Er det nødvendig å printe ut billetter lenger?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Er det nødvendig å printe ut billetter lenger?

Å reise "billettløst" er i grunn ikke noe nytt. Er man på business-reise og kun håndbagasje kan man stort sett møte opp i gate på innenriks. På utenlandsreiser må man vel uansett ha boarding-pass. Så man må enten printe det ut på forhånd eller ta en tur innom innsjekk på flyplassen.

Men gjelder det også for fritidsreisende? Holder det å ta med booking-ref som man har lagret på mobilen? Eller må man frem med et papir for å vise at man har billetten. Noen ganger har jeg erfart at det holder å vise passet til innsjekkingspersonellet.

Det jeg i bunn og grunn vil frem til er: trenger jeg å printe ut kopier av e-tickets når jeg drar på ferie i sommer?

Re: Er det nødvendig å printe ut billetter lenger?

Det er alltid kjekt å ha med utskrift av billetten i tilfelle innsjekkingspersonalet ikke skulle finne det på systemet til å begynne med. Men som oftest har jeg erfart at de er mer interessert i passet enn utskriften. Det skal også holde med referansenr lagret på mobil også. Det som er greia er at det ikke er krise om du mister utskriften. Billetten kan ikke mistes for å si det slik. Før så var de grønne og hvite billettene verdipapirer å regne. Mistet du dem var du ille ute. Selv så reiste jeg vel siste gang med papirbilletter i 2007 med Apollo charter til Malta.

Jeg tar meg ikke bryet med å printe ut bekreftelser, selv om erfaringsmessig hender det at det er greit å ha billettnummeret tilgjenglig da det hender datasystemene krøller det til. Men denne holder det å ha lagret på mobilen eller skrevet på e lapp

Noter at dette med å gå direkte til gate (uten å ha sjekket inn først) strengt tatt ikke er en mulighet så ofte som mange tror. SK har vel sluttet helt med dette, og DY tillater det i teorien kun ved reiser innenlands, eller intra-Skandinavia avhengig av hvilket skriv man skal tro på. På DY går det som regel fint å sjekke inn på gate til alt innen Schengen, men ved eventuell overbooking (som ikke skjer ofte) så kan du ha mistet retten til setet dit om du ikke har sjekket inn innen fristen.

Om du uansett går forbi en automat, og innsjekk ikke er stengt, så ser jeg ingen fordeler (men flere mulige ulemper) med å ikke sjekke inn først.

Selve "reisedokumentet" er dog ikke så viktig, legitimasjon holder nesten alltid.

Noter at dette med å gå direkte til gate (uten å ha sjekket inn først) strengt tatt ikke er en mulighet så ofte som mange tror. SK har vel sluttet helt med dette, og DY tillater det i teorien kun ved reiser innenlands, eller intra-Skandinavia avhengig av hvilket skriv man skal tro på. På DY går det som regel fint å sjekke inn på gate til alt innen Schengen, men ved eventuell overbooking (som ikke skjer ofte) så kan du ha mistet retten til setet dit om du ikke har sjekket inn innen fristen.

Ja, men det betyr ikke at man trenger å printe ut boarding pass eller andre dokumenter. Lenge siden jeg har brukt annet enn kort eller mobil på innenriksreiser ;)

Til og med i Simferopol med ingen engelskpratende, et annet alfabet og AirBaltic gikk det helt fint med bare pass! Jeg ble ikke en gang spurt om lapp eller bookingnummer (jeg hadde det et eller annet sted, men ikke der og da).

Ja, men det betyr ikke at man trenger å printe ut boarding pass eller andre dokumenter. Lenge siden jeg har brukt annet enn kort eller mobil på innenriksreiser ;)

Er du innsjekket, så er du innsjekket, og boardingpass kan som du sier ta flere former!

På utenlandsreiser må man vel uansett ha boarding-pass.

Utenlands - som innelands - bruker jeg EuroBonus-kortet som ombordstigningskort. Med noen unntak, så trenger man ikke et ombordstigningskort av papir, verken utenlands eller innenlands, om man reiser med et moderne selskap.

Lenge siden jeg har brukt annet enn kort eller mobil på innenriksreiser ;)

Hvorfor ikke bruke det når du også er i utenriksfart? ;)

Last edited:

Generelt på ruteselskaper, så er det unødvendig.

Før i tiden, så var en del flyselskaper ikke så online (vet ikke om det gjelder så mye i dag) og oppdaterte sine egne systemer fra GDS'ene så sjeldent som opptil en gang i uka. Tilsvarende så kan de oppdatere sine handlingsselskaper sjeldnere.

En god del av charterselskapene vi handler har turoperatører som derimot sier at det er nødvendig å skrive ut billetten du får på e-post. De sender også oppdateringer til oss en gang i døgnet eller et par ganger i døgnet.

Jeg vil derimot anbefale et par ting og helst med en gang du får det på e-post:

Sjekk datoene og tidspunktene nøye. Sjekk navnet. Sjekk at alle på reisefølge er med.

Videre så les all teksten uansett, og ikke anta noe fordi bestemor, onkel Mac, hunden Sprocket, sikkerhetsvakten eller tralletrilleren fra ISS sier at slik pleier det å være.

Og ta deg det lille bryet med å sjekke inn, uansett. Og ta med passet!

Jeg vil anbefale å gjøre det hvis du reiser med mer enn ett selskap. Av og til krøller det til seg mellom datasystemene og det kan være greit å ha billettnumrene tilgjengelige. Better safe than sorry ..

Takk for alle innspill her. Virker som folk praktiserer ting litt forskjellig. Og det er vel helt greit det. Man velger selv hvor sikker man vil være.

Selv lagrer jeg nå billettene mine på mail som jeg har tilgang til på iPhone. I tillegg til at jeg har de fleste reservasjonene liggende i kalender + den stilige app'en til mobiltelefon fra Checkmytrip. Men som MOW skriver:

Jeg vil anbefale å gjøre det hvis du reiser med mer enn ett selskap. Av og til krøller det til seg mellom datasystemene og det kan være greit å ha billettnumrene tilgjengelige. Better safe than sorry ..

... så det bedre å være safe than sorry. Så kommer nok til å printe ut reservasjonene å ha de liggende i kofferten anyhow...

Har ikke brukt annet enn mobilen (lagret ref.) innenriks de siste 3-4 årene. Når jeg reiser til utlandet tar jeg dog alltid utskrift - dels siden turen innebærer flere flygninger, og dels siden en ikke kan forutse rutinene i eksempelvis Romania. Kanskje ikke nødvendig, men det er greit å slippe å tenke på at diverse systemer i ulike land kan svikte.

En liten kuriositet: Jeg sjekket inn på en Widerøe-flygning i forrige uke på TOS. Brukte VISA-kortet som ref i self-checkin. Fikk ikke boardingkort utdelt. Kom på bagdrop, og spurte, men de opplyste om at flygningen ikke skulle ha boardingkort...

Kom så opp i security: "boardingkort"? :colgate: (hadde heldigvis bagtag).

Sjekk datoene og tidspunktene nøye. Sjekk navnet. Sjekk at alle på reisefølge er med.

Videre så les all teksten uansett, og ikke anta noe fordi bestemor, onkel Mac, hunden Sprocket, sikkerhetsvakten eller tralletrilleren fra ISS sier at slik pleier det å være.

Og ta deg det lille bryet med å sjekke inn, uansett. Og ta med passet!

Hear hear!

Sjekk også passets gyldighetstid, og skal du utenfor Schengen, så sjekk hvilke innreiseregler som gjelder til landet du skal til, og via!

Back