Er VG ute etter å ta SAS..?

Replying to Topic 'Er VG ute etter å ta SAS..?'

Som Pilotene er inne på , også fra VG, så er dette problemstillinger man i første rekke skal ta opp innad i selskapet og ikke i pressen.

Teknikerne glemmer hvem som betaler "lunchen" deres.

VG kunne jo skrive litt mer om problemstillinger i eget konsern... Typografene for eksempel...

Skjønner jo at man er litt såre for at VG har funnet mangler hos SAS - det er konklusjonen eter ha lest denne tråden.

Kanskje konklusjonne kommer for tidlig? Er det feil/mangler så skal dette rettes opp... Men måten dette har kommet frem på kan man stille spørsmål ved... Og jeg tror fortsatt ikke at VG omtaler alt eller hele sannheten/bildet...

Det er jeg tildels enig i. Men SAS har selv gått ut og sagt at dete ikke er bra, og skal rettes opp. Mao har de hatt en "dårlig kultur" for å si det pent.

Ja det strides de lærde om...

:naughty: :naughty: :naughty:

Man kan si akkurat hva man vil, men den menige mann leser ikke hva som står på dette forumet....Den menige mann leser VG og tror på det.

SAS har da i den menige mann's verden, det vil si de aller fleste av oss, et meget stort image problem. VG har kanskje forårsket dette, men det er SAS som sitter med "svarteper" nå. Det er SAS som må forsvare seg, og når svarene i noen tilfeller er vage, da blir ikke den menige manns oppfatning noe bedre.

Det blir ikke bedre for SAS at det i dagens (23.11) VG står : SAS pilotene tatt på sengen.....

SAS har et image problem, muligens iscenesatt av VG, som de må løse. Det er ikke lett....

Originally posted by LN-SUB

:naughty: :naughty: :naughty:

Man kan si akkurat hva man vil, men den menige mann leser ikke hva som står på dette forumet....Den menige mann leser VG og tror på det.

SAS har da i den menige mann's verden, det vil si de aller fleste av oss, et meget stort image problem. VG har kanskje forårsket dette, men det er SAS som sitter med "svarteper" nå. Det er SAS som må forsvare seg, og når svarene i noen tilfeller er vage, da blir ikke den menige manns oppfatning noe bedre.

Det blir ikke bedre for SAS at det i dagens (23.11) VG står : SAS pilotene tatt på sengen.....

SAS har et image problem, muligens iscenesatt av VG, som de må løse. Det er ikke lett....

Helt enig. Det som er overraskende i denne saken som VG har fått fram i lyset er jo at SAS med viten og vilje har valgt å gjøre det på denne måten. Har de virkelig trodd at NÅR dette ble oppdaget så ville en ikke finne dette i avisene? Helt enig i at SAS selv har stilt seg i en vanskelig situasjon som jeg ikke forstår at de ikke har sett de ville komme tapende ut av.....uansett hva som er korrekt i saken. SAS kunne lett unngått dette ved å ordne det med myndighetene på forhånd. Håper for SAS sin del at de lærer noe av denne saken...

Å ja da...VG-folk er alltid ute etter å ta SAS, trodde dere visste det ;)
Og når SAS ikke vil tilby VG til sine kunder så blir det krig, som SAS er dømt til å tape. Jørgen Lindegaard's slagkraft kan sammenlignes med et avisbud når han legger seg ut med selveste makta her i landet.

Nei det er nok ikke slik, men VG og andre riksdekkende medier har et generelt ansvar for å ta tak i alvorlige saker som angår oss alle. Og at VG nå har bestemt seg for å ta nakketak på SAS er det beste som kunne skje for flysikkerheten, så det kommer nok mer på trykk angående denne saken.

Dere vil vel reise i trygge fly? Hvorfor er dere da kun opptatt av å angripe VG som er i ferd med å slå alarm vedrørende SAS sine vedlikeholdsrutiner? Så langt er det avdekket juks med logger, fly som går på overtid i.f.t. teknisk ettersyn, stuere som fikler med avanserte cockpit-systemer...og hva blir det neste. SAS har kuttet langt mer i vedlikeholdet enn de fleste kunne forestille seg, selskapet har allerede redusert passasjerenes sikkerhet med hele 1,6 milliarder kroner. I følge det internasjonale flyteknikerforbundet er SAS i ferd med å bli et av verdens verste flyselskaper når gjelder å sette stuere på arbeidsoppgaver som teknikere normalt utfører. Da er det på høy tid å avvæpne Lindegaard som har gått amok i teknisk avdeling med sin sparekniv.

