Er billig-pax fullverdige pax eller

Originally posted by StianLeste nettopp om en som reiste på FIRST fra Istanbul til JFK med BA via LHR og mistet baggasjen sin (bombe).

Jeg syens det er helt greit at flypassasjerer blir fratatt bagasjen sin når det er bomber i den. :rolleyes:

Siden turistklasse som regel ankommer destinasjonen samtidig med forretningsklassen, bør de vel kunne regnes som fullverdige ifht det de har betalt for; å komme fra A til B...

Originally posted by Jumper G5

Siden turistklasse som regel ankommer destinasjonen samtidig med forretningsklassen, bør de vel kunne regnes som fullverdige ifht det de har betalt for; å komme fra A til B...

Men de er ikke likestillt når noe ike går etter planen. Sitter jeg forran forventer jeg at jeg blir ivaretatt og får ordnet mine problemer før man begynner på de uvaskede massene sine. Akkurat som når jeg selv sitter bak, og noe skjer, med det selskapene jeg stort sett flyr med, at det er egne ordninger som prioriterer de som har betalt mer.

-A

Jeg er synes at disse antydningene om du betaler for business - økonomi eller kjører på ID billetter ikke skal behandles likt. Betaler du 3-4 gangeren mer enn oss bak gardina - så er det greit at du får porselen - litt varmere mat og en klut å tørke deg med. Hva er hensikten med å sløse med pengene, enten du betaler selv eller arbeidsgiver !!

Forstår meg ikke på slike folk i det hele tatt - merkelig innstilling på livet :colgate:

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Jeg er synes at disse antydningene om du betaler for business - økonomi eller kjører på ID billetter ikke skal behandles likt. Betaler du 3-4 gangeren mer enn oss bak gardina - så er det greit at du får porselen - litt varmere mat og en klut å tørke deg med. Hva er hensikten med å sløse med pengene, enten du betaler selv eller arbeidsgiver !!

Forstår meg ikke på slike folk i det hele tatt - merkelig innstilling på livet :colgate:

Jan

Er glad noen velger å "sløse" med pengene å fly first og business. De finansierer jo slike som meg, som ikke krever annet enn et vindussete og en øl og kjøper den billigste billetten jeg kan oppdrive. Jeg klarer meg noen timer uten kaviar og sjampis.
Til gjengjeld bruker jeg gjerne endel penger på et bra hotell når jeg ankommer destinasjoene min.

Originally posted by ATC-flyradar

Jan

Det er ikke sløsing. Det er ofte sånn det er priset. Skal