Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Det blir mye DXB utover og man prøver som vanlig å finne de lureste billettene til de hyggeligste prisene for 5 pax.

Nå kom det opp på (fantastiske varslingen) til Google Flights at Air Baltic flyr til DXB med hyggelige flytider og ekstremt lave priser selv i påsken.. Er det noe muffens?

* Kan den lille snella virkelig fly 6 timer og 25 minutter (A220) og blir det eventuelt like hyggelig som water boarding?
* Er det et stabilt selskap så det ikke blir mye omrokkeringer og ræl før påske?
* Er det noe SAS EB fordeler eller poeng i det hele tatt?

baltic.PNG
 
Re: Baltisk Lust til Midtausten?

Det er jo mer komfortabelt med 6+ timer i en A220 enn 737, som du har fløyet dit før
 
Re: Baltisk Lust til Midtausten?

Bare hjem en gang, og da hadde de ekte sjampis, potetgull og Aass øl i tralla.

Det får du garantert ikke på AirBaltic. Men CS300, unnskyld -A220-300, er grei skyss. AirBaltic er helt greit, røddig og stort sett velfungerende. Jeg har hatt ni turer med dem de siste årene og samtlige har vært så bra som de kan. Vær obs på at de er et Øst-Europeisk lavprisselskap og standarden deretter. Som alltid: Du får stort sett det du betaler for, og setene begynner nok å bli ganske mye trekrakk når du er uti fjerde/femte timen. Dessuten er det trangt hvis du ikke kjøper ekstra plass ved nødutgang.
Men i «valuta for pengene» kommer de veldig godt ut av det. Transit i Riga har også funket veldig greit de gangene jeg har gjort det.
 
Re: Baltisk Lust til Midtausten?

Det får du garantert ikke på AirBaltic. Men CS300, unnskyld -A220-300, er grei skyss. AirBaltic er helt greit, røddig og stort sett velfungerende. Jeg har hatt ni turer med dem de siste årene og samtlige har vært så bra som de kan. Vær obs på at de er et Øst-Europeisk lavprisselskap og standarden deretter. Som alltid: Du får stort sett det du betaler for, og setene begynner nok å bli ganske mye trekrakk når du er uti fjerde/femte timen. Dessuten er det trangt hvis du ikke kjøper ekstra plass ved nødutgang.
Men i «valuta for pengene» kommer de veldig godt ut av det. Transit i Riga har også funket veldig greit de gangene jeg har gjort det.


Enig i det. Har brukt AirBaltic en god del, og det er grei skuring. Ikke mer, ikke mindre. Lavpris, på sett og vis, men ikke av den laveste typen... De har en del codeshare med Star Alliance, også SAS. Ofte er kjappeste connection fra Norge til Baltikum, via OSL, med SAS + AirBaltic (på AB-billett). Flyplassen i Riga er nokså ny, passe stor/liten og veldig grei. Lang ventetid i Riga kan benyttes til en tur til jugendstil-gamlebyen (15 min i drosje).
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Da blir det internett fremover hos airBaltic, da de vil få tilgang til Starlink hos deres A220 maskiner

https://www.airbaltic.com/en/airbal..._post&utm_campaign=20230110_starlink&sref=SMM

Today, Latvian airline airBaltic announced that it will equip its entire Airbus A220-300 fleet with SpaceX’s Starlink internet connectivity system. Every passenger will benefit from complimentary, in-flight high-speed internet access during all airBaltic flights without hassles or login pages. From the moment passengers walk onto the plane, they’ll have access to the internet.
 
AirBaltic setevalg er ikke gratis

De fleste selskaper åpner for fritt setevalg i økonomiklasse etter at check-in starter på nett, men ikke hos AirBaltic, der må man betale uansett. Det er rart at ikke denne seteavgiften er inkludert i billettprisen, og ikke kommer som en overraskelse når du sjekker inn. Jeg har status, så for meg er det gratis, men kona får ikke sete gratis, det koster €9,99, og det er ikke sikkert hun vil få et sete ved siden meg. Lurer pp hvordan de inkasserer denne avgiften for de som sjekker inn på flyplassen ? Hos AirBaltic må du ut med €9,99 til € 139 alt etter hvor du vil sitte, når du sjekker inn.
 
Re: AirBaltic setevalg er ikke gratis

De fleste selskaper åpner for fritt setevalg i økonomiklasse etter at check-in starter på nett, men ikke hos AirBaltic, der må man betale uansett. Det er rart at ikke denne seteavgiften er inkludert i billettprisen, og ikke kommer som en overraskelse når du sjekker inn. Jeg har status, så for meg er det gratis, men kona får ikke sete gratis, det koster €9,99, og det er ikke sikkert hun vil få et sete ved siden meg. Lurer pp hvordan de inkasserer denne avgiften for de som sjekker inn på flyplassen ? Hos AirBaltic må du ut med €9,99 til € 139 alt etter hvor du vil sitte, når du sjekker inn.

