Er Norwegian lavpris eller lavkostselskap? (splittet)

Re: Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Hvordan du kan påstå at DY ligger "helt på marginene av hva som kan kalles "forsvarlig drift".(ditt sitat), fremstår for meg som litt rart. DY er et av FÅ flyselskaper som skaper overskudd, og det må vel være særdeles forsvarlig drift!

Så er vel fortsatt DY en LCC variant, lav kostnad selskap, som igjen genererer billige billetter da de har en foretningsmodell som muliggjør dette. Feks SAS forsøker å konkurrere med billige billetter, men driver dyrere enn DY, noe som gir røde tall, og da er det vel kanskje mer legitimt å spørre om det er forsvarlig drift....

Du snakker om hva som er økonomisk forsvarlig. Jeg snakket om at man ligger helt på grensa av hva flyselskapene klarer å presse i pris med ansatte som fremdeles er ansatt på det alle andre tar for selvsagte vilkår. Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen om hvordan dette påvirker sikkerhetskulturen i selskapet, det er allerede gått grundig inn i. Vi som jobber i dette kjenner det i hvert fall ganske godt..

Re: DY skyver fra seg ansvaret.

Du snakker om hva som er økonomisk forsvarlig. Jeg snakket om at man ligger helt på grensa av hva flyselskapene klarer å presse i pris med ansatte som fremdeles er ansatt på det alle andre tar for selvsagte vilkår. Jeg gidder ikke gå inn i diskusjonen om hvordan dette påvirker sikkerhetskulturen i selskapet, det er allerede gått grundig inn i. Vi som jobber i dette kjenner det i hvert fall ganske godt..

Ja, jeg snakker om økonomisk forsvarlig i en tråd som omhandler kostnadsmodell og billettpriser.

Å blande inn sikkerhet og forsvarligheten til Norwegians operasjoner synes jeg blir patetisk! Håper du har godt grunnlag for å mene noe om sikkerhetskulturen i selskapet.

At det er et lavkostselskap skal det vel ikke være noe tvil om, men det kan neppe kalles lavprisselskap- som enkelte skriver er det mange år siden. Kan ikke huske sist gang det for min del lønte seg mer å fly DY ut til Europa i stedet for SK, LH, LX..

Vi har vel vært inne på denne diskusjonen en del ganger og bør kanskje ikke ta den her på nytt, men det er jo fristende å vise til utviklingen man ser i en rekke andre selskaper hvor nettopp den tradisjonelle måten å ansette personell på viker for andre, mindre permanente ordninger. Det er godt mulig at dette har sikkerhetsmessige konsekvenser, men vi har jo iallefall redegjørelser her inne fra folk som er langt fra positive til FR (piloter i andre selskaper - som har uttrykt seg svært negativt til det meste om FRs ansettelsesforhold o.l) som skriver at de på ingen måte vil ha noen motforestillinger mot å de man har kjær med selskapet (underforstått at de ikke har noen grunn til å tro at sikkerheten ikke er ivaretatt).

Hva angår det å presse pris så er det jo egentlig kostnadene man presser ned - prisen man setter er den prisen man tror man klarer å fylle flyet til (dvs. maksimere inntjeningen på en avgang). Der er det en rekke forhold ved selve produktet og ved konkurransen i markedet som påvirker mulighetsområdet til å ta ut en høy pris. Ingen selskap setter en lav pris for å være greie med kundene - de gjør det fordi dette øker inntekten til selskapet. Er konkurransen for hard eller betalingsviljen til kundene for lav, så må prisen settes ned. Da er det en fordel at man klarer å kutte kostnadene minst tilsvarende reduksjonen i betalingsvilje.

Klarer man ikke å redusere kostnader tilsvarende fallet i enhetspris så må omfanget på produksjonen reduseres. Med nokså stort innslag av stordriftsfordeler i denne typen økonomisk aktivitet så er det ikke sikkert at totaliteten i det å kutte ruter gir den helt store reduksjonen (for da øker overheadkostnadene per sete for gjenværende kapasitet).

At det er et lavkostselskap skal det vel ikke være noe tvil om, men det kan neppe kalles lavprisselskap- som enkelte skriver er det mange år siden. Kan ikke huske sist gang det for min del lønte seg mer å fly DY ut til Europa i stedet for SK, LH, LX..

Ja, som regel er det billigere å fly med KLM fra SVG samme hvor i Europa man skal.
Enkelte direkte flighter er dog billigere med DY, men disse er det ikke så mange av fra SVG, og tidene er ofte rare.
Med KLMs 5 daglige avganger er hvertfall valget enkelt for min del.

