Jeg ble litt engasjert i denne tråden nå, da jeg føler at begge har litt rett. Her er mine tanker om temaet som en ivrig poengsamler i Eurobonus med det primære mål å fly Business/First hos SAS eller Star Alliance.
-Poengopptjeningen hos SAS i eco i Norge og Europa er etter min mening så lav at jeg lar andre kriterier telle mer ved bestilling av billetter (pris/avgangstid/mm). Min lojalitet til SAS her er derfor ikke så stor fordi jeg føler at jeg ikke går glipp av så mange poeng ved å velge Norwegian eller noen andre.
-Når det gjelder SAS på IC-ruter er jeg veldig lojal, bl.a. pga poengopptjeningen.
-Når det kommer til dagligvarer etc. Så er jeg en "Trumf-slave", nettopp for å tjene mest mulig Eurobonus som binder meg totalt sett til Eurobonus som lojalitetsprogram.
Eurobonus som lojalitetsprogram inklusive hele økosystemet med Trumf binder kundene til EB og SAS, men i ulike grader. For meg er det ikke noe stort tap å velge Norwegian i Norge/Europa, men det ville være krise om frua i huset sa at vi skulle handle på Rema fremfor Kiwi.
Poenget mitt er at Eurobonus virker forskjellig på forskjellige folk. For min del virker det nok bra for SAS totalt sett, men på korte ruter i Eco har det ikke sterk nok "tiltrekningskraft". Kanskje ikke fordi det isolert sett er lite poeng å tjene, men det er så lett å tjene tilsvarende EB-poeng på andre måter i hverdagen.
Dette var kun noen raske tanker fra meg. Kan ikke garantere at det oppleves rasjonelt for alle, men for meg gjør det det