Re: Er det slutt på Braathens blåmage nå?
Tror nok at SAS SE får overskuddet av 737NG slik at de kan nyte godt av en "enhetlig flåte". Med CRJ-900ene vil også dagene til MDene i SAS DK snart også være talte - de vil bare ha A319, A321 og CRJ-900.
Forenkling av de forskjellige flåtene for SAS er et must, og for SAS NO er f.eks. Fokker 50-ene noe odde og første er omtalt i andre tråder her på vei ut (tror det blir LN-RNM siden den er den eneste som ikke er NAC-eid). Ved slutten til F50 er det vel WF som tar over de delene en kan tjene penger på med sine -300/-Q400, og resten legges ned (dagene med F50 på HAU er vel talte om ikke lenge?).
Blue1 er det ikke enkelt å bli klok på, men nedgangen er klar (de er nå på 88% av 2006-nivået) og spørsmålet er hvilket gammelt rask de får? De fikk først F28 SAS ikke ville ha lenger, så Saab 2000 etter det var for odde for SAS, så var de heldige og fikk de siste Avro RJ-ene som ble produsert og deretter satte SAS igang med å sende MD90ene de hadde fått tilbake. Skulle ikke forundre meg at noen MD-80-er blir sendt avgårde for å erstatte resten av Avro-ene, men passer dette inn i de ruter de flyr? Neppe, men det ser ut til at Blue1 er og blir den grimme elling i SAS Group - i hvert fall etter Spanair ser ut til å være på vei ut.