Er OSL-EWR en hit so far for SAS?

Vi skal reise EWR - OSL 25 Juli og jeg snakket med SAS im mulig oppfradering med poeng (har også betalt Optiontown for Extra og Business) men det virker som HELE flyet er stappfult og i følge SAS en ledig plass totalt og det var Business.

Det er jo imponerende (og rent egoistisk litt kjipt ;))
 
Vi skal reise EWR - OSL 25 Juli og jeg snakket med SAS im mulig oppfradering med poeng (har også betalt Optiontown for Extra og Business) men det virker som HELE flyet er stappfult og i følge SAS en ledig plass totalt og det var Business.

Det er jo imponerende (og rent egoistisk litt kjipt ;))

Det er jo litt kjedelig for deg - men husk at det som regel er noen som endrer billetten sin i siste liten. Da jeg fløy Oslo-New York en lørdag tidligere denne måneden, var flyet i utgangspunktet fullt og stengt for booking en uke i forveien. To dager før avgang ble det igjen mulig å booke avgangen, sikkert fordi noen hadde endret billetten, og det var også tre passasjerer som oppgraderte til Business ved utgangen. Om du har en Optiontown-forespørsel inne, har du gode sjanser om Economy er fullbooket og det samtidig står noen ledige seter igjen i Economy Extra/Business. Lykke til! :)
 
Airbus A330-300 är ju en fin fin cargo maskin på medellånga distanser som ex OSL-EWR.
Med en 752 får du knappt med någon cargo alls på OSL-EWR.
Är kabinbesättningen på SK 907/908 som regel från Norge eller flyger dansk/svensk kabinpersonal också OSL-EWR-OSL ibland?
 
Det er jo litt kjedelig for deg - men husk at det som regel er noen som endrer billetten sin i siste liten. Da jeg fløy Oslo-New York en lørdag tidligere denne måneden, var flyet i utgangspunktet fullt og stengt for booking en uke i forveien. To dager før avgang ble det igjen mulig å booke avgangen, sikkert fordi noen hadde endret billetten, og det var også tre passasjerer som oppgraderte til Business ved utgangen. Om du har en Optiontown-forespørsel inne, har du gode sjanser om Economy er fullbooket og det samtidig står noen ledige seter igjen i Economy Extra/Business. Lykke til! :)

Er det jeg satser på førstkommende lørdag. Sist jeg sjekket var flyet overbooket ganske kraftig i economy. Så plan A er optiontown, plan B poeng oppgradering, plan C EBG hjelper meg frem....og plan D; en fin tur på sete 31 H/K ;)
 
SAS dumper i alle fall ikke prisene på ruten ...

Så Norge er kanskje ikke et så low yield land som en del synes å hevde i en rekke andre diskusjoner? Jeg har sjekket noen tilfeldige avganger, og prisnivået er ikke akkurat lavt.:) Men det er jo flott for SAS, og det er jo supert om denne ruten går bra, for det kan vel bane vei for ekspansjoner fra OSL hvis/når SAS får flere langdistansefly.
 
Norwegian vil jo også starte opp til New York etterhvert. Det er vel kanskje ikke plass til både Norwegian, Continental og SAS til New York, men ser ut som både SAS og Continental fyller omtrent hver avgang. Så får vi håpe SAS har lagt av seg den antinorske holdninga de hadde. :stir
 
Norwegian vil jo også starte opp til New York etterhvert. Det er vel kanskje ikke plass til både Norwegian, Continental og SAS til New York, men ser ut som både SAS og Continental fyller omtrent hver avgang. Så får vi håpe SAS har lagt av seg den antinorske holdninga de hadde. :stir

Om sommeren er det nok plass til alle tre - også Norwegian - da det er et betydelig potensiale for å ta passasjerer fra KLM, Air France, Lufthansa og Icelandair. Jeg er mer usikker på om Norwegian klarer å vinne de mest betalingsvillige passasjerene - samtidig som de klarer å tilby enda lavere priser enn det Lufthansa og Continental gjør nå, med priser ned i 2600 kr. t/r., alt inkludert.
 
Om sommeren er det nok plass til alle tre - også Norwegian - da det er et betydelig potensiale for å ta passasjerer fra KLM, Air France, Lufthansa og Icelandair. Spørsmålet er om Norwegian også klarer å vinne de mest betalingsvillige passasjerene - og om de virkelig klarer å tilby enda lavere priser enn det Lufthansa og Continental gjør nå, med priser ned i 2600 kr. t/r.

Dette blir spennende ja, særlig om Delta kommer. Men jeg tror Norwegian kan få problemer med å tiltrekke passasjerer som betaler godt, fordi de ikke er medlem av noen allianse.

