Et par spørsmål om booking via wideroe.no og gjennomgående innsjekk og sånn..

Martin

Moderator
Staff member
Medlem
Et par spørsmål om booking via wideroe.no og gjennomgående innsjekk og sånn..

Sitter og titter på priser for USA-turen til sommeren, og wideroe.no gir meg noe artige kombinasjoner..

De billigste alternativene går med VS over dammen, og med SK mellom OSL og LHR, mens for et par hundrelapper ekstra, kan vi f.eks. fly BA siste etappe på vei hjem.

Vil det funke med gjennomgående bagasje her? Hvorhvidt samarbeider disse selskapene? Kan skjønne VS og SK (såvidt jeg vet, får VS sine kortkunder poeng hos SK..), men VS og BA?

Om man kan, frister det faktisk mer med BA enn SAS på siste etappen hjem..
Jeg foretrekker jeg å fly "utenlandsk" hjem. Å høre en flyvertinne prate norsk, gir deg en slags følelse av å være hjemme, når du egentlig har lyst til å nyte de siste par timene av turen før du lander på Gardermoen (er hvertfall sånn for meg :rolleyes:) Pluss at ting som er gratis hos BA, koster hos SAS..

I tillegg får jeg da fly både 747 og A346 med Virgin :colgate:

Noen her som f.eks. har flydd disse kombinasjonene før?

Et annet spørsmå: Når jeg booker hos WF, regner jeg med at man får et referansenummer som hos alle andre: Vil dette f.eks. funke hos de forskjellige selskapene slik at jeg kan gå inn og sjekke bookingen min hos hvert enkelt selskap? Og hvordan funker f.eks. en online-insjekk? Vil sas.no la meg sjekke inn for hele turen via LHR og videre til SFO med VS? Må jeg gjøre dette separat hos SK og VS?
(Sorry hvis jeg spør dumt her nå..)

Re: Et par spørsmål om booking via wideroe.no og gjennomgående innsjekk og sånn..

Jeg foretrekker jeg å fly "utenlandsk" hjem. Å høre en flyvertinne prate norsk, gir deg en slags følelse av å være hjemme, når du egentlig har lyst til å nyte de siste par timene av turen før du lander på Gardermoen (er hvertfall sånn for meg :rolleyes:) Pluss at ting som er gratis hos BA, koster hos SAS..

Jeg har det faktisk helt motsatt:p

Men tilbake til spørsmålet ditt. Referanse nummeret du får er "universiellt" da det er ikke et "Widerøe" referanse nummer, men et nummer som ligger inne i bookingsystemene som selskapene bruker

Ellers så funker ikke innsjeking på internet når man skal til USA med SAS såvidt jeg vet, men så lenge man ikke møter på en udyktig agent bør bagasjen bli sendt hele veien. Muligens du må hente boarding kort i en transfer desk på LHR (har gjort det mange ganger og det pleier å ta meg 2min) ihvertfall opplever jeg det hver gang jeg flyr med SAS til LHR og skal videre med BMI (som jo tilogmed er i *A)

Re: Et par spørsmål om booking via wideroe.no og gjennomgående innsjekk og sånn..

Jeg har det faktisk helt motsatt:p

Fikk "æren" av å fly SAS hjem fra LIS etter at CO sendte oss dit i sommer. Ellerede i innsjekkingen, fikk jeg en slags uønsket følelse av å være hjemme da jeg hørte en norsk stemme klage over hvor tregt det gikk.. Men man har vel hver sin smak..

Men om ikke SAS lar deg sjekke inn online til USA: Hva skjer hvis jeg logger meg på hos virginatlantic.com og sjekker inn for den biten, og så evt. på OSL-LHR på sas.no?

Også var det det med VS og BA.. trodde nesten de var bitre fiender, jeg..

Interliningens verden er mangfoldig ....

Men om ikke SAS lar deg sjekke inn online til USA: Hva skjer hvis jeg logger meg på hos virginatlantic.com og sjekker inn for den biten, og så evt. på OSL-LHR på sas.no?

Innsjekkingssystemet vil normalt sjekke om det er en innkommende forbindelse og blokkere for 'lokal sjekk-in' som web sjekk-in da ville blitt.

Både om du vælger BA og SK kan du checke bagagen igennem til USA og det samme retur til Norge.

Men vælg for guds skyld SK som feeder begge veje. SK fungere meget bedre med VS også hvis der opstår problemer. SK er venligt stillet overfor VS, hvorimod BA hadder VS. Er selv i branchen og har oplevet hvor let SK/VS problemer løses og hvor besværligt BA/VS problemer løses! Hvorfor BA så har aftale med VS ved jeg ikke og har talt med VS folk som heller ikke forstår dette. En anden fordel med VS og SK er at de flyver til/fra samme terminal på LHR (terminal 3), hvorimod BA feeder går til/fra Skandinavien går fra anden terminal (terminal 4 eller 5). Altså skal du lave et og stressende og tidskrævende (kan være meget tidskrævende) terminalskifte på LHR!

Det er muligt at nogle ting er gratis på BA fremfor SK, men du kan altså købe rigtig rigtig meget for de omtalte par hundrede lapper som BA koster mere end SK.

Vedrørende transfer på LHR, så er den faktisk på 3t 40min i beste fall, om vi flyr VS fra EWR, evt. 3t 20 min fra JFK, så det bør man vel rekke uansett, om alt går i rute, vel og merke..

Men jeg skjønner poenget ditt.. Forhåpentligvis skjærer ikke ting seg, men man vet aldri..

Hva om man f.eks. bestiller en tur/retur OSL-LHR hos enten SK eller BA, og deretter LHR SFO/NYC-LHR hos Virgin.. Kan man fortsatt sjekke inn gjennomgående om man har to separate bestillinger?

