SAS dumper i alle fall ikke prisene på ruten ...
Vi skal reise EWR - OSL 25 Juli og jeg snakket med SAS im mulig oppfradering med poeng (har også betalt Optiontown for Extra og Business) men det virker som HELE flyet er stappfult og i følge SAS en ledig plass totalt og det var Business.
Det er jo imponerende (og rent egoistisk litt kjipt)
Det er jo litt kjedelig for deg - men husk at det som regel er noen som endrer billetten sin i siste liten. Da jeg fløy Oslo-New York en lørdag tidligere denne måneden, var flyet i utgangspunktet fullt og stengt for booking en uke i forveien. To dager før avgang ble det igjen mulig å booke avgangen, sikkert fordi noen hadde endret billetten, og det var også tre passasjerer som oppgraderte til Business ved utgangen. Om du har en Optiontown-forespørsel inne, har du gode sjanser om Economy er fullbooket og det samtidig står noen ledige seter igjen i Economy Extra/Business. Lykke til!![]()
SAS dumper i alle fall ikke prisene på ruten ...
Norwegian vil jo også starte opp til New York etterhvert. Det er vel kanskje ikke plass til både Norwegian, Continental og SAS til New York, men ser ut som både SAS og Continental fyller omtrent hver avgang. Så får vi håpe SAS har lagt av seg den antinorske holdninga de hadde. :stir
Om sommeren er det nok plass til alle tre - også Norwegian - da det er et betydelig potensiale for å ta passasjerer fra KLM, Air France, Lufthansa og Icelandair. Spørsmålet er om Norwegian også klarer å vinne de mest betalingsvillige passasjerene - og om de virkelig klarer å tilby enda lavere priser enn det Lufthansa og Continental gjør nå, med priser ned i 2600 kr. t/r.
Dette blir spennende ja, særlig om Delta kommer. Men jeg tror Norwegian kan få problemer med å tiltrekke passasjerer som betaler godt, fordi de ikke er medlem av noen allianse.
KLM har f.eks en kampanje nå, hvor de tilbyr billetter til New York, Boston og andre steder i USA for 2 900kr, og LH har tilsvarende. Blir vanskelig for Norwegian og SAS å tjene penger hvis de skal selge billetter billigere enn dette.
Det er også mange, inkludert meg selv som er såpass kjipe at de tar en tur via AMS eller FRA for å sparre 500kr eller mer.
268 pax idag og belegg på 101%
Norske i kabin, men dansk Captain Speaking etter hva jeg kan se
Efter hvad vi hører i SAS, er belægningen god og fine cargomængder. Men der går vel et stykke tid inden man reelt kan se, hvordan ruten klarer sig økonomisk..!? Dog kunne jeg forestille mig, hvis det ser fornuftigt ud med OSL-EWR, at SAS på sigt åbner op for en OSL-BKK. Dog er en vigtig forudsætning selvfølgelig flere IC-fly. Men jeg tror bestemt, med SAS nuværende og stadig faldende omkostningsniveau, at en rute til BKK er realistisk. Det fortjener det norske marked absolut.
SAS har i dag lagt ut "kampanjepriser" til New York satt til 4999 kr. t/r. Det er 1500 kr. mer enn da ruten ble lansert og 1000 kr. mer enn salgene før ruten var åpnet. Dette bør være en indikasjon på at ruten selger godt og at det ikke er nødvendig å selge billigere billetter for å fylle opp flyene.
I fare for å gjenta meg selv, men siden det lenge har vært en etablert sannhet at Norge er et low yield marked: Skal vi slutte ut av dette at betalingsviljen til nordmenn for direkteruter kanskje er noe større enn mange her inne har hevdet...?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.