Ja, jeg snakker om økonomisk forsvarlig i en tråd som omhandler kostnadsmodell og billettpriser.

Å blande inn sikkerhet og forsvarligheten til Norwegians operasjoner synes jeg blir patetisk! Håper du har godt grunnlag for å mene noe om sikkerhetskulturen i selskapet.

Jeg har forholdsvis godt grunnlag for å uttale meg, men har overhodet ikke tenkt å dele noen detaljer. Det holder vel å si at jeg jobber der.

For det første er det jo utrolig synd at flygeryrket nå er på vei til å bli et karrierevalg for de som nedprioriterer familieliv, sosial trygghet og en sunn helse, men om det er uunngåelig at det er dit vi er på vei så får en vel akseptere det. Det er jo dere som sitter på. Så får jeg finne meg noe annet å gjøre. For det andre er det en hel del problematikk med kontraktsansettelser vs bl.a flight safety som jeg tar for gitt at folk har skjønt nå, så jeg tar ikke opp det igjen. I hvor stor grad de forholdene faktisk påvirker flight safety er nå en ting, det er mulig den effekten er nærmest neglisjerbar, men selve konseptet strider mot tankegangen bak flight safety i luftfarten på svært mange områder. Det håper jeg vi i hvert fall kan være enige om. Swiss cheese-filosofien, anyone?

Hva gjelder prisnivå og kostnadsnivå så legges lista av den som kutter mest. Der leder vel Ryanair, og måten de gjør det på er vel noe diskuterbar. Uansett så gjør de det fordi de har lov (selv om en dokumentar jeg nylig så fra britisk TV med to reportere som undercover cabincrew i Ryanair kunne tyde på noe helt annet), og jeg mener bare at lista bør heves. Med regelverk fra EASA. Da kan alle konkurrere likt, men med større marginer til å ivareta andre aspekter enn kun bunnlinja enn det som er tilfelle nå. Er jeg helt på jordet som synes det?

Her er det bare å finne fram en bøtte popcorn å følge med.

Det er rart at folk ikke snart er lei av å debattere akkurat de samme tingene og man blir aldri enig. Men bare slenger påstander om at motparten er teit eller ødelegger alt.

Jeg har forholdsvis godt grunnlag for å uttale meg, men har overhodet ikke tenkt å dele noen detaljer. Det holder vel å si at jeg jobber der.

For det første er det jo utrolig synd at flygeryrket nå er på vei til å bli et karrierevalg for de som nedprioriterer familieliv, sosial trygghet og en sunn helse, men om det er uunngåelig at det er dit vi er på vei så får en vel akseptere det. Det er jo dere som sitter på. Så får jeg finne meg noe annet å gjøre. For det andre er det en hel del problematikk med kontraktsansettelser vs bl.a flight safety som jeg tar for gitt at folk har skjønt nå, så jeg tar ikke opp det igjen. I hvor stor grad de forholdene faktisk påvirker flight safety er nå en ting, det er mulig den effekten er nærmest neglisjerbar, men selve konseptet strider mot tankegangen bak flight safety i luftfarten på svært mange områder. Det håper jeg vi i hvert fall kan være enige om. Swiss cheese-filosofien, anyone?

Hva gjelder prisnivå og kostnadsnivå så legges lista av den som kutter mest. Der leder vel Ryanair, og måten de gjør det på er vel noe diskuterbar. Uansett så gjør de det fordi de har lov (selv om en dokumentar jeg nylig så fra britisk TV med to reportere som undercover cabincrew i Ryanair kunne tyde på noe helt annet), og jeg mener bare at lista bør heves. Med regelverk fra EASA. Da kan alle konkurrere likt, men med større marginer til å ivareta andre aspekter enn kun bunnlinja enn det som er tilfelle nå. Er jeg helt på jordet som synes det?
--
Godt skrevet.
CRM, human factors, flights safety etc etc er stikkord for oss som jobber i den spisse ende, og vi kan ikke forvente spesiell interesse for disse temaene, all den tid priser er viktigst for pax'en og økonomi for ledelsen i selskapene det gjelder.

Tally-Ho

--
Godt skrevet.
CRM, human factors, flights safety etc etc er stikkord for oss som jobber i den spisse ende, og vi kan ikke forvente spesiell interesse for disse temaene, all den tid priser er viktigst for pax'en og økonomi for ledelsen i selskapene det gjelder.

