Er det mulig?

imm

ScanFlyer Crusty
Er det virkelig mulig å nekte en liten gutt mat, når man har glemt å sende han med flyet? Jeg tror nesten ikke mine egne øyne når jeg leser dette:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116691

Replying to Topic 'Er det mulig?'

Klart det er mulig å gjøre feil! Vi er da ikke mer enn mennesker noen av oss. Jeg vil påstå at slikt kan skje med alle flyselskap. Men når feilen førs er avdekket bør kompensasjonen være så kraftig at den svir! Det blir for dumt med å gi guttungen knapper og glansbilder i erstatning. Gratis flyreise med det aktuelle flyselskap for resten av livet burde være passende! Ikke koster det flyselskapet all verden (men nok til at det svir) og for den forulempede burde det være en både praktisk og komfortabel erstattning.

Dette er SAS-bashing og ingenting å skrive om. :)

Ja det var ironi :nor

Joda, det kan sikkert være mulig å glemme et barn fra en avgang. Men når tabben så er gjort, og guttungen er sulten, så skulle det ihvertfall ikke være mulig å si til å gi han mat. Utrolig!

Originally posted by enml

Klart det er mulig å gjøre feil! Vi er da ikke mer enn mennesker noen av oss. Jeg vil påstå at slikt kan skje med alle flyselskap. Men når feilen førs er avdekket bør kompensasjonen være så kraftig at den svir! Det blir for dumt med å gi guttungen knapper og glansbilder i erstatning. Gratis flyreise med det aktuelle flyselskap for resten av livet burde være passende! Ikke koster det flyselskapet all verden (men nok til at det svir) og for den forulempede burde det være en både praktisk og komfortabel erstattning.

Tur til Euro Disney for han og familien. Med hotell og full pakke!

IMM

Flyvertinnen/verten som ikke ga ham mat på flyet visste nok ikke at han hadde vært glemt på Værnes. I følge SAS fikk han mat på Værnes. Ingen grunn til å overreagere, gutten lever og fikk sikkert mat av mamma da han kom til Oslo.

Flere og flere barn blir sendt land og strand rundt av ulike transportører. At slikt skjer av og til må man bare regne med. Og hvis foreldre ikke kan tåle at barnet får 1,5 time ekstra mellom et måltid må de heller reise sammen med dem.

Selvfølgelig beklagelig dette her. Men jeg hater denne typen reportasjer hvor folk stiller opp i aviser og fremstår som det som har hendt dem er det verste som har skjedd i verden noen gang. Feil kan bli gjort og det burde man vite før man sender barn ut på flyreiser alene. Alt går da bestandig ikke helt knirkefritt. Og særlig ille å stå frem i avisen, så vidt jeg skjønner, før man har snakket med SAS som sikkert ville beklaget og alt det der.

Når slik oppstår, så er det et klart signal om at ingen systemer er fri for feil og at vi mennesker som lager systemene og skal følge dem opp/bruke de, blingser fra tid til annen, enten det er SAS, Norwegian, Gilde eller hvem det måtte være.

Det som gjør denne saken litt spesiell er at vi har med en gutt på 7 år å gjøre og det at han var forlatt i en time. Når feilen først oppstod så kunne denne timen godt ha blitt til 2-3 timer og da hadde nok guttungen blitt litt mer svett... For at slikt da ikke skal skje igjen, eller ihvertfall begrense sjangsen for det, så bør kompensasjonen svi for det aktuelle selskap, slik at man kanskje går litt dypere i SYSTEMÈT for å FORBEDRE det og IKKE for å finne en SYNDEBUKK.

På den måten blir det kanskje litt bedre/tryggere/mer behagelig for oss foreldre å sende barna med fly alene, da det kan være at det finnes grunner til at foreldre ikke har anledning å vente på flyplassen til barnet er trygt ombord og flyet har reist. Barna er tross alt det mest verdifulle en forelder har og så slipper barn som kanskje ikke er like psykisk sterk som den aktuelle gutten å oppleve noe som for de blir i overkant dramatisk.

OG kanskje foreldrene sender med noen slanter, slik at guttungen får kjøpt seg noe å spise på turen....

Nå skal jeg kontakte VG hver gang disse foreldrene som sender barn alene "dumper" unga ved gaten og stikker for de har bare betalt for parkeringa frem til 25 min før flyet skal gå. :naughty:

Jeg må bare le...."Forlatt alene på et rom i en time..." ja det var sikkert det samme rommet han satt på når han kom opp og var i transit. Et UM rom. Kan ikke barna være "forlatt" på et slikt rom, da burde foreldre aldri la barna sine reise alene. Barna takler da rett og slett ikke den måten å reise på.