Flyteknikerne i SAS skal som kjent overlevere all dokumentasjon til HSLB vedrørende vedlikeholdet, som de mener svekker flysikkerheten så alvorlig at det er grunn til å slå alarm. Det norske folk har fått vite endel om hva som foregår i SAS gjennom VG. Men det er først på nyåret at HSLB skal gå gjennom dokumentasjonen, og da får vi nok vite hvor ille dette egentlig er. Vi får bare håpe at myndighetene har kontroll slik at dette ikke går så langt at det ender opp i alvorlige hendelser. Det verste for SAS til nå er at kundene blir skremt fra å reise med selskapet, så disse sparetiltakene kan raskt bli temmelig ulønnsomme.

Når det er sagt så er vel heller ikke til å legge skjul på at saken selger aviser for VG...

Mvh
HB

Originally posted by Airwolf

SAS har kuttet langt mer i vedlikeholdet enn de fleste kunne forestille seg, selskapet har allerede redusert passasjerenes sikkerhet med hele 1,6 milliarder kroner.

Jeg kunne kommentert nesten hele innlegget ditt, men det gidder jeg ikke.

Denne kommentaren viser at du ikke vet hva du prater om i det hele tatt. Flyvedlikeholdet til SAS er bygget opp rundt MSG-3, og da vil jeg like å se deg vise hvordan sparetiltak på en viss sum går ut over sikkerheten

Så langt er det avdekket juks med logger, fly som går på overtid i.f.t. teknisk ettersyn, stuere som fikler med avanserte cockpit-systemer...og hva blir det neste. SAS har kuttet langt mer i vedlikeholdet enn de fleste kunne forestille seg, selskapet har allerede redusert passasjerenes sikkerhet med hele 1,6 milliarder kroner. I følge det internasjonale flyteknikerforbundet er SAS i ferd med å bli et av verdens verste flyselskaper når gjelder å sette stuere på arbeidsoppgaver som teknikere normalt utfører.

Jeg er enig med deg i at det er viktig aa faa stoppet ureglementerte forhold. Myndighetene faar naa dokumentasjonen, og da er det opp til dem aa ta dette videre hvis det dukker opp ting som maa paatales og korrigeres. Ikke VG.

Noe av det du nevner over ('stuere som fikler') er godkjent prosedyre. Hvorfor skal flyteknikerenes 'ikke-reparerende' arbeid vaere en hellig ku? Det staar ingen steder at en maa vaere flytekniker for aa slaa av og paa en APU. Man skal vaere opplaert og kvalifisert.

Selv om SAS har redusert forebyggende vedlikehold, ligger de fortsatt over myndigheter og fabrikanters minstekrav. Til sammenligning har jeg sett mange ting her borte (hvor man har FAA halsende etter seg) som er adskillig verre enn det som har vaert beskrevet i VG.

Hvis det som er kommet fram i VG er det vaerste som er gjort, er det iallefall ingen grunn til aa engste seg over flysikkerheten til selskapet. Jeg er f.eks. mye mer betenkt over aa sette meg i et fly fra American. De har en lang og tro historie med boetelegging av FAA for vedlikeholds- og prosedyremangler.

Sparetiltakene til SAS går ikke ut over sikkerheten, men til en viss grad ut over regulariteten og punktligheten. Senest i dag var det et tilfelle. Man må i mye større grad fly inn mekanikere til utestasjoner eller kjøpe tjenester fra andre.

Jeg synes det at det er greit at VG tar det opp, men de må få fram nyansene og hva saken egentlig handler om. Det er også et varsko til andre selskaper som er mye hardere på kostnadskutt enn det SAS er at det følges med på sikkerhet i tillegg til bare billige priser også i media.

Det er ikke alltid lett å forsvare seg mot pressen når de først har satt i gang... Heldigvis er det et selskap denne gang og ikke et medlem av regjeringen slik vi opplevde for noen år siden!!!

Så langt er det avdekket juks med logger, fly som går på overtid i.f.t. teknisk ettersyn, stuere som fikler med avanserte cockpit-systemer...

Hva med å i det minste lese litt mer enn overskrifter i hegen avis ? , du fikk vel ikke med deg hvem som hadde godkjent den prosedyren tenker jeg.

Originally posted by LN-MOW

Noe av det du nevner over ('stuere som fikler') er godkjent prosedyre. Hvorfor skal flyteknikerenes 'ikke-reparerende' arbeid vaere en hellig ku? Det staar ingen steder at en maa vaere flytekniker for aa slaa av og paa en APU. Man skal vaere opplaert og kvalifisert.

Pilotene liker det ikke, og i utlandet er dette nærmest ukjent. I de fleste flyselskaper så har stuere ingenting i en cockpit å gjøre. Mens en utdannet tekniker vet hva han foretar seg, kommer plutselig en bagasjemann med et 3-dagers kurs og skal begynne å rote med cockpit-systemene. At dette også medvirker til å svekke sikkerheten er jeg helt enig med teknikerne i.

