Er VG ute etter å ta SAS..?

morr

ScanFlyer Blue
Er VG ute etter å ta SAS..?

Nå går det vel over stokk og stein..? VG har virkelig tatt helt av.

Replying to Topic 'Er VG ute etter å ta SAS..?'

Enkelt svar: JA!

VG har klart å avsløre at SAS ikke gjenomfører de sikkerhetssjekker som de sier at de gjør...og som de på papiret dokumenterer at dem gjør....men i virkeligheten ikke gjør.
Siden denen topicen generelt bare spør om VG tar av (mulig dagnes VG kommer med flere avsløringer......men ikke sett dagens avis og ingen link), så må jeg si at at VG ikke er ute etter SAS. SAS har blitt tat med buksene nede - enkelt og greit.

Men er man av den oppfatning av at alt SAS gjør er kjempebra (selv juksing med logger) så synes man nok at VG har vært innpåsliten som har stilt spørsmål med prosedyrene til SAS...

Den greia med at stuere får tulle i cockpit synes jeg var drøy.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article377963.ece

Selvsagt er det helt greit at VG skriver om det.

Originally posted by Herlov

Artikkelen nevner IKKE MED ETT ORD hva det er stuerne får "tulle" med.
Kan det være noe så "sensasjonellt" som at suerne får lov til å slå på bryteren for navigasjonslys i forbindelse med tauing av fly til/fra gate ??

Tulle får de neppe lov til ..., det er jo en godkjent prosedyre .... give me a break

Saken i dag blir for dum. Det er tydelig at flyteknikerne vil ha flest mulig oppgaver og har startet et korstog mot sitt eget selskap. Dette er vel et synlig eksempel på profesjonskamp. Oppgavene som stuerne skal utføre er vel ikke av det mest avanserte. De skal blant annet sjekke lufttrykket ombord i flyene.
Denne saken har vel vært i media før, mener å ha lest noe om dette fra før. VG og flyteknikerne står sammen. Sammen mot SAS.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article916962.ece

Samme her...ikke et ord om hva de faktisk gjør i cockpit...

Om VG har bestemt seg for å ta SAS? Tja, VG gjør det de kan selge aviser på, og det plage store, stygge, dyre SAS (og støtte lille, snille Norwegian) selger aviser, uansett om det er substans i sakene eller ikke.

Saken om loggene er mer eller mindre en formalistisk bagatell, men jeg leste en VG fra lørda igår (fant dessverre ikke på nettet) der de påviste at SAS noen ganger lar flyene fly lenger og med flere avganger mellom sjekkene enn de skal. Og DET stinker.:naughty:

OG mens vi er igang: Etter denne lederen å dømme burde VG kanskje spørre HVORFOR det er så billig - eller "billig"- å fly med Ryanair.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254133

Jeg mener at Braathens stuerne utførte de samme sjekkene i alle år da BU hadde egen handling.

VG er sikkert sure for at Sas sa opp avtalen med de til fordel for Dagbladet:sarc

Andre aviser har jo ikke den samme vinklingen som VG... Er da de andre mediene ikke oppdatert?

Originally posted by Herlov

Tulle rundt i cockpit..?? Høres jo ut som vi sitter der inne å leker oss med knappen i verste cowboy stil.. "åij, la oss se hva som skjer vist vi trykker på den knappen"

Saken er helt annerledes. Vi har fått opplæring i nattstopp prosedyrer i cockpit. Det er en enkel sjekkliste vi følger bestemt... I korte trekk går det ut på å slå av noen lys, sjekke at batteriet ikke blir tappet, slå av/på hydraulikk, slå av/på APU, kjøre flaps opp/ned og sette flyet i groundservice modus.... Opplæringen varte over 5 dager faktisk (ikke noen timer som noen skriver) ... og var meget grundig, Selve jobben tar ca 5 minutt på hvert fly...

Ingen trenger en doktorgrad for å følge en slavisk sjekkliste...

Ja, jeg uttrykte meg litt dumt akkurat der. Jeg burde ikke ha skrevet "tulle". Men jeg synes ikke det er riktig å "ta" VG når to av de mer seriøse avisene våre (Aftenposten og DN) kjører den samme saken på øverste linje. :)

Hvorfor tar de dette opp nå? Jeg har da vært med noen på taue og support på osl for snart 3 år siden, og da drev disse med oppstart av APU, lys og slikt. Ikke at de var stuere, men de var ikke teknikere eller mekanikere.

Disse teknikerne gir seg ikke virker det som....:)

Journalisten i den lederartikkelen skrev at man kommer seg til Sydney (fra osl antar jeg) for 6000 kr, men det virker ikke som de er så flinke til å finne flypriser for jeg har vanskelig å finne sååå billige priser.

