Erfaringer med Uber

Med tanke på all kreativiteten i Taxibransjen i Oslo vil jeg si at Uber og deres lokale partnere har GOD takhøyde for hva de kan og ikke kan gjøre.

Det virker å være veldig vanlig å låne bort drosjen til en kompis eller fetter i Oslo, har flere ganger opplevd sjåfører som ikke kan veien til godt kjente steder eller som har null peiling på hvordan man kjører om vinteren.... Og både min samboer og andre kjente har klagd på truende eller ufine sjåfører uten noe respons fra drosjeselskapet.

Så ja, selv om Uber ikke har alt i orden så håper jeg virkelig de klarer å knekke drosjenæringen og få de til å tenke mer på kundene enn egne røykepauser!

Vet ikke om jeg ønsker at Uber skal knekke drosjenæringen da... Skal ikke uttale meg om Uber POP, men Uber Black ønsker jeg hjertelig velkommen som et godt alternativ til tradisjonell taxi.

Vet ikke om jeg ønsker at Uber skal knekke drosjenæringen da... Skal ikke uttale meg om Uber POP, men Uber Black ønsker jeg hjertelig velkommen som et godt alternativ til tradisjonell taxi.

Det er vel ingen som egentlig ønsket å knekke taxinæringen, men littmer konkurranse ser jeg frem til. Den er jo ikke eksisterende i dag. Forsøk å velg for eks en Oslo Taxi ved Sentralstasjonen når den for eks er nummer 7 eller noe i køen. Da blir det ganske mange innsigelser vet jeg av diverse erfaringer. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte minnet de om at det er 'fri' konkurranse og at det betyr at kunden selv kan velge bil.

Man kan gjøre som for eks på ARN, hvor de ulike selskapene har hver sin kø. Da fungerer konkurransen flik den er ment. Litt moro å se at det er de dyreste som roper høyest for å få deg som kunde.

Konkurransen fungerer ikke akkurat i Stockholm hvor de har taxier som flår deg for flere tusen. Ingen vil ved sine fulle fem ta en slik taxi.

Prøvde Uber Black fra Majorstua til Grünerløkka nå og det kom på samme pris som taxi, dette var da 4.5 km og 10 min, så nesten ikke vits å ta vanlig taxi lenger.

Det er det nok, men betaler sjåføren skatt, riktig forsikring m.v.? Sjekker noen vandelen, har han kjøreseddel? Er overrasket over hvor lite prinsipielle mange synes å være.

Det betales med kredittkort, så er vel null problem for Skatteetaten å evt. sjekke dette? UberPop-sjåførene er selv ansvarlige for å betale skatt hørte jeg.

UberBlack er som sagt profesjonelle limousine-selskap

Konkurransen fungerer ikke akkurat i Stockholm hvor de har taxier som flår deg for flere tusen. Ingen vil ved sine fulle fem ta en slik taxi.

I forskjell til Oslo kan du faktisk velge i Stockholm. At det finnes noen som fløt deg endrer ikke dette. De kan faktisk velges bort.

Personlig synes jeg vel flere av taxi selskapene er svært nærme å flå deg også. Stor forskjell hjem til meg fra sentrum i alle fall. Men egentlig er vel alle for dyre, og derfor er det endringer gjennom for eks Uber som trengs for å få igang skikkelig konkurranse igjen. Nå er det alt for mange drosjer i Oslo som skal dele en for liten pott. Løsningen de har valgt er at alle øker prisene. Det burde vel være motsatt?

I forskjell til Oslo kan du faktisk velge i Stockholm. At det finnes noen som fløt deg endrer ikke dette. De kan faktisk velges bort.

Personlig synes jeg vel flere av taxi selskapene er svært nærme å flå deg også. Stor forskjell hjem til meg fra sentrum i alle fall. Men egentlig er vel alle for dyre, og derfor er det endringer gjennom for eks Uber som trengs for å få igang skikkelig konkurranse igjen. Nå er det alt for mange drosjer i Oslo som skal dele en for liten pott. Løsningen de har valgt er at alle øker prisene. Det burde vel være motsatt?

Hvordan vil det hjelpe at enda flere skal dele på den potten? Uberpop har såpass lave priser at jeg er usikker på hvor mange som vil kjøre for de når nyhetens interesse har gitt seg.

Uberblack vil uansett ikke senke prisen, men muligens hjelpe til med å heve kvaliteten.

De burde lansere UberX som har samme pris som taxi, men som da blir billigere enn taxi pga minsteprisen

Hvordan vil det hjelpe at enda flere skal dele på den potten? Uberpop har såpass lave priser at jeg er usikker på hvor mange som vil kjøre for de når nyhetens interesse har gitt seg.

Til slutt vil prisen komme ned til slutt. I Oslo er det nå for mange taxi til for høy pris. Uber kan bidra til at markedet faktisk fungerer. Det gjør det etter min oppfatning ikke i dag. På sikt mener jeg ingen er tjent med det

Uber blir bare bedre og bedre i Dubai. Nå har de startet med UberX i tillegg som er da billigere enn vanlig Taxi (som er latterlig billig i Dubai). UberX har litt «dårligere» biler, men fremdeles minimum en Lexus ES350. Fire ganger siste tiden har vi fått speller ny Land Cruiser V8 (ikke den lille roerlegger LandCruiseren…)

En typisk tur fra området Dubai Marina og hjem (ca 12-15 minutter) ender opp på 22-15 dihram og flyplassen (ca 35 minutter) på ca 60-70 dihram.

Jeg testet UberPop i Oslo for en drøy uke tilbake, det var en nedtur ift hva jeg er vant med fra andre byer.

På en annen side, Norgestaxien jeg tok til jobb var like dårlig, så hvorfor ikke velge Uber til halv pris.

Last edited:
Har tatt UperPop mange ganger i Oslo de siste månedene, latterlig billig i forhold til taxi og bilene pleier å være helt ok. Har i tillegg brukt flere kampanjekoder som har gitt meg alt fra 20% rabatt til gratisturer. Eneste å utsette på er at det er for få biler tilgjengelig på kvelden i helger, men dukker stort sett alltid opp en bil man kan snappe ved å sitte med appen oppe i noen minutter.

Tok nettopp en Uber Black fra Carl Berner til Nationalteatret. Fikk en splitter ny MB S500. Det er godfølelsen sin det... og til 238,-

Sikkert litt bimbospørsmål men er det bare å bruke "UAE appen" på besøk i Oslo og med den kortinformasjonen jeg har registret på den?

Noen som har test uber i Hamburg?
Edit: noen flere som har problemer med å motta teksten for å få godkjent mobil nummeret ?

Last edited:
Artige erfaringer med definisjoner på Uber Black:

Dubai: Mer eller mindre alltid Lexus ES350 og alltid knirkefritt.
Hong Kong: Mercedes S klasse og knirkefritt.
Her på Bali: så langt vrak av Toyota Crizansa med null kontaktnummer til driver og null engelskkunnskaper. Under halve prisen av de blå taxiene som allerede er nesten gratis.

Morsomst: Uber X i Dubai da du kan få alt fra 5 serie til nye Land Cruiser V8. Alltid spent på hva du får. Synd at man ikke kan velge bil på "kartet".

Morsomst: Uber X i Dubai da du kan få alt fra 5 serie til nye Land Cruiser V8. Alltid spent på hva du får. Synd at man ikke kan velge bil på "kartet".

Kartet er atpåtil "fake", det gir bare et "bilde" av om det finnes biler i nærheten. De behøver ikke å være der du ser de :-)

Back