Er SAS vanskelig - transfer i London?

BraathensSafe1985

ScanFlyer Silver
Hei folkens :-)

Jeg skal til Vietnam i sommer. Jeg reiser fra Stavanger til London med SAS og så videre derfra via Singapore til Ho chi Minh med Singapore Airlines.

Har nettopp chattet med SAS og de forteller meg at jeg må få nye boardingkort i London, men ikke bare det, jeg må også mest sansynlig sjekke inn baggasjen på nytt.

Hva er dette for noe tull ? Jeg trodde at dette skulle gå greit og smertefritt med enkel transfer mellom flyene, men det blir det tydligvis ikke. SAS skylder på sikkerheten, men jeg kan ikke forstå det, da jeg har reist via både Amsterdam, London og Paris til for eksempel USA uten problemer.

Kan ikke forstå at dette skal være så vanskelig. Trodde det skulle være noen fordeler med flyselskap i samme allianse ?

Jeg er usikker på om jeg har nok tid i LOndon til alt dette ekstra arbeidet ...


Frustrerende :-(
 
Re: Er SAS vanskelig ?

SQ og SK har interline-avtale, så det burde gå bra. Men hvis du har separate bookinger er det vel opp til humøret til innsjekkingspersonalet.
 
Re: Er SAS vanskelig ?

Om det bare kreves nytt BP burde det gå greit tidsmessig, det får du jo i Transfersenteret i T3.
 
Re: Er SAS vanskelig ?

Min erfaring er at dette kommer til å gå fint, selv med separate bookinger. Ha utskrift av hele reiseruten klar, smil og vær høflig, så kan jeg ikke forstå noe annet enn at det går greit.
 
Re: Er SAS vanskelig ?

Har tatt den turen selv SK SQ et par ganger selv men med MNL som endestasjon og sjekket hele veien. Du har null sjans å ta ut og sjekke inn igjen..
 
Re: Er SAS vanskelig ?

Høres bra ut. Håper dere har rett ...

Reisen er booket gjennom reisebyrå ( ja jeg er av den gamle sorten ) og jeg har fått utskrift av en såkalt Electronic Ticket Itinerary / Receipt der alle flightene står.

Har bare 1 time og 45 minutter på LHR og 1 time og 15 minutter i Singapore mellom flyene. DEt er derfor jeg stresser litt ... Jeg har reist en god del, men er ikke vant til å ha så kort tid mellom flyene og etter min erfaring er ikke LHR særlig effektiv ... Har ikke vært på SIN før.
 
Hmm, noen må få kvalitetssikret chatten synes jeg. Alt som er sagt i følge deg er jo feil.
 
Hmm, noen må få kvalitetssikret chatten synes jeg. Alt som er sagt i følge deg er jo feil.
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet! :p
 
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet! :p
Lenge til neste Freddie Awards. ;)

Har selv hatt noen pussige interaksjoner med SAS/Eurobonus. Når jeg for ca ti år siden signet opp som Eurobonus-medlem gikk trolig litt fort i svingene. Så jeg er en frøken i systemet deres, men mann alle andre steder.

Jeg har sendt de en epost et par ganger siden man ikke kan endre tittel på sin profil på nettsidene. Svaret har vært at jeg først må dokumentere at jeg er mann (sende kopi av pass). Selv om jeg har et navn som nevner liten tvil om hvilket kjønn jeg er. Det gidder jeg ikke. På trass. Da det virker så unødvendig. Jeg har heller funnet andre program å bruke. Tittelen blir stående inntil jeg en dag finner ut at Eurobonus passer mitt reisemønster best, og selv da trenger jeg vel strengt talt ikke å endre den.

Å endre kjønn på sin profil er vel noe de fleste aldri trenger å gjøre, så jeg kan forstå at de ikke lar folk gjøre det på nettsiden. Dokumentasjonskravet skjønner jeg dog lite av.

Litt interessant er det at jeg fritt kan endre fødselsdato...
 
Lenge til neste Freddie Awards. ;)

Har selv hatt noen pussige interaksjoner med SAS/Eurobonus. Når jeg for ca ti år siden signet opp som Eurobonus-medlem gikk trolig litt fort i svingene. Så jeg er en frøken i systemet deres, men mann alle andre steder.