Hvis det som er kommet fram i VG er det vaerste som er gjort, er det iallefall ingen grunn til aa engste seg over flysikkerheten til selskapet. Jeg er f.eks. mye mer betenkt over aa sette meg i et fly fra American. De har en lang og tro historie med boetelegging av FAA for vedlikeholds- og prosedyremangler.

Det er jo først og fremst selskapets egne teknikere som er bekymret for flysikkerheten i SAS, og da kan man virkelig begynne å lure. Dette minner meg hvordan teknikerne i Alaska Airlines reagerte på manglende vedlikehold, og deretter kom det tragiske MD80-havariet. Men jeg vet ikke hvor mye av den saken som gikk ut i pressen der.

Mvh
HB

Er de bekymret for sikkerheten til SAS eller arbeidsplassene sine i SAS?

Tror overhodet ikke VG er ute etter å ta SAS.

Velger å se det fra den positive vinkelen. Synes det er bra for alle at det avsløres om det foregår ting som ikke skal skje, som brudd loggrutiner.
Synes også det er litt merkelig at stuere er inne i cockpit men har ingen kompetanse til å si om dette er bra eller dårlig. Men litt merkelig at svært få selskaper har denne praksisen...det sier vel litt.
Synes det er bra om teknikerne roper varsko når de synes det går på sikkerheten løs. Det bør SAS også være glade for. Håper for teknikernes skyld at dette ikke har noe med lønnskamp og posisjoner etc, men kun sett ut fra et sikkerhetsmessig synspunkt.
Å si at VG skal "ta" SAS fordi SAS tok beslutningen med å ikke lenger dele ut gratis aviser ombord synes jeg litt usmakelig.
Synes det er flott at SAS sier de nå skal se på sine rutiner, noe som jo må være noe av det viktigste som kommer ut av denne saken. At SAS har valgt å sette seg selv i denne vanskelige situasjonen forstår jeg fortsatt ikke. De burde jo vite at det kom store bokstaver på forsiden om det ble avslørt.
At SAS har valgt disse prosedyrene skyldes vel mest sannsynlig å redusere utgiftene sine, noe som ikke er uforståelig, men det bør selsvsagt skje åpent og ikke med skjult agenda. Synes jo også det er litt merkelig at teknikerne har gått med på å framdatere sine sikkerhetssjekker. Hvorfor har de ikke sagt ifra før??
Jeg tror ikke SAS er mindre sikkert enn andre selskaper. Har alltid følt meg trygg ombord i SAS-fly.

Pilotene liker det ikke,

Ok .. men det har ingenting med flysikkerheten aa gjoere.

I de fleste flyselskaper så har stuere ingenting i en cockpit å gjøre.

De fleste flyselskaper har ikke prosedyrer for dette.

Mens en utdannet tekniker vet hva han foretar seg, kommer plutselig en bagasjemann med et 3-dagers kurs og skal begynne å rote med cockpit-systemene.

Din paastand. I mine oeyne er ikke behandling an instrumenter 'roting' naar de utfoeres av en kvalifisert person med detaljert sjekkliste.

At dette også medvirker til å svekke sikkerheten er jeg helt enig med teknikerne i.

Teknikerene liker ikke aa bli fratatt arbeidsoppgaver, og det har jeg forstaaelse for. Imislertid er virkeligheten den at mye 'rutinemessig' arbeide ikke behoever aa utfoeres av hoeyt utdannet personale. Dette har en del til felles med debatten som ble foert da man gikk fra tremanns-cockpit til tomanns-cockpit.

Dette minner meg hvordan teknikerne i Alaska Airlines reagerte på manglende vedlikehold, og deretter kom det tragiske MD80-havariet. Men jeg vet ikke hvor mye av den saken som gikk ut i pressen der.

Den ble godt dekket, og det er tonnevis med materiale paa nettet hvis du soeker litt.

Jeg tror heller ikke VG skriver det de gjør nå fordi det ble slutt med VG ombord. VG har forskjellige avdelinger som holder på med salg og de som skriver og ikke minst "desken" som bestemmer overskriftene...

Originally posted by EB

Er de bekymret for sikkerheten til SAS eller arbeidsplassene sine i SAS?

Jeg tror neppe at de driter seg ut og overleverer dokumentasjon til havarikommisjonen som det ikke er hold i...

Originally posted by DY

Å si at VG skal "ta" SAS fordi SAS tok beslutningen med å ikke lenger dele ut gratis aviser ombord synes jeg litt usmakelig.

Eller skal vi si en tanke naivt, selv om det kanskje var ironisk ment.

Mvh
HB

Back