Erfaringer med Uber

Benyttet meg masse av det her i Singapore hvor jeg bor. Taxi her er veldig rimelig og det er mange av de, ca 44k. Men, skift bytte, regnvær osv så er det vanskelig å finne de. Uber derimot, de er alltid rett rundt hjørnet. Ikke så kostbart heller. De har også innført billig versjonen her, men jeg har ikke prøvd denne ennå. Noen ganger er det deilig å skli inn i baksetet på en litt mer romslig og luksuriøs bil også. App'n er fantastisk.
 
Kanskje OT men jeg har brukt mydriver i tyskland to ganger. Er en SIXT-avdeling. Det fungerer slik at de enten har egne sjåfører med biler fra SIXT, eller outsource det til enkelpersoner med limousiner. Hos meg fungerte det fint, prisen var litt mere enn en drosje, men fikk en fin BMW 5 serie. Jeg har dog også hørt mange som ikke ble hentet eller forsinket.
Uber skal jeg forsøke i dubai om fire uker. Det fins mange vouchers hvis man lete litt rundt på nett, slik at det fort kan bli en gratis tur hehe
 
Førstegangs Uberbruker i dag LHR T3 ->The May Fair i London. 10 min venting, upåklagelig tur der han tok pen alternativ rute inn mot sentrum da det pakket seg på motorveien rundt Chiswick. GBP 60 all inn, mens HEX + lokal cab for 2 pax fort ville nærmet seg det samme.
 
Førstegangs Uberbruker i dag LHR T3 ->The May Fair i London. 10 min venting, upåklagelig tur der han tok pen alternativ rute inn mot sentrum da det pakket seg på motorveien rundt Chiswick. GBP 60 all inn, mens HEX + lokal cab for 2 pax fort ville nærmet seg det samme.

Executive eller Lux?
 
Tenkte jeg skulle legge til at i London har alle Ubersjåfører "private hire license" (husker ikke hva det egentlig heter), slik som Addison Lee etc.
 
Fungerer helt fint i Stockholm også (basert på én gangs bruk). Fikk bil mye raskere enn de i reisefølget som heller bestilte taxi.
 
LHR-London Sentrum torsdag, retur i dag. Uproblematisk begge veier, booket exec og E-klasse bvegge veier. Sjåføren på veien inn kjørte litt vel mye rykk og napp, men taklet rushtrafikken ellers bra. GBP 60 som tidligere.
Sjåføren til LHR i dag fortalte forøvrig at sjåførene kan rate passasjerene i forhold til høflighet ++ og at hvis en klient faller til 2* eller lavere (av 5) så blir det lagt restriksjoner på dennes bookingmuligheter?
 
Ja, sjåførene rater passasjerene. En sjåfør i LA lurte på om jeg var helt ny til uber fordi jeg hadde 5 fulle stjerner -- og viste meg hvordan det så ut( tror utgangspunktet er at sjåførene gir 5 stars). Vet dog ikke konsekvensene av lav rating.
 
Det kommer jo an på lovgivningen i de forskjellige landene. Det er jo ikke det at tyskerene har kommet med en ny lov som forbyr Uber, men at domstolen mener den bryter eksisterende lovgivning. I UK virker det som den som lovgivningen derimot tillater det

Godt poeng, var det ikke noen som nevnte at ubersjåførene i london har et "privatsjåfør bevis" eller noe lignende som lar dem å få lov å kjøre. dvs at det ikke er som HAXI i Norge hvor hvemsomhelst kan kjøre rundt ( i gråsonen til loven).
 
Jeg synes ikke noe om å forby konkurranse, men om "hvem som helst" kunne kjøre for Uber i tyskland så er det jo ikke ideellt mtp sikkerhet. Uber fortsetter inntill videre i tyskland slik jeg forstår det, men 250 000 Euro pr. tur (hver gang de bryter loven?) blir jo fort penger, også for Google og Goldman Sachs.
 
Det er vel strengt tatt "hvem som helst" de fleste steder i USA også, dog med Ubers bakgrunnssjekk. Dette da det i de fleste byer/byene Uber operer i stort sett ikke er taxi-krav når man ikke tar "praieturer" - og Uber er "pre-arranged pick-up". Slik jeg har forstått det.
 
Godt poeng, var det ikke noen som nevnte at ubersjåførene i london har et "privatsjåfør bevis" eller noe lignende som lar dem å få lov å kjøre. dvs at det ikke er som HAXI i Norge hvor hvemsomhelst kan kjøre rundt ( i gråsonen til loven).

Jeg mener å ha lest at Uber London har "private hire license" (eller noe slikt), ja. Dette er vel da tilsvarende en del av transportselskapene som opererer i bestillingsmarkedet (dvs. kan ikke plukke opp passasjerer i gaten uten forutgående bestilling - altså minicabs o.l.).
 
Merker godt at Uber begynner å bli populært i London. Jeg bor i Bayswater/Notting Hill og i det siste har X ofte vært utilgjengelig, og exec langt unna. I skrivende stund er X 8minutter unna og Exec 17minutter fra meg. For et par måneder tilbake var det alltid X og Exec i umiddelbar nærhet.

Bra for Uber, litt mindre bra for meg.
 
Merker godt at Uber begynner å bli populært i London. Jeg bor i Bayswater/Notting Hill og i det siste har X ofte vært utilgjengelig, og exec langt unna. I skrivende stund er X 8minutter unna og Exec 17minutter fra meg. For et par måneder tilbake var det alltid X og Exec i umiddelbar nærhet.

Bra for Uber, litt mindre bra for meg.


Det vil vel også si at de etterhvert begynner å bruke rushpriser. Noe som betyr at det blir dyrere for deg.
 
Back
Top