Jeg har sendt de en epost et par ganger siden man ikke kan endre tittel på sin profil på nettsidene. Svaret har vært at jeg først må dokumentere at jeg er mann (sende kopi av pass). Selv om jeg har et navn som nevner liten tvil om hvilket kjønn jeg er. Det gidder jeg ikke. På trass. Da det virker så unødvendig. Jeg har heller funnet andre program å bruke. Tittelen blir stående inntil jeg en dag finner ut at Eurobonus passer mitt reisemønster best, og selv da trenger jeg vel strengt talt ikke å endre den.

Å endre kjønn på sin profil er vel noe de fleste aldri trenger å gjøre, så jeg kan forstå at de ikke lar folk gjøre det på nettsiden. Dokumentasjonskravet skjønner jeg dog lite av.

Litt interessant er det at jeg fritt kan endre fødselsdato...

Jeg har vært Hr. hos SAS i mange år. Vet ikke hvorfor eller hvordan, for jeg har vitterlig aldri vært hankjønn. Da jeg ringte for å spørre om de kunne endre det, ev. om det ville bli problemer med billettene mine, fikk jeg beskjed om at de ikke kunne rette på det og at det ikke hadde noe å si. Jeg bruker ikke så ofte SAS og de gangene jeg gjør det er det innenriks, kanskje jeg endrer på det hvis jeg skal reise til utlandet...

Xxx.
 
Ikke noe problem å reise med feil kjønn. Har selv bommet på det når jeg har bestilt, og det har ikke noe å si
 
Jeg tok kontakt på chatten her om dagen for å spørre om jeg skulle legge inn EB-nummeret mitt med eller uten EBB foran hos partnere, og svensken som svarte hadde ingen anelse. Kvalitet! :p

Forøvrig så er riktig svar med EBB, dvs du skal ende opp med 12 siffer og bokstaver - EBx999999999. Det gjelder for SAS også (Altéa vil ikke validere ellers - i PACS så kunne det brukes om hverandre)
 
Fløy via LHR med SAS, og deretter til DXB i påsken med Virgin Atlantic, og fikk bagasjen sjekket helt frem på Sola.

Be dem bekrefte at de sjekker deg helt frem på Sola, så gjør de det. Så går du til Transfersenteret i T3 og får nye SQ boardingkort, samt ber dem sjekke om at din bagasje er sjekket helt frem til SGN. Der bekrefter de at du er det.
 
Fløy via LHR med SAS, og deretter til DXB i påsken med Virgin Atlantic, og fikk bagasjen sjekket helt frem på Sola.

Be dem bekrefte at de sjekker deg helt frem på Sola, så gjør de det. Så går du til Transfersenteret i T3 og får nye SQ boardingkort, samt ber dem sjekke om at din bagasje er sjekket helt frem til SGN. Der bekrefter de at du er det.



Takk for tilbakemelding

Jeg regner med at det ikke går ann å bruke automatene, men at jeg må gå til skranken for å få sjekket inn denne "avanserte" turen ?
 
Takk for tilbakemelding

Jeg regner med at det ikke går ann å bruke automatene, men at jeg må gå til skranken for å få sjekket inn denne "avanserte" turen ?

Hvis du har gjennomgående billett så går det fint å bruke automaten. Det er forøvrig ingenting spesielt avansert med den ruten, den er ganske ordinær.
 
Hvis du har gjennomgående billett så går det fint å bruke automaten.

Det trodde jeg også, inntil automaten på siste steget (etter scanning av pass osv) kom opp med "Kan ikke sjekke inn. Vennligst ta kontakt med personalet."

Nå kan jo dette ha vært et unntak, siden det var Virgin Atlantic jeg fløy med, som ikke er et *A selskap. (Jeg hadde gjennomgående billett for det om).
 
Nå kan jo dette ha vært et unntak, siden det var Virgin Atlantic jeg fløy med, som ikke er et *A selskap. (Jeg hadde gjennomgående billett for det om).

Om det er allianse eller ikke spiller liten rolle, det er høyst sannsynlig forskjellige IT-systemer som spiller inn her.
 
Back
Top