Erfaringer ?

KLMfan

ScanFlyer Silver
Hei!

Tenker meg en tur over dammen snart....og valget er i ferd med å falle på AF.....kun pga pris....noen som har erfaringer? dette er øko class og en 772 dit og en 747 tilbake....

Har veldig dårlig tid mellom forbindelsene på CDG, og lurer litt på hvordan AF er med tanke på ombooking etc.....

Replying to Topic 'Erfaringer ?'

Har ingenting å utsette på Air France som selskap, god service, grei mat og IFE ;)

Dog prøver jeg å unngå CDG så langt det lar seg gjøre, - eller å legge inn 3-4 timer transfertid.. det er en flyplass jeg aldri blir klok på.

Men lykke til.

Originally posted by KLMfan
Hei!

Tenker meg en tur over dammen snart....og valget er i ferd med å falle på AF.....kun pga pris....noen som har erfaringer? dette er øko class og en 772 dit og en 747 tilbake....

Har veldig dårlig tid mellom forbindelsene på CDG, og lurer litt på hvordan AF er med tanke på ombooking etc.....
-45minutter er minimumstiden på CDG, dog vil jeg si at det er for erfarne reisere. Det fungerer ikke for Ola Pottit og Bestemora.
-Ombooking p.g.a. mistet forbindelse? Det er klart det booker deg om til neste fly.
-Ombooking p.g.a. eget ønske? Avhenger av billetten, spørr når du kjøper.

-AF er eneste flyselskap som fortsatt gir gratis Champagne på økonomi-klasse.
-Meny er utdelt og du får valget mellom en "fransk rett" og en "internasjonal rett".
-Du får egen tv-skjerm i setet foran deg. (ikke alle fly har det enda)
-Skal du reise med barn? Spørr om Planète Bleue
-Sjekk ut NEV (nouveaux espaces du voyage)

Disclaimer: jeg jobber for AF.

regner meg selv som relativt erfaren....skal bytte fra 2D til 2C og det er visst ikke umulig å nå har jeg hørt. Sjekket litt og det er flere alternativer til samme sted (LAX) senere samme dag så hvis man ikke rekker det så er mulighetene der.
Hvordan er det med setereservasjoner ? kan man f.eks reservere exit eller noe lignende...?

Reiste med AF i sommer:

CDG-Washington med 777-200 uten "on demand" IFE. Hadde bestillt exit sete vindu. Fikk midtgang (F) langt fra exit. Dårlig mat, men ellers god service fra kabinpersonalet.

Cincinatti - CDG med A340-300 uten "on demand" IFE. Samme problemer med sete. God mat og god service. 1t forsinkelse, men rakk DY fra bondegården/flystripen ute på den franske landsbygda etter en taxitur opp i 220km/t!

Originally posted by KLMfan
regner meg selv som relativt erfaren....skal bytte fra 2D til 2C og det er visst ikke umulig å nå har jeg hørt. Sjekket litt og det er flere alternativer til samme sted (LAX) senere samme dag så hvis man ikke rekker det så er mulighetene der.
Hvordan er det med setereservasjoner ? kan man f.eks reservere exit eller noe lignende...?
Setereservasjon er mulig på forhånd (24h minimum), men ikke Exit. De er blokkerte og gis ved sjekkinn på flyplassen.
Når det gjelder Bulkhead så er det reservert til familier med spebarn, det er der man setter opp baby-krybben. Hvis noen har blitt gitt disse setene og ikke reiser med spebarn, blir de flyttet, slik at foreldre og barn kan sitte der. Noen steder i økonomi er også reservert Elite-passasjerer som reiser økonomi.

Tips: reserver sete på forhånd, og når du ankommer flyplassen for sjekkinn, så spørr igjen om det er noen andre seter som har åpnet seg som du kanskje liker bedre.

Edit: skrivefeil

CDG er en flott flyplass så lenge man holder seg unna den terminalen som SAS bruker, kommer ikke på nr i farta, er det nr.1? Terminal 2 A,B osv er bra og lett å finne frem på. AF har så lang jeg har erfart bra service ombord også.

Terminal 2a til 2e ligger "sammen" i ei klynge, men er håplaust vanskeleg å finne fram...

Terminal 1 - "satelitten", kor SK bruker, ligger et stykke unna med buss..

Forøvrig brukte AF terminal 2D på sine flygninger til Oslo sist eg var der. 2D er forøvrig en møkka terminal med lite utvalg av butikker og bespisning. Pulver omelett til frokost som det beste dei hadde å tilby var ikkje noke sæææææææærlig!

