• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Et par skyer og litt annet...

Turtle

ScanFlyer Gold
Siden det ble spurt i en annen tråd fant jeg et par bilder fra flyginger.

Før man kom avgårde måtte man vente på tur...1x Ryanair og 2x Aer Lingus
1DSC01039.jpg


En liten CB i Nederland/Belgia/Tyskland området.
1DSC01095.jpg


Hvis en prøver å se bakover blir det noe slikt.
1DSC01120.jpg


På returen til Dublin prøvde solen å gå ned.
1DSC01088.jpg


På tur Malaga - Gatwick så dukket disse opp på radaren over nordlige Spania.
1DSC01112.jpg


Når en kikket ut mot ekkoet til høyre så det sik ut.
1DSC01113.jpg


Og så var det en CB fri retur fra München til Gatwick på morgenkvisten hvor vi fløy på*heading stort sett hele veien for separasjon fra en easyJet A319 i samme høyde og retning (kan skimtes på TCAS like til høyre for fly-symbolet på ND).
1DSC01121.jpg


Det var de jeg hadde for denne gang som er noenlunde akseptable!!

T
 
Takk for kule bilder. Du skulle ha bedt om 1000 fot lavere for å komme innpå Easyjeten. :-D

K
 
Airbus er en flott maskin alt i alt! :)

Det stemmer...bare en blir vant med franske ingeniørers tenkemåte!!

Du skulle ha bedt om 1000 fot lavere for å komme innpå Easyjeten. :-D

K

Så absolutt...bare synd det var en del trafikk i motsatt retning både over og under selv om det sikkert kunne blitt spennende!!:)

Bra bildene falt i smak!! Vi får se om de neste 5 dagene med arbeid bringer noe interessant...

T
 
Må være noe heftig til vær under skyen på nest-siste bilde...

Er ellers enig med mange av de øvrige kommentarene; slikt ønsker jeg å se mer av! ;)
 
Flotte greier Turtle! Keep 'em coming!

Lurte også på om den hvite skriften ved cellene på vær radaren var for høyden dere var fra bunnen eller til toppene på dem?
 
Lurte også på om den hvite skriften ved cellene på vær radaren var for høyden dere var fra bunnen eller til toppene på dem?

Skal vi se...
11DSC01112.jpg

Radaren er ganske så god men så smart er den nok ikke!! :) Den enesten måten vi kan finne toppen på syene er ved trigonometri og bruke tilt-vinkelen på radaren, som her er -2.0º (2º ned) som vises i høyre kant av skjermen.

Sirkel nr. 1 og 2 er begge "range markers" for de stiplede semi-sirklene. Nr. 1 er 60nm og nr. 2 er 40nm (vanskelig å se), men du kan også se dem på andre siden av displayet (cyan (turkis) farge). Den ytterste semi-sirkelen med kompassretningen på er 80nm. Vi kan velge 10nm, 20nm, 40nm, 80nm, 160nm og 320nm som max range.

Sirkel nr. 3 er TCAS symbol, m.a.o. et annet fly. Tallet ved diamanten er høydeforskjellen mellom oss, som her er +19 som betyr det andre flyet er 1900ft høyere enn oss.

Håper dette var forståelig!!

T
 
Ah ok, saa det var bare tilfeldig at dere hadde fly rett ved cellene ja. Jeg saa bare den Nr. 3 der og den til venstre, og ja det saa ut som samme altitude greiene vi har paa TCAS greiene vi hadde, og trodde de hadde noe med cellene aa gjoere.

Men ja tusen takk for svaret, utrolig informativt :)
 
Back
Top