Er det mulig å få sitte på klappsetet?

L1011-385

ScanFlyer Blue
Er det mulig å få sitte på klappsetet?

Er det mulig å sitte klapp i en cockpit hos NAS og SAS i disse tider?Innenlands?
Er det lovlig å filme og ta bilder?

Re: Er det mulig å få sitte på klapp setet?

Du må nok jobbe i et flyselskap for å ha noen sjanse for det!

BF:fly

Norwegian har for øyeblikket totalt forbud mot betalende pax på klapp med mindre man har ett Avinor-utstedt ID-kort. Dette er som følge av visse hendelser som har fått oppmerksomhet i media. Vet ikke hvordan reglene er for SAS.

Ok fordi jeg har sett på mange andre forumer at du hadde en bitteliten sjanse for å få lov vis du var interesert i fly ;D

Jeg skal sitte i cockpit i morgen med Norwegian: TRD-BGO BGO-TRF og i kabinen fra TRF-TRD :)

Liten sjangse for at du får lov med mindre du kjenner noen av besetningen ombord. Spurte om lov under en flyvning mellom TLL og OSL med DY og svaret jeg fikk var at ved sikkerhetsmessige grunner kunne de ikke la meg sitte der.

Det er vel opp til hver enkel pilot å bestemme, men det er jo ikke værre enn å spør? Det værste som kan skje er at det ikke er mulig:).

Jobber du i Widerøe? Mener jeg skal ha hørt at det er 16år aldersgrense...

I Widerøe har vi ingen aldersgrense som sådan.. Det er fartøyssjef (kapteinen ombord) som bestemmer hvem som evt skal få sitte på klappsetet ;)

Re: Er det mulig å få sitte på klappsetet?

I WF er det forbud for betalende pax på klappsete.

De fleste selskap har teknisk sett en regel på å kun ha ansatte/bransjefolk i setet. Mange flightcrew tøyer de reglene (det er min erfaring), gitt at personen virker interessert og oppegående. Jeg har vært heldig nok til å sitte framme hos både WF, DY og SK, uten å kjenne noen eller være ansatt innen bransjen på noen måte. Dog kan det godt hende at DY har blitt mye strengere, de hadde jo som sagt over her den fine hendelsen med en brud og en skrullete mediaglad pax.

Les tipsene i den andre tråden, og kryss fingrene :)

den fine hendelsen med en brud og en skrullete mediaglad pax.

Ingen grunn til å være så ufin, denne "skrullete" passasjeren fant det ubehagelig at et menneske de ikke kjente til - og anså som uberegnelig - forsvant inn i cockpiten av flyet. Når man da har en dasj flyskrekk er det ikke å være "skrullete" å synes det er ubehagelig. Det er 100% alvor og seriøst.

Selvfølgelig, man bør kunne stole på at fartøysjef gjør en god avgjørelse - men det er ikke alltid like lett å forstå disse reglene. Ikke alle vet at det er kapteinen som gjør en slik sikkerhetsvurdering, og truth be told - selv med den kunnskapen - synes jeg enda den dag i dag det er ubehagelig å se andre sitte i cockpit. Fordi jeg ikke kjenner dem, fordi de legges til som et "usikkerhetsmoment" for flyvningen.

Som sagt over så har vel de fleste selskaper regler som sier at det kun er ansatte eller personer flight crew kjenner til, som får sitte foran. MEN, før jeg begynte å jobbe for selskapet jeg er i nå, hadde jeg mange klappsete-turer. Be om å få prate med kapteinen, så forteller du dem foran hvem du er, at du er veldig flyinteressert så får du et svar. Og for all del, ikke dra med deg alt for mye håndbagasje. Tillegg kan det være et pluss om du kler deg fint, slik at du ser bra ut. Lykke til :)

Ingen grunn til å være så ufin, denne "skrullete" passasjeren fant det ubehagelig at et menneske de ikke kjente til - og anså som uberegnelig - forsvant inn i cockpiten av flyet. Når man da har en dasj flyskrekk er det ikke å være "skrullete" å synes det er ubehagelig. Det er 100% alvor og seriøst.

Selvfølgelig, man bør kunne stole på at fartøysjef gjør en god avgjørelse - men det er ikke alltid like lett å forstå disse reglene. Ikke alle vet at det er kapteinen som gjør en slik sikkerhetsvurdering, og truth be told - selv med den kunnskapen - synes jeg enda den dag i dag det er ubehagelig å se andre sitte i cockpit. Fordi jeg ikke kjenner dem, fordi de legges til som et "usikkerhetsmoment" for flyvningen.

Men går du rett til media med det? Hvis man virkelig mener det er stoff som den gjennomsnittlige borger trenger å vite, synes jeg skrullete er et helt passende adjektiv. Flyskrekk hos passasjerer tas absolutt seriøst og tulles ikke med. Men denne mediakåtheten har ingen ting med flyskrekk å gjøre.

-eggs

Back