Er VG ute etter å ta SAS..?

Replying to Topic 'Er VG ute etter å ta SAS..?'

Nå har vi sett mye rart fra fagorganiserte den siste tiden...så ingen ting forundrer meg!

Originally posted by LN-MOW

Teknikerene liker ikke aa bli fratatt arbeidsoppgaver, og det har jeg forstaaelse for. Imislertid er virkeligheten den at mye 'rutinemessig' arbeide ikke behoever aa utfoeres av hoeyt utdannet personale. Dette har en del til felles med debatten som ble foert da man gikk fra tremanns-cockpit til tomanns-cockpit.

Vi må nok konkludere med at vi har forskjellig syn på dette, men etter min mening er det forskjell på å nærmest behandle flyets computere og sjekke dekkslitasje.

Når det gjelder mediadekningen omkring Alaska Airlines så tenkte jeg mer på det som skjedde før ulykken.

Mvh
HB

DET er vi iallefall enige om! :D

Naar det gjelder AS-ulykken, skjedde det foer jeg kom hit, men lokalavisene har dekket denne saken veldig grundig. Som de gjoer med det meste som gjelder Alaska.

Seattle Times
Seattle P-I

Skulle vaere mye aa finne i arkivene.

Ellers er det vanligvis de lokale avisene som dekker de enkelte selskapene best med mindre det er store ulykker. Saa skal du ha stoff om United, leter du i Denver- eller Chicagoavisene f.eks. 'Riksavisene' er gjerne mer generelle.

Originally posted by Airwolf

etter min mening er det forskjell på å nærmest behandle flyets computere og sjekke dekkslitasje.

Mvh
HB

Nå... Det er ingen stuere son "nærmest behandler flyets computere" .
VG har jo fått arbeidet stuerene gjør til å høres direkte farlig og meget vanskelig ut... noe du fint følger opp med det du sier ovenfor.... Vi får trykke på noen få knapper, og håndtak - men kun med sjekklista i handa. Følger vi den så går det ikke galt.

Og med fare for å gjenta meg selv: Det er ikke den vanlige stuer som gjør et slikt arbeid.... det er folk som kun jobber med aircraft servicing... som også omfatter De-icing, f.eks. For å få slike arbeidsoppgaver må du ha vist deg som en ansvarsbevisst fornuftig og oppegående person gjennom de årene du har jobbet i bransjen

Originally posted by EB

Nå har vi sett mye rart fra fagorganiserte den siste tiden...så ingen ting forundrer meg!

Så, så, ikke trekk alle fagorganiserte over en kam, da. Problemet er at enkelte fagorganiserte (og særlig enkelte forbund) er mer bakstreverske enn se(n)terpartiet og vil at alt skal være som det alltid har vært.

Originally posted by SK1399

Vi får trykke på noen få knapper, og håndtak - men kun med sjekklista i handa. Følger vi den så går det ikke galt.

Ja søl nå for all del ikke kaffi på den sjekklista, eller over fmc'en...for da blir kapteinen sur. Og ikke rør den store røde knappen like bak throttlene, for da dumper du et par tonn fuel rett i bakken ;)

Mvh
HB

Ja søl nå for all del ikke kaffi på den sjekklista, eller over fmc'en...for da blir kapteinen sur. Og ikke rør den store røde knappen like bak throttlene, for da dumper du et par tonn fuel rett i bakken ;)

Noen som ikke har det så lett med seg selv? :p
På OSL så blir det som er nevnt uført av hva som kalles Flight Services. En god del av de som gjør den jobben har tidligere jobbet i STS.

Og ikke rør den store røde knappen like bak throttlene, for da dumper du et par tonn fuel rett i bakken ;)

Mvh
HB

Du mener fire swithces? I såfall er det 3 stk.. en til hver motor og en til APU.
Men du dumper ikke fuel med de... :spin:

De er utloeserene til brannslukkingsapparatene, er de ikke??

flightdeck737ng.jpg

Man sprøyter halon i den respektive motoren.

Originally posted by EB

Kunne ikke vært mer enig!!!
Især når man snakker om LO-forbundene.

Dette innlegget er hentet fra forumet på hegnar.no under luftfart:

Leser i VG i dag at 2 stappfulle SAS fly var sekunder unna å kollidere på Gardermoen nå nylig. Hva i all verden er det som skjer i det selskapet nå? Driter de en totalt lang marsj i alt som heter sikkerhet? Jeg og kona skal til Amsterdam på mandag, men skal nå kansellere våre billetter med sas og heller fly med KLM. Tar rett os slett ikke sjansen på å fly med "BananaAirlines" lenger.
---

Om folk sitter igjen med dette synet lurer jeg litt på hvordan artikelen i VG var skrevet? Helt håpløst innlegg.

Uansett det viser at tyraden av mange saker i VG gjør at når det gjelder nesteulykker, får SAS skylden i alle situasjoner som "inkluderer SAS-fly".

Artikkelen var ganske så SAS-nøytale. I artikkelen skriver en at det var 2 SAS fly som.....(og det er jo korrekt)...videre at pilotene i SAS skjønte at noe var galt (pluss til SAS) og at flygelederen var tatt ut av aktiv tjeneste, og at 300 mennesker var i fare.