Originally posted by FBU

Jeg mener at Braathens stuerne utførte de samme sjekkene i alle år da BU hadde egen handling.

VG er sikkert sure for at Sas sa opp avtalen med de til fordel for Dagbladet:sarc

Just precis! Det er ikke rent få aviser en kontrakt med SAS innebærer.At den gikk til Dagbladet ved siste anbudsrunde syntes ikke VG noe om.De mente at det ville være helt naturlig at det var VG,landets "største og mest populære" avis,som skule ombord.

Ikke lenge etterpå begynte "spetakkelet".Å ha begge avisene ombord går heller ikke.Det har i mange år vært gnisninger mellom Narvesen,flyselskapene og flyplassledelsen om nettopp gratis aviser ombord.Narvesen betaler leie for arealene de bruker på flyplassen,jeg har hørt noe sånt som 1 million kr./kv.m./år,og når ingen kjøper aviser hos dem så blir de sure på flyselskapene.De truer med å nekte å betale full leie,flyplassledelsen går på flyselskapene som må begrense antall aviser ombord.

Sånn er det!

Om en "Daily Check" blir utført natten mellom,la oss si 22 og 23/11 kl. 23:55 eller kl. 00:05 og datert 23/11 har null praktisk betydning så lenge flyet ikke brukes etter datering og frem til første flygning.Checken er fullt gyldig den daterte datoen samt neste dag frem til kl. 23:59,altså natten mellom 24 og 25/11.Under denne perioden kan flyet ha gjort så mye som 16-20 flyturer med kun External Inspection (EI) utført av flygerne før hver flygning.Tukling med flysikkerheten? Not! Kun for de syfilisbefengte apehjernene i VG!

Og de er det mange av....

Originally posted by FBU 4EVER

Om en "Daily Check" blir utført natten mellom,la oss si 22 og 23/11 kl. 23:55 eller kl. 00:05 og datert 23/11 har null praktisk betydning så lenge flyet ikke brukes etter datering og frem til første flygning.Checken er fullt gyldig den daterte datoen samt neste dag frem til kl. 23:59,altså natten mellom 24 og 25/11.Under denne perioden kan flyet ha gjort så mye som 16-20 flyturer med kun External Inspection (EI) utført av flygerne før hver flygning.Tukling med flysikkerheten? Not! Kun for de syfilisbefengte apehjernene i VG!

Å beskylde folk for å være syfilisbefengte skla ikke jeg gjøre. Men forstår fortsatt ikke hvorfor SAS faktisk tuller med tidspunktet for kontrollene om det ikke har noen betydning. Hadde det ikke hatt betydning hadde de gitt f... i hele greia, men siden dem ikek gjør det er det sikkert en logisk forklaring på det. Om dette har noe med sikkerhet å gjøre skal jeg ikke påstå, men det er likevel triksing med tall/tidspunkter som ikke er bra kultur. Hvilke andre kontroller trikser SAS med blir jo et ganske betimelig spørsmål når en tar såpass lett på det. Dette spørsmålet er det sikkert mange i landet som lurer på. Selv tror jeg SAS er et av de sikreste selskapene å fly men forstår ikke hvorfor de tuller med tidspunktene. Da må det være noe muffens.
At SAS-fans synes VG er "dumme" som slår dette opp....tja det er vel ikke overraskende.

VG er ikke dumme på grunn av denne saken... De har da mange andre sider i avisen som beviser dumskapen...

Originally posted by EB

VG er ikke dumme på grunn av denne saken... De har da mange andre sider i avisen som beviser dumskapen...

OK - er ikke enig. Ikke før avisen avslører at Norwegian jukser med sine sikkerhetssjekker.....:)

Det er nok en større sikkerhetrisikoe her til lands å la VG-journalister få lov til å tulle rundt med knapper i de hypermoderne førersetene i bilene sine. :D

Men for å være ærlig så synes jeg artikkelen i dag tok litt brodden ut av sakene som de har tatt opp til nå. Praksisen er til og med godkjent av STK. Hvor den store sikkerhetsrisokoen ligger må npen andre fortelle, pilotene går fortsatt gjennom sin PFI etter at 'stuerne har lekt star wars i cockpit'.

Som det er blitt skrevet mange ganger før så er årsaken til at man velger å fremdatere tidpunktene for å unngå at man dobbeltsjekker flyet selv om flyet ikke har vært i produksjon. Ved å gjøre det så trenger man ikke å ha like mange teknikere på jobb, uten at det går utover sikkerheten (men man kommer i den situasjonen at loggen ikke er riktig).

teknikerne som tydeligvis har foret VG med stoff, bør etter min mening selges ut. Å skyte på VG blir som å skyte på pianisten.

Back