Re: Et rom i NY tilgjengelig?
Og man blir jo ikke akkurat noe klokere i alt dette. Har snakket med Finnair i Norge ift å dekke kost, losji og transport opp til 200 dollar ref EU direktiv men de tolker det i den retningen at det ikke gjelder i denne situasjonen. Jeg har spurt om hun kan plasseres på liste for standby, men den kan ikke de her i Norge ta stilling til. I tillegg spør jeg om hvor mye penger vi får tilbake dersom hun velger å ikke fly Finnair da dette er relevant relatert til hvor mye penger vi er interessert å bruke på en ny billett med annet selskap. Spør om det siden utgangspunktet hennes var MIA og hun derfor har brukt deler av billetten allerede. Finnair kunne ikke besvare eller estimere hvor mye hun får igjen.
Henviser meg til et dedikert tlfnr i Finland opprettet for å håndtere passasjerer som ikke kommer seg av gårde. Ringer nr men pga for stor pågang så kan de ikke håndtere og sette meg i kø. Ringer tilbake til Norge og de henviser meg til Expedia der jeg kjøpte billetten for å få svar på hvor mye penger vi kan få tilbake.
Ringer Expedia og ber om hjelp om hvor mye penger vi kan forvente å få igjen men de mener Finnair bestemmer dette. Forteller at jeg har blitt sendt av Finnair og at Expedia er nødt til å gi meg et svar mens jeg sitter på vent. De ringer Finnair men jeg er på vent men sier at de ikke vet hvordan de skal håndtere dette. Ber om å få snakke med lokal Finnairagent i USA og får det. Han booker samboeren min på flyvningen som skulle ha gått fra JFK 22. april men som foreløpig står i HEL.
Jeg håper for hennes del at flyet letter fra HEL og returnerer til Europa.
Jeg forstår at det er en relativt spesiell situasjon men er meget skuffet over at Finnair ikke booker om til Oneworldpartner BA som har ledige seter. Også meget skuffet over hvordan både Finnair og Expedia skyver annsvaret over på hverandre, skuffet over at Finnair sin "nødtelefon" er ute av drift og at Finnair "tolker det slik" at hun ikke får dekket hotell - noe til og med Ryanair har gått med på.
Etter å ha uttrykt min mening på Finnair sin Facebookside der jeg faktisk har fått et "svar" (ikke verst) så kan med sikkerhet si at jeg aldri noen gang skal ha noe som helst med Finnair og gjøre igjen. Og skal passe på å fortelle om vår opplevelse når det måtte passe inn.