Er det mulig å få sitte på klappsetet?

Re: Er det mulig å få sitte på klappsetet?

Som eggs sier, det er tydelig at denne frua har mer enn flyskrekk. Jeg har allerede fått nei hos DY pga av den saken, og det ser ut til at andre har opplevd det samme. Selv om jeg tar nei-ene svært pent, er det likevel litt kjedelig når du vet at det bare er på grunn av en ikke-sak blåst opp i media. If you get my point :)

Jeg har full respekt for de som lider av flyskrekk, og det var ikke på noen som helst måte min intensjon å gå løs på disse. Hvis det var slik mitt innlegg fremsto, beklager jeg på det dypeste.

Fartøyssjefen avgjør alene om man skal få sitte på jump seat i cockpit. Noen selskaper kan ha regler om forbud.
Et selskap som Thomas Cook Scandinavia har en policy om å la folk få kikke inn på flight deck, og tillater omstendighetene det vanker det gjerne et jump seat der.
Unntakene er ved overflygnineger over "US and UK - airspace", ved line-checks etc...

Tally-Ho

Å sitte klappsete er ingen problem.
Presenter deg høflig ovenfor kabinpersonalet når du går ombord. Fortell at du er fly interessert og om det er mulighet for å spørre pilotene om du kan sitte klappsete.

Det skader ikke og spørre. Er du heldig treffer du på ett hyggelig crew som spør kapteinen for deg.

Det kan selvsagt hende du får nei her og der, men det er ikke ulovlig å spørre!
Selvsagt er det enklere hvis du er ansatt i ett selskap! :)

Last edited:

Tull og tøys!

Å sitte klappsete er ingen problem.
Presenter deg høflig ovenfor kabinpersonalet når du går ombord. Fortell at du er fly interessert og om det er mulighet for å spørre pilotene om du kan sitte klappsete.

Det skader ikke og spørre. Er du heldig treffer du på ett hyggelig crew som spør kapteinen for deg.

Det kan selvsagt hende du får nei her og der, men det er ikke ulovlig å spørre!
Selvsagt er det enklere hvis du er ansatt i ett selskap! :)

Ehm, kanskje du bør lese over litt av trådene før du sier det er tull og tøys. Er hvertfall en som jeg vet er pilot i et selskap som har kommentert her.

Ehm, kanskje du bør lese over litt av trådene før du sier det er tull og tøys. Er hvertfall en som jeg vet er pilot i et selskap som har kommentert her.

Burde vel ha quotet, men posten var ment mot ett av de første svarene, og til de som er kritiske til å spørre om å sitte klappsete...

En annen liten ting er at kabinsjefen vet som regel hvordan kapteinen er, så selv om det kan virke som han/hun ikke gidder å spørre er det kanskje en grunn til det.
Jeg har flere ganger sendt folk inn og de har fått ja, men er det en jeg vet sier nei, da ser det kanskje ut som at jeg ikke gidder å spørre.

Har prøvd mang en gang hos WF bare for å bli flirt opp i trynet. Sikkert 5-6 ganger, bare 2 ganger, har kabin personell spurt så jeg kunne se/høre. Ironisk nok: en gang flyet var smekkfullt og jeg fikk nei og så dukket det opp en pax nr 40 og fikk klapp med en gang (frequent flyer, ikke staff).

Gir jeg opp? Aldri! :D

Det fleste gangene kan jeg se logikk i svarene, foreks været ved ankomst er så som så.

Flydd en gang med DAT, score! Dåg med mail kontakt på forhånd ;)

Poenget er at man ikke gir opp, en dag håper jeg på klapp i baby dash :)

Jeg får stort sett alltid sitte foran hos SAS dersom jeg spør, men det hjelper jo med mine FAA sertifikater. Fikk derimot nei hos WF fra CPH til TRF nå på mandag, men det hadde ingen ting å si, da jeg satt sammen med 5 av håndballjentene bakerst i Dash'en ;)

Når det gjelder de små Dashene til WF er det vel også et CG-problem - det er ikke tall på antall ganger vi har blitt husjet bakover i flyet for å få en bedre balanse. Med en ekstra fremme i cockpit blir det enda mer omplasseringer bakover.

Jeg har jobbet hos Widerøe, så fikk være med på klapp sete to ganger i uken. TRF - TRH og TRF - CPH, så det er egentlig opptil pilotene så bestemmer. Minner om at det var en jobb uke på skolen. Ikke fast jobb :) Lykke til ;) Opplevelsen er het utrolig!

Takk,
Har fått tatt en titt i pitten på en A320 fra BA, utrolig hyggelig personell og purseren spurte pilotene med en gang om jeg kunne ta en titt.
Gadd ikke å spørre om klapp pga britisk luftrom.
Crwet tok til og med jakken min og hang den på plass, haha...
får da håpe at jeg får respons fra nax om turen min til kreta i sommer.

Har sittet noen ganger i gamle dager i Sterling Caravelle til bl.a. STN FNC og GEN. Sterling 727-200 til LPA. Grunnet kontakter på GEN.

En gang ba jeg om å sitte foran under landing på FBU med BA 757 og fikk lov...

hmmm kanskje jeg skulle tatt med osl-kortet mitt og hørt om en titt og et bilde i cockpit under dreamlimer-turen min i juli..?

hmmm kanskje jeg skulle tatt med osl-kortet mitt og hørt om en titt og et bilde i cockpit under dreamlimer-turen min i juli..?

Ja, sikkert en god ide.
Men hva har det med å gjøre om klappsete hos nax?

Er du sikker på du forstår språket til de som sitter der da ?

Er du sikker på du forstår språket til de som sitter der da ?

Herregud, som om de ikke snakker engelsk. Heng ID-kortet rundt halsen naar du spoer, funker veldig bra for min del iallefall..

Back