Så for meg muligheten til å bestille en I-klassebillett tur/retur OSL-LHR med BA, og business hele veien blir for dyrt.. (Om ikke Farmer fikser muligheten til å bestille forskjellig klasse på forskjellige legs på wideroe.no, da.. ;) )

Hva om man f.eks. bestiller en tur/retur OSL-LHR hos enten SK eller BA, og deretter LHR SFO/NYC-LHR hos Virgin.. Kan man fortsatt sjekke inn gjennomgående om man har to separate bestillinger?

Så for meg muligheten til å bestille en I-klassebillett tur/retur OSL-LHR med BA, og business hele veien blir for dyrt.. (Om ikke Farmer fikser muligheten til å bestille forskjellig klasse på forskjellige legs på wideroe.no, da.. ;) )

Det siste får vi nok ikke til dessverre;-)
Når det gjelder dette med å få en gjennomgående innsjekk, så kan dette gå om du viser begge billettene ved innsjekk.

Hentet fra SAS.NO

1. Gjennomgående bestilling

Billetter og bestilling
Innlandsreiser med flybytte kan i noen tilfeller få en lavere pris ved å dele opp bestillingen strekning for strekning. Vær oppmerksom på at oppdelt bestilling kan medføre visse ulemper dersom det oppstår forsinkelser.

Gjennomgående bestilling:
Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Scandinavian Airlines Norge AS ("SAS Norge") ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt). Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Norge vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass. Dersom ventetiden blir lang vil SAS Norge ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Norge ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere på grunn av dårlig vær. Klikk her for SAS Scandinavian Airlines Norge sine befordringsvikår.

2. Oppdelte bestillinger

Oppdelte bestillinger:
Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer samt sikkerhetssjekk innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise.
Dersom du har kjøpt en separat flybillett med SAS Norge og skal videre med et annet flyselskap enn et SAS selskap, må du på norske flyplasser beregne deg minimum tre timer mellom ankomst i henhold til ruteplan og din neste flyavgang (gjelder ikke mellom Widerøe og SAS Norge). Minimumstiden må overholdes før SAS Norge vil vurdere eventuelle erstatningsansvar om du mister din videre forbindelse. Eventuelt erstatningsansvar gjelder kun i de tilfeller hvor SAS Norge kunne unngått forsinkelsen i henhold til norsk luftfartslov og konvensjon.

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at forsinkelser og kanselleringer i all hovedsak har sin årsak i hendelser som SAS Norge ikke kunne unngå, og at du som oftest derfor ikke har de samme rettighetene som passasjerer med gjennomgående bestillinger har. Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller er begrenset i forhold til de økonomiske tap man eventuelt blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute.

Sååå think you a littlebit about før du deler opp bestillingen!

E!

Hmm.. Da satser vi nok sikkert på SK/VS, i en bestilling, og Odd kan vente seg meg som kunde, forhåpentligvis før nyttår ;)

(Med mindre en billigere løsning dukker opp før vi bestiller, da..)

Bookingreferansen du får vil være "universell" kun om flyselskapene bruker samme bookingsystem. Om de ikke gjør det, så vil du få like mange bookingreferanser som det du har carriers i routingen din. Nå tenker jeg meg at du får en Amadeusreferanse om du booker noe på WF sin nettside, og jeg mener å huske at VS også bruker 1A, så da går det. Men det er altså ingen som helst automatikk i dette, det kommer helt ann på hva slags system som brukes.

Når det gjelder "samarbeid" VS og BA, så har dem nok ikke noe samarbeid "på den måten", men VS har filet sine priser i bookingsystemene som "public fares" og det åpner opp for å kombinere priser med andre selskapers public fares så at man kan lage gjennomgående priser uten behovet for å bruke sk "Normal Fares", fullpris IATA-priser, og uten at man trenger ha noe formelt samarbeid på plass utover det som finnes av interlineavtaler. Stort sett er dette bra for alle involverte carriers da det gir mulighet til mersalg.

Mener å huske at "RL" (universiell) som kommando i ett bookingsystem (f.eks Amadeus/Galileo etc) vil vise alle PNR-numre for andre selskaper som er involvert i denne bookingen (f.eks SK/xxxxx vil gi Resaid nummer for SAS og LH-nummer for LH-flighter som da videre overfører informasjon til innsjekksystemer, aircraft handling etc..

Da også overføre informasjon med in/out connection flights, og annen informasjon
Correct me if I'm wrong:)

F eks "RL" i Amadeus eller "*DR" i Worldspan viser alle record locators som selskapene i bookingen har returnert, det er korrekt. Det vil blandt annet vises en kode for hvilket flyselskap, hvilket bookingsystem flightene er hostet i og så selve record locator'n (bookingreferansen).

Jeg er ikke helt med på hva du mener med handling, connection flights osv i forhold til record locators dog.

Tenkte mest på overførsel av annen informasjon, som special request og other information etc... samt air elementer blir jo overført til host airline slik at flyselskap knyttet til PNR får informasjon om hvem inbound flights en pax kommer med, og evt, outbound flights selvom outboundflights er ett helt annet selskap i ett helt annet bookingsystem, slik at denne type informasjon kan lett overføres til innsjekksystemer for through-checkin etc... og f.eks informere om pax er VIP eller sjømann etc...

Joda, alt det der skjer som vanlig så klart, med SSRer og annet kos samt alt det artige som sendes av DCS-systemene, PTMer og alt hva det heter. Men det er ikke alltid alle carriers kan se samtlige flight segmenter i en PNR, selv om de er delaktig i itinerarien.

Back