Folk er rare og leser og tolker.........og i dette tilfelle er faktisk VG ganske nøytral. At folk henger seg opp ting er ikke rart/uvanlig. Tenk deg nå at vi her på forumet reagerer på hvordan enkelte ting framstilles i VG (virker som det er VG som er den store stygge ulven her) når det gjelder luftart.....jeg tror ikke det er noe bedre på andre områder....eller at luftafrt/SAS blir behandlet dårligere enn andre. At folk tolker og trekker videre slutninger kan faktisk ikke VG stå til ansvar for. Er vel egentlig derfor jeg har reagert på at SAS f.eks har en kultur for å framdatere sikkerhets-sjekker etter endt arbeidsdag på flyene....og så tro at dette ikek vil komme fram i media, og når det evt kommer så kan vi jo bare forklare folk det. SAS er jo naive - trodde ikke de ville seg selv så ondt, men har tatt feil.

Men tilbake til situasjonen på OSL, så var det 2 SAS fly, som begge fikk tillatelse å benytte rullebanen....og hvorav pilotene i det ene skjønte at noe var galt.
That's the fact

Riktig fakta DY! Men som innleggene viser - når det er snakk om SAS kommer alltid følelsene...;)

Ja følelser vil alltid være i sving, det er jo det SAS satser på i reklamene sine (og alle andrfe også :) )

Så VG har faktisk ikke vært anti-SAS i denen artikkelen. Jeg tolket det faktisk som det stikk motsatte - positivt for SAS siden de hadde våkne piloter og forhindret et nytt Linate.
Forstår ikke at artikkelene kan oppfattes negativt for SAS

Re: Er VG ute etter å ta SAS..?

Flere runder med dette på gang ?

NFO

NFO har i flere år sett at andre yrkesgrupper forsyner seg av tekniske arbeidsoppgaver. Dette har ikke gått upåaktet hen. Vi har hatt det som tema i flere fora.
26.september sendte NFO brev til Petter Jansen i SAS Braathens, hvor vi ber om en bekreftelse på at SAS Braathens IKKE skal benytte SGS eller andre ikke-tekniske organisasjoner til tekniske oppgaver. Dette er et standpunkt vi kjenner fra gamle Braathens.

Originally posted by P.A. VIKING
Flere runder med dette på gang ?

NFO

NFO har i flere år sett at andre yrkesgrupper forsyner seg av tekniske arbeidsoppgaver. Dette har ikke gått upåaktet hen. Vi har hatt det som tema i flere fora.
26.september sendte NFO brev til Petter Jansen i SAS Braathens, hvor vi ber om en bekreftelse på at SAS Braathens IKKE skal benytte SGS eller andre ikke-tekniske organisasjoner til tekniske oppgaver. Dette er et standpunkt vi kjenner fra gamle Braathens.
Kunne nesten "kjøpt" hele artikkelen.....hadde det ikke vært for det tåpelige bildet dem valgte til artikkelen. Blir litt latterlig spør du meg....
...selv om jeg tildels støtter dem i saken vel og merke.

Definer 'teknisk oppgave'. Etter min mening er det noe som krever utkvittering i loggbok..
Er det ikke det som er hovedoppgaven deres? Trenger hverken A eller P for aa gaa ved siden av et fly som pushes ut...

Det er overtallighet blandt flyteknikerne i STS, det kan nok være en av grunnene til dette utspillet.

Forresten, husker at for bortimot et år siden kunne vi lese dette innlegget på forumet her, der det bl.a stod at :

"Norsk Flytekniker Organisasjon vil på nyåret overlevere dokumentasjon på svekket flysikkerhet i Norge til HSLB. NFO er jo i lengre tid beskyldt for å fare med usannheter ettersom flyteknikerne så langt ikke har dokumentert sine påstander. Men det kommer.

Jeg antar at også media har en viss interesse av dette, og kan tenke meg at SAS skjelver i trusa om dagen...siden de ble rimelig godt avkledd nylig...."

Jeg husker at dette også stod på NFO sine sider den gangen, men den meldingen ble senere tatt bort.
Og nyåret er forlengst passert, men jeg kan ikke huske å ha hørt et kvekk mer om saken. Hva skjedde med dette? Bare nok et utspill for å få oppmerksomhet i media?

Originally posted by LN-RKF
Det er overtallighet blandt flyteknikerne i STS, det kan nok være en av grunnene til dette utspillet.

Forresten, husker at for bortimot et år siden kunne vi lese dette innlegget på forumet her, der det bl.a stod at :

"Norsk Flytekniker Organisasjon vil på nyåret overlevere dokumentasjon på svekket flysikkerhet i Norge til HSLB. NFO er jo i lengre tid beskyldt for å fare med usannheter ettersom flyteknikerne så langt ikke har dokumentert sine påstander. Men det kommer.

Jeg antar at også media har en viss interesse av dette, og kan tenke meg at SAS skjelver i trusa om dagen...siden de ble rimelig godt avkledd nylig...."

Jeg husker at dette også stod på NFO sine sider den gangen, men den meldingen ble senere tatt bort.
Og nyåret er forlengst passert, men jeg kan ikke huske å ha hørt et kvekk mer om saken. Hva skjedde med dette? Bare nok et utspill for å få oppmerksomhet i media?
Ja det ble ganske så stille i denne saken etterhvert. Virket som media ble brukt som propaganda for teknikerne. Men mulig jeg tar feil...kan jo komme en dokumentasjon snart.....

Back