Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Det var RPK som krasjet med en crewbil på Sola våren 2006 også. Uheldig fugl.
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

RRA sin venstre winglet er det bare halvparten igjen av. Så den igjennom vinduet til SAS hangar, desverre ingen bilder.

RPK vet jeg ingenting om.
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Jeg satt ombord på RRA og kan bekrefte at kapteinen tok på seg all skyld. Over höytaleren sa han at han ikke beregnet effekten av wingleten da flyet skulle svinge til höyre etter push-back. Selve kollisjonen minnet om å kjöre over en stor stein og etterpå så det ut som om noen hadde tatt en stor jafs av wingleten.
Purseren var ellers i det spökefulle hjörne og lovte alle passasjerer at hun skulle ta en alvorsprat med kapteinen. Og det store spörsmålet blant passasjerene var hvilket fradrag i lönn kapteinen kommer få framover...!
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Tror nok det var det eneste riktige av kapteinen å ta på seg all skyld. Det er, når det kommer til stykket, kapteinen som har det fulle og hele ansvar når flyet er i bevegelse for egen maskin.

Folk som vinker inn eller ut i trange situasjoner? På norske flyplasser? Once in a blue moon! Landings-, eller rettere sagt startavgiftene, blir brukt til alt annet enn hensiktsmessig avvikling av flytrafikken på bakken. Det er tax-free og butikker som gjelder!

Bare fordi man har et par maskiner med winglets i SAS NO sin flåte, betyr ikke at alle er vant med dem. Det kan gå lang tid, kanskje uker, mellom hver gang man opererer en maskin med winglets. Situasjonen er noenlunde lik den vi hadde på MD-80/90-tiden. Da hadde vi en liten gruppe som fløy MD-90 i tillegg til MD-80, nettopp for at det ikke skulle gå for lang tid mellom hver flygning med MD-90. Det er nok ikke grunnlag for å ha en liten gruppe som flyr winglets i tillegg til vanlig gris. Til det er forskjellene for små.
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173746

Ser ut som om det var flere som slet igår.

Norwegian var tydeligvis på fuglejakt på Amager noe som innebar ett fly som sitter fast på CPH
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Hvordan har dagen for SAS vært? Mange forsinkelser?
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Originally posted by EB

Hvordan har dagen for SAS vært? Mange forsinkelser?


Dagens pålitlighet:

SAS 133 40 70%
Norwegian 53 31 42%
Widerøe 12 1 92%
Andre selskaper 76 12 84%
Totalt OSL 274 84 69%

Ser ut som om både SK og DY merker at de har fly stående på bakken idag, men virkleig ille er det for DY idag
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Virkelig ille for alle dager de fortsette å ha Northport som handlingagent.
 
Re: Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav

Originally posted by Whatever

Virkelig ille for alle dager de fortsette å ha Northport som handlingagent.

Har de fly med tech så er det vel ikke agenten' sin skyld ?
 
Back
Top