KLM har f.eks en kampanje nå, hvor de tilbyr billetter til New York, Boston og andre steder i USA for 2 900kr, og LH har tilsvarende. Blir vanskelig for Norwegian og SAS å tjene penger hvis de skal selge billetter billigere enn dette.

Det er også mange, inkludert meg selv som er såpass kjipe at de tar en tur via AMS eller FRA for å sparre 500kr eller mer.
 
Dette blir spennende ja, særlig om Delta kommer. Men jeg tror Norwegian kan få problemer med å tiltrekke passasjerer som betaler godt, fordi de ikke er medlem av noen allianse.

KLM har f.eks en kampanje nå, hvor de tilbyr billetter til New York, Boston og andre steder i USA for 2 900kr, og LH har tilsvarende. Blir vanskelig for Norwegian og SAS å tjene penger hvis de skal selge billetter billigere enn dette.

Det er også mange, inkludert meg selv som er såpass kjipe at de tar en tur via AMS eller FRA for å sparre 500kr eller mer.

Handler ikke denne tråden på SAS sitt belegg, ikke KLM, Norwegian, Delta og Lufthansa??
 
268 pax idag og belegg på 101% :)

Norske i kabin, men dansk Captain Speaking etter hva jeg kan se
 
Efter hvad vi hører i SAS, er belægningen god og fine cargomængder. Men der går vel et stykke tid inden man reelt kan se, hvordan ruten klarer sig økonomisk..!? Dog kunne jeg forestille mig, hvis det ser fornuftigt ud med OSL-EWR, at SAS på sigt åbner op for en OSL-BKK. Dog er en vigtig forudsætning selvfølgelig flere IC-fly. Men jeg tror bestemt, med SAS nuværende og stadig faldende omkostningsniveau, at en rute til BKK er realistisk. Det fortjener det norske marked absolut.

OSL-BKK tar da Thai seg av på en utmerket måte.;)
 
SAS har i dag lagt ut "kampanjepriser" til New York satt til 4999 kr. t/r. Det er 1500 kr. mer enn da ruten ble lansert og 1000 kr. mer enn salgene før ruten var åpnet. Dette bør være en indikasjon på at ruten selger godt og at det ikke er nødvendig å selge billigere billetter for å fylle opp flyene.
 
SAS har i dag lagt ut "kampanjepriser" til New York satt til 4999 kr. t/r. Det er 1500 kr. mer enn da ruten ble lansert og 1000 kr. mer enn salgene før ruten var åpnet. Dette bør være en indikasjon på at ruten selger godt og at det ikke er nødvendig å selge billigere billetter for å fylle opp flyene.

Fikk også denne mailen. Ser ut som det var en trykk feil her også...

EWR er nå til 4599 og BKK til 4999 (det var motsatt imailen jeg først fikk)...

Kr 4599 er da 1100 over lanseringstilbudet. Bra pris med ikke spesielt billig når vi ser at LH har reglemessige tilbuder mellom 3000 og 3500.

P.S: 4999 er ikke dårlig for BKK :)
 
I fare for å gjenta meg selv, men siden det lenge har vært en etablert sannhet at Norge er et low yield marked: Skal vi slutte ut av dette at betalingsviljen til nordmenn for direkteruter kanskje er noe større enn mange her inne har hevdet...?
 
I fare for å gjenta meg selv, men siden det lenge har vært en etablert sannhet at Norge er et low yield marked: Skal vi slutte ut av dette at betalingsviljen til nordmenn for direkteruter kanskje er noe større enn mange her inne har hevdet...?

Mine henvisninger til low yield marked i Norge og Skandinavia for den saks skyld har gått på C-Klasse prisene InterContinentalt og det er holder vel fremdeles noenlunde mål om vi sammenligner prisene ut av del andre Europeiske land f.eks. prisforskjellen mellom OSL-xLON-NYC I C/J og OSL-LON-NYC i C/J den lille "x" foran LHR utgjør vel ganske mange "Laken" som det såfint heter på forumsk;) Med stopp på mere enn 24timer i London må en betale LON-NYC C/J noe som ihvertfall har historisk ligget opptil 3x OSL-NYC - men selv en gammel FBU traver som meg får med meg at verden endrer seg - ikke alltid til det bedre (på FBU fantes det aldri så dårlige fly som LN-RRG:drunk:)
 
For vinterferien 2012 ser det ut til at direkteruten til SAS ligger på rundt 5300,- t/r. Det er omtrent det billigste på markedet, bortsett fra KLM/Air France (Oslo-NYC med KLM og NYC-Oslo med AF) til ca 5100. Ellers ligger andre store aktører på mellom 6K og 8K. Skjønner godt hvorfor de får så bra belegg på ruta når det er direkterute og så billig.

EDIT: BA kan jeg faktisk få ned i ca 4700,-
 
Last edited:
Back
Top