På den måten blir det kanskje litt bedre/tryggere/mer behagelig for oss foreldre å sende barna med fly alene, da det kan være at det finnes grunner til at foreldre ikke har anledning å vente på flyplassen til barnet er trygt ombord og flyet har reist. Barna er tross alt det mest verdifulle en forelder har og så slipper barn som kanskje ikke er like psykisk sterk som den aktuelle gutten å oppleve noe som for de blir i overkant dramatisk.

Og er barna det mest verdifulle en foreldre har, så bør en også følge den kontrakten man inngår med selskapet da, ang. å være igjen til flyet har lettet osv, osv. De har jo lagd disse reglene for en grunn de og....

Originally posted by KLMNordic

Og er barna det mest verdifulle en foreldre har, så bør en også følge den kontrakten man inngår med selskapet da, ang. å være igjen til flyet har lettet osv, osv. De har jo lagd disse reglene for en grunn de og....

I dette tilfellet skjedde vel det uheldige ved en mellomlanding. Jeg er forøvrig enig i at dette er et uheldig tilfelle, men det er slik som kan skje. Jeg ville nok også vært en smule fortvilet om det var mitt barn som ble gjenglemt og mistet flyet sitt, men jeg tror jeg ville tatt den saken opp med selskapet og gitt de anledning til å rette opp inntrykket før jeg hadde tatt kontakt med media.

Min mening er ihvertfall at barn som reiser alene bør passes på "som gull".
Jeg ville ikke like å sende min egen datter avsted alene, ihvertfall hadde jeg vært ganske engstelig.

Hadde selv en opplevelse med British Airways for noen få år siden:
Lille Shashi fra Barbados skulle besøke oss her i Norge. Reisen skulle gå med BA via London. Billettene ble kjøpt hos BA på Barbados. På reisen til Norge skulle hun ha følge av min kone, men tilbake til Barbados skulle hun reise alene.

Noen dager før hun skulle returnere, så jeg at det var booket fly til Heathrow en dag, og videreforbindelse fra Gatwick neste formiddag. Og jeg lurte på hvordan det skulle gjøres i praksis. Så jeg ringte BA i Oslo og spurte. Men de sa Sashi ikke lå inne som "barn som reiser alene". Det var rart, siden hun var booket som barn, og ikke hadde følge til Barbados. Og det var også rart at det var stiftet et "barn som reiser alene-skjema" i billettheftet som var utlevert hos BA.
Jeg foreslo at jeg kunne følge henne til London og sove over med henne der, mot å få en mer eller mindre gratis flybillett, tross alt hadde BA gjort en feil, og de burde i det hele være glad jeg kom med et slik tilbud. Men det gikk ikke. Jeg kunne få en billett til ca 8.000 kroner. Det ble mye diskusjon, og det endte med at jeg kjøpte flybilletter til Sashi, kona mi, og meg selv til London, så hadde vi et par dager sammen der før vi sendte Sashi hjem til Barbados.
Meget dårlig av BA som ikke ryddet opp i egen feil.

IMM

På den måten blir det kanskje litt bedre/tryggere/mer behagelig for oss foreldre å sende barna med fly alene, da det kan være at det finnes grunner til at foreldre ikke har anledning å vente på flyplassen til barnet er trygt ombord og flyet har reist.

Men du SKAL vente på flyplassen til flyet er gått!! Det er vel eit av vilkåra for at born skal reise aleine? Den som følger borna til flyplassen skal vere der til flyet har letta?

Ja, men dette skjedde på en mellomlanding i TRD. Og der er jo ikke de som sendte gutten....

når det gjelder UM'er skal man være EKSTREMT påpasselige. De SKAL behandles som gull, men av og til skjer det feil - jeg vet ikke hvor mange barn som reiser alene med fly iåret, men det er ganske mange. De "uhellene" som skjer er heldigvis veldig få, og det går alltid bra. Det hører imidlertid til historien at det er mange stygge saker der det er er foreldrene som svikter - de møter ikke opp når barna kommer, de forsøker å sende barn under fem år alene, de drar fr alfyplassen før flyet har gått (og blir dritforbanna når selskapet ber dem komme å hente barnet dersom flyet skulle bli innstilt pga vær eller noe).

Er vel flere av avgangene som kalles "SkilsmissEkspressen"....:wow:

Back