Tidligere brukte dei 2F og den var masse bedre!

Originally posted by LN-REF
Terminal 2a til 2e ligger "sammen" i ei klynge, men er håplaust vanskeleg å finne fram...
Jeg for min del synes ikke det er vanskelig å finne fram. Enten går du selv eller tar bussen. Det gjelder å ha øynene på skiltene, det er godt skiltet og er ikke vanskelig å se.

Det samme gjelder forøvrig Heathrow. Folk sier ofte at det er vanskelig å finne fram, men jeg synes det går helt greit, så lenge man følger med på skiltene. :)

Har flydd AF til MNL to ganger, første gangen var servicen helt grei.
Men for noen år siden fra MNL til CDG som er en flytur på nesten 16 timer var det elendig.

Avgang fra MNL ca 10.00 etter en stund i luften fikk vi servert frokost ( bra )
Men etter at crewet sanket sammen søpla etter frokosten, måtte alle lukke gardina på vinduene og deretter slo dem av lyset og gikk og gjemte seg.

Og dette er som nevt på en dagflight, mørk cabin og der sitter vi lys våkne.
Sikert ett rituale for å sørge for at paxen blir roligere / sovner slik at det blir mindre jobb for crewet.
Dermed var det slutt på servering, ble du tørst de resterende ca 13 timer som var igjen av flyturen måtte du selv gå å hente drikke fra en tralle som stod bak i flyet.

Dette mener jeg er direkte elendig serivce. Mulig crewt var på streik eller noe lignende, men da burde dem ha nevt det, for det frister ikke å prøve AF igjen etter den turen.

For jo nevne at lyset faktisk kom på igjen ett par timer før landing og vi fikk servert middag ( bra )

Heldigvis har KL overtatt den flighten etter sammenslåingen. Skal prøve den i november 06 med 777-200 ER, får se. Også dagflight ut og hjem.

Gleder med til påsken likevel og prøve ut AF's 777-300 ER til IAH. Spesielt champisen som jeg har lest så mye om på forumet. Tror st det blir en OK tur.

Ikke så bekymret for treminalbytte på CDG.

Har bara gott att säga om AF de gånger jag har flugit inom Europa. På longhaul har jag hört mycket blandat, dock mest positivt.

Har også omtrent bare gode erfaringer med Air France. Har flydd A319-111, A320-111 (uten vingetipper), A330-203, A340-313X, 737-548/H6, 747-228BM og 747-4B3.

Høgdepunktet var vel cockpit besøk i Airbus A330-203, F-GZCE, over Sahara på vei fra Libreville i Gabon til CDG!

Blir vel endel turer til høsten/vinteren igjen med AF når vi skal Vest-Afrika. Håper det blir en trippel-7 da siden eg ikkje har prøvd denne i AF-versjon enda...

HAr bare flydd Air France turretur OSL-CDG, sist høst. Til Paris var det morgenfly og noen ledige seter. Fikk skikkelig godt inntrykk av AF da, og serveringen var generøs for oss som er vant til norsk innenriks. Personalet var også i toppslag.
Ankomsten på CDG derimot..... De må da ha verdens tregeste baggasjisystem? Vi brukte også godt over en time i kø før vi fikk kjøpe togmetrobillett inn til sentrum.

Synes CDG er en klaustrofobisk flyplass, følte meg innestengt av betong. Lurer på om arkitekten har flyskrekk eller noe.
Løsningen ved avgange hjem igjen var rett og slett latterlig. KAotisk og serdeles trangt, og utn noe servering(av betydning) eller butikker etter sikkerhetskontrollen. Tror det var rundt 25 sitteplasser per gate. Vi måtte sitte på gulvet. Dessuten er det svært lite engelsk skilting på CDG.

Vel ombord fikk ikke meg å mitt reisefølge sitte ilag, og personalet gjorde heller ikke noe forsøk på å løse det. Flyet var fullt, men likevel.. Satt nesten bakerst, og alle passasjerene rundt meg satt heller ikke sammens med reisefølgene sine. Skjønner ikke hvordan AF har klart å stokke om på passasjerene slik. Tror kanskje det har noe med at mange har sjekket inn på automat, og at de som reiser alene har plassert seg slik at de blokkerer mulighetene for at reisefølger får sitte samlet. Nå skal det sies at vi ikke ankom flyplassen før 1 time og tjue minutter før avgang da..

Alt i alt gjennomsnittlig fornøyd med AF, men lite fornøyd med CDG.

takker og bukker for alle svar.....

Ser ut til at det blir AF så jeg gleder meg!

Back