Spesielt. Reiste med AirBaltic for et par år siden, da måtte jeg ikke betale for sete ved innsjekk.
 
AirBaltic setevalg er ikke gratis

Flere selskaper har noe lignede. Finnair og Lufthansa f.eks tildeler seter uten at man kan velge hvilket for noen økonomibilletter, og det koster å endre til et annet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: AirBaltic setevalg er ikke gratis

De fleste selskaper åpner for fritt setevalg i økonomiklasse etter at check-in starter på nett, men ikke hos AirBaltic, der må man betale uansett. .
Det er ikke noe nytt, det er vel kanskje 15 år siden de startet med den praksisen på de laveste bookingklassene. (Mener å huske det var da de gikk over til ALTEA for innsjekk)
 
Re: AirBaltic setevalg er ikke gratis

De fleste selskaper åpner for fritt setevalg i økonomiklasse etter at check-in starter på nett, men ikke hos AirBaltic, der må man betale uansett. Det er rart at ikke denne seteavgiften er inkludert i billettprisen, og ikke kommer som en overraskelse når du sjekker inn. Jeg har status, så for meg er det gratis, men kona får ikke sete gratis, det koster €9,99, og det er ikke sikkert hun vil få et sete ved siden meg. Lurer pp hvordan de inkasserer denne avgiften for de som sjekker inn på flyplassen ? Hos AirBaltic må du ut med €9,99 til € 139 alt etter hvor du vil sitte, når du sjekker inn.

Om du har VIP Status, så kan du ta kontakt med Kundeservice på Whatsapp og be dem om å få sette med din kone. Det har de ordnet for meg før.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Det er forskjell på å få tildelt et random sete, men på Airbaltic MÅ du betale, jeg tenkte at jeg skulle ta det på skranken på Gardermoen ( som de deler med Ryanair), men så gikk prisen ned til 5 € så da ble hun sittende sammenmed meg langt fremme i flyet. De boardingkortene vi printet ut, ala Ryanair boarding kort som brettes til kvart størrelse, virket ikke på Gardermoen, så vi måtte til skranken og så nye. Hyggelig at min kone også fikk adgang til Oslo Lounge. Ombord i flyet opplyste de at flighten var en Air Baltig flight i samarbeid med Scandinavian airlines, - så da hadde jeg vel også hatt adgang til SAS loungen som gullmedlem. Ved ankomst i Riga, ble det en avbrutt landing rett over bakken, interessant hvor kjapt flyet øte farten og kom seg opp, kapteinen, mumlet noe om dårlig vind. Jeg så at vindpølsen hang rett ned ved første forsøk, vi fløy forbi den flr vi var noen få meter ov bakken, ved andre forsøk var vi på bakken før vi kom til den vindpølsen. Og da begynte det å komme en del passasjerer som gikk mot utgangen, flyet var ennå ikke ved flybroen, og fest setebeltet var fortsatt på, og de to flyvertinnene på klappsete foran sa ingenting. Det var min første erfaring med Airbaltic, det kan hende det blir fler. Jeg la merke til at det på den lille monitoren i taket, sto forbindelser for andre destinasjoner, og OTP, VNO, PLQ, FCO, BRU og ALC, de siste var jo litt merkelig, kanskje pga streiken.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Jeg skal fly med Air Baltic fra Oslo til Munchen på torsdag. Flygningen er bestilit gjennom Lufthansa og har og LH flynummer. Skal jeg sjekke inn på Air Baltic eller Lufthansa på Gardermoen?
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Jeg skal fly med Air Baltic fra Oslo til Munchen på torsdag. Flygningen er bestilit gjennom Lufthansa og har og LH flynummer. Skal jeg sjekke inn på Air Baltic eller Lufthansa på Gardermoen?

Lufthansa, da det på alle praktiske måter er en Lufthansa-flight.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Jeg skal fly med Air Baltic fra Oslo til Munchen på torsdag. Flygningen er bestilit gjennom Lufthansa og har og LH flynummer. Skal jeg sjekke inn på Air Baltic eller Lufthansa på Gardermoen?


Om det er direkteflighten LH2453 så er det Lufthansa.

Det er å regne som en helt alminnelig LH-flight, bare at de har leid inn et fly fra et annet selskap.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Om det er direkteflighten LH2453 så er det Lufthansa.

Det er å regne som en helt alminnelig LH-flight, bare at de har leid inn et fly fra et annet selskap.

