Et rom i NY tilgjengelig? (AY-problemer)

Re: Et rom i NY tilgjengelig?

Og man blir jo ikke akkurat noe klokere i alt dette. Har snakket med Finnair i Norge ift å dekke kost, losji og transport opp til 200 dollar ref EU direktiv men de tolker det i den retningen at det ikke gjelder i denne situasjonen. Jeg har spurt om hun kan plasseres på liste for standby, men den kan ikke de her i Norge ta stilling til. I tillegg spør jeg om hvor mye penger vi får tilbake dersom hun velger å ikke fly Finnair da dette er relevant relatert til hvor mye penger vi er interessert å bruke på en ny billett med annet selskap. Spør om det siden utgangspunktet hennes var MIA og hun derfor har brukt deler av billetten allerede. Finnair kunne ikke besvare eller estimere hvor mye hun får igjen.

Henviser meg til et dedikert tlfnr i Finland opprettet for å håndtere passasjerer som ikke kommer seg av gårde. Ringer nr men pga for stor pågang så kan de ikke håndtere og sette meg i kø. Ringer tilbake til Norge og de henviser meg til Expedia der jeg kjøpte billetten for å få svar på hvor mye penger vi kan få tilbake.

Ringer Expedia og ber om hjelp om hvor mye penger vi kan forvente å få igjen men de mener Finnair bestemmer dette. Forteller at jeg har blitt sendt av Finnair og at Expedia er nødt til å gi meg et svar mens jeg sitter på vent. De ringer Finnair men jeg er på vent men sier at de ikke vet hvordan de skal håndtere dette. Ber om å få snakke med lokal Finnairagent i USA og får det. Han booker samboeren min på flyvningen som skulle ha gått fra JFK 22. april men som foreløpig står i HEL.

Jeg håper for hennes del at flyet letter fra HEL og returnerer til Europa.

Jeg forstår at det er en relativt spesiell situasjon men er meget skuffet over at Finnair ikke booker om til Oneworldpartner BA som har ledige seter. Også meget skuffet over hvordan både Finnair og Expedia skyver annsvaret over på hverandre, skuffet over at Finnair sin "nødtelefon" er ute av drift og at Finnair "tolker det slik" at hun ikke får dekket hotell - noe til og med Ryanair har gått med på.

Etter å ha uttrykt min mening på Finnair sin Facebookside der jeg faktisk har fått et "svar" (ikke verst) så kan med sikkerhet si at jeg aldri noen gang skal ha noe som helst med Finnair og gjøre igjen. Og skal passe på å fortelle om vår opplevelse når det måtte passe inn.
 
Re: Et rom i NY tilgjengelig?

Henviser meg til et dedikert tlfnr i Finland opprettet for å håndtere passasjerer som ikke kommer seg av gårde. Ringer nr men pga for stor pågang så kan de ikke håndtere og sette meg i kø.

Ja, det burde vel være ganske kurant. Du er neppe den eneste som trenger hjelp med ombooking i disse dager.
Hadde du forventet å komme rett gjennom uten å stå i kø egentlig?
Og, det er vel heller ikke urimelig at det er Finnair selv som tar stilling til disse tingene og ikke Expedia og andre?
 
Dette er ikke noen ukomplisert sak .. Expedia har spesialavtaler med de fleste selskaper og ofte kan ikke engang selskapet selv røre billetten. Derfor er det ofte best å kjøpe direkte av flyselskapet - selv om det er noen kroner billigere hos reisebyrået..
 
Hehe ... nei. Vi utsteder alt på våre egne dokumentnumre siden vi er et flyselskap. Dermed er det enklere ute i verden siden kupongen er i nøytralt eie. Expedia mfl er reisebyråer og utsteder dokumenter hos det selskapet som får mest av pengene. Dermed er man mer låst siden Expedia betaler dette selskapet. Vi må selvfølgelig følge regler og bestemmelser vi også, men vi står litt friere når ulykken er ute. ...
 
Å stå i tlfkø i disse tider er ikke urimelig men at "kriselinja" ikke fungerer virker mot sin hensikt og er ikke tolererbart.

Om jeg kommer til å fortsette å kjøpe billetter hos WIAS? Tror nok det i grunn, da slike situasjoner er ekstraordinært men det har gjort meg mer betenkt. Dessuten lærer man litt i slike situasjoner og nødvendige triks for å påvirke resultatet i sin favør.
 
Back
Top