "flotte bilder, dette kan du" og andre sånne, komme at heve din selvtillit mange gange, og da vil du automatisk gjør det bedre neste gang!

Keep on!!

MVH Torben

Nå må jeg få lov å takke for varme tilbakemeldinger :) Det viser at flere av dere tenker på oss "newbies" og det setter jeg stor pris på :)

Planen min var aldri å gi opp flyspotting, men å slutte å legge ut bilder her. Men som TobyAllan sier: at det kanskje kommer en bildetråd fra meg før jul. Først må jeg få lov til å takke for at du har såpass stor tro på meg, men jeg tviler dessverre på at jeg kommer til å legge ut noen bilder før den tid. Vinter og kalde dager, vet ikke om jeg orker å tilbringe slike dager på plattformen, men som sagt, time willl show :p.

Back