Tusen takk. Så nå tråden om Lufthansa sin weetlease fra 2023. Gjalt jo denne flighten.

Uansett nytt selskap og ny flytype for meg.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Sør omtrent det samme igjen..

I påekenr så koster Air Baltic 12.000 midre for oss fem enn neste på listen (Turkish)

Er det verdt pengene for 4 flighter i mini-fly?

Ingen hjelp å være Senator eller EBD her?

TaKKER.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Sør omtrent det samme igjen..

I påekenr så koster Air Baltic 12.000 midre for oss fem enn neste på listen (Turkish)

Er det verdt pengene for 4 flighter i mini-fly?

Ingen hjelp å være Senator eller EBD her?

TaKKER.

Nå sier du ikke noe om hvor du skal, men på generelt grunnlag vil jeg si at AirBaltic er røddige å forholde seg til. Dog med forbehold om at jeg ikke har peiling på hvordan de takler mistet/skadet bagasje. Dog skal det vel mye til å slå Turkish på djævelskap akkurat der.

De går stort sett når de skal og besetningen er hyggelige og leverer godt. De er åpne og ærlige på at de er et lavprisselskap med dertil hørende (mangel på) service og bekvemmeligheter. Usikker på hvordan de ser på representanter for besluttende forsamlinger (senatorer) samt diverse edelsteiner og fjongt metall, men de har vel heller ikke så mye fjongt å tilby utover basisutvalget. De har hverken mer eller mindre plass i setene enn alle andre (unntatt Turkish som faktisk har "ekte" bissi bissnissklasse selv på 737 og A321), så sittekomforten er akkurat den samme som hos resten av røkla.
Mulighet for nødutgang på A220-300..? Det hjelper godt på benplassen.

Minifly? Jaha, du går glipp av ett sett med midtseter på venstre side. Definisjonsspørsmål antar jeg, men jeg savner ikke midtseter. Synes A220 er helt kurant å fly med, spesielt i forhold til 737 og 320-slekta.

Spare 12.000? Skal man tro #God morgen-tråden er vel det kun et par ukers bacon og mimosabudsjett i de Sudske gemakker, -men alle monner drar...

Kort oppsummert: Skal man først sitte bakerst i bussen er AirBaltic like bra som alt annet, og bytte i Riga/Vilnius er slett ikke så halvgæernt hvis man ikke "må" ha en fancy smanchy lounge å frekventere for påfyll av mimosa og/eller annet boblevann.
 
Re: Erfaringer og spørsmål om å fly med Air Baltic

Nå sier du ikke noe om hvor du skal, men på generelt grunnlag vil jeg si at AirBaltic er røddige å forholde seg til. Dog med forbehold om at jeg ikke har peiling på hvordan de takler mistet/skadet bagasje. Dog skal det vel mye til å slå Turkish på djævelskap akkurat der.

De går stort sett når de skal og besetningen er hyggelige og leverer godt. De er åpne og ærlige på at de er et lavprisselskap med dertil hørende (mangel på) service og bekvemmeligheter. Usikker på hvordan de ser på representanter for besluttende forsamlinger (senatorer) samt diverse edelsteiner og fjongt metall, men de har vel heller ikke så mye fjongt å tilby utover basisutvalget. De har hverken mer eller mindre plass i setene enn alle andre (unntatt Turkish som faktisk har "ekte" bissi bissnissklasse selv på 737 og A321), så sittekomforten er akkurat den samme som hos resten av røkla.
Mulighet for nødutgang på A220-300..? Det hjelper godt på benplassen.

Minifly? Jaha, du går glipp av ett sett med midtseter på venstre side. Definisjonsspørsmål antar jeg, men jeg savner ikke midtseter. Synes A220 er helt kurant å fly med, spesielt i forhold til 737 og 320-slekta.

Spare 12.000? Skal man tro #God morgen-tråden er vel det kun et par ukers bacon og mimosabudsjett i de Sudske gemakker, -men alle monner drar...

Kort oppsummert: Skal man først sitte bakerst i bussen er AirBaltic like bra som alt annet, og bytte i Riga/Vilnius er slett ikke så halvgæernt hvis man ikke "må" ha en fancy smanchy lounge å frekventere for påfyll av mimosa og/eller annet boblevann.

Takker (og ha ha ;)) Det er snakk om hele veien til DXB. AirBaltic kommer veldig lavt ut på Google Flights søk selv hvor man krysser av på bagasje..

Men når man skal inn å bestille og legger til det som skal til, så er det plutselig samme pris som Turkish og da er jo valget litt enklere. På AirBaltic er det ingen skjerm, og det kan vel fort bli noen tusenlapper på mat og drikke for fem personer.
 
Back
Top