Tally-Ho

Nja, du har vel et poeng med at du ikke kan forvente spesiell interesse rundt sikkerhet, da de fleste passasjerer tar det om en selvfølge at det er sikkert og profesjonelt det som skjer på flightdeck. Skjer det en ulykke, får selvfølgelig pipa en annen låt, for en stund..

Sikkerhet og økonomien henger vel godt sammen, og det bør vel absolutt interessere ledelsen i selskapene. En alvorlig flyulykke har vel vært slutten for flere flyselskaper, og mye negativ omtale om dårlig flysikkerhet generelt er vel også dårlig butikk.

Synes likevel det er oppsiktsvekkende og litt urovekkende at piloter opplever at sikkerhet ikke tas på alvor av ledelsen. For som jeg skrev tidligere så blir derfor dumt å blande sikkerhetskulturen i et selskap, med arbeidsvilkårene. Håper at alle ledd jobber for en trygg næring, selv om man bare er ansatt på kontrakt..

Re: Re: DY skyver fra seg ansvaret.

For som jeg skrev tidligere så blir derfor dumt å blande sikkerhetskulturen i et selskap, med arbeidsvilkårene. Håper at alle ledd jobber for en trygg næring, selv om man bare er ansatt på kontrakt..

Jeg vil bare arrestere deg på en liten ting akkurat der. Vi prøver alle å gjøre en så god jobb som vi bare kan, det skal ingen tvile på, men det er litt naivt å tro at arbeidsforholdene ikke påvirker de ansatte i hvordan de utfører sitt arbeid. Ikke for å hakke unødvendig mye på Ryanair, men jeg så nettopp en undercover dokumentar fra hvordan arbeidsdagen deres forløper seg med det arbeidspresset de er under. Den var mildt sagt rystende.

Søk opp Dispatchers Ryanair på Youtube og bedøm selv.

Jeg vil bare arrestere deg på en liten ting akkurat der. Vi prøver alle å gjøre en så god jobb som vi bare kan, det skal ingen tvile på, men det er litt naivt å tro at arbeidsforholdene ikke påvirker de ansatte i hvordan de utfører sitt arbeid. Ikke for å hakke unødvendig mye på Ryanair, men jeg så nettopp en undercover dokumentar fra hvordan arbeidsdagen deres forløper seg med det arbeidspresset de er under. Den var mildt sagt rystende.

Søk opp Dispatchers Ryanair på Youtube og bedøm selv.

Er klar over at arbeidsforholdene kan påvirke de ansatte i hvordan de utfører sitt arbeid, det er derfor jeg skrev arbeidsVILKÅRENE som omhandler blant annet lønn, ansettelsesforhold og arbeidsplaner.

Tror ikke lønna, eller om du er på kontrakt spiller noen rolle mtp flysikkerhet, men enig i at turnusrotasjoner, lange flyvinger/arbeidsdager og dårlig arbeidsmiljø kunne påvirke sikkerheten, jf Colgan Air 3407.
Likevel er jeg da så naiv at jeg tror sikkerhetskulturen i luftfarten, som for meg fremstår som en av grunnpilarene, vil sette søkelys på dette og dermed være en motpol mot et stadig økende press. Vil tro alle har en interesse om å kunne komme levende hjem fra jobb.

Er DY rimelige eller billige og hva vil de assosieres med slæsj kunden vil assosieres med? Det er også vesentlig for hvordan man ser det :)

Har også sett litt på dette.. jeg så på biletter til NYC , men prisene til DY var ikke noe veldig mye , skal en ha med bagasje og den "pluss pakken" som gir samme servicenivå i økonomiklasse som alle andre selskaper blir ikke prisen akkurat veldig forsjellig fra de jeg sjekket samme datoer med KLM og B A, som ikke noen av dem regnes som hverken LCC..

Prisen på DY, KL og BA var innenfor 500 kr av hverandre og KL kom best ut på den uka i oktober jeg sjekket.

Har også sett litt på dette.. jeg så på biletter til NYC , men prisene til DY var ikke noe veldig mye , skal en ha med bagasje og den "pluss pakken" som gir samme servicenivå i økonomiklasse som alle andre selskaper blir ikke prisen akkurat veldig forsjellig fra de jeg sjekket samme datoer med KLM og B A, som ikke noen av dem regnes som hverken LCC..
Skal du billigst mulig til New York bør du bestille via United når Lufthansa har tilbud, United legger seg da under dem i pris og flyr direkte. Prisene kommer da ned mot 3000. Den prisen klarer ikke Norwegian konkurrere med selv uten kortgebyr, bagasje, mat, drikke, setereservasjon eller underholdningssystem.

Disse prisene fra United kommer ikke opp på norske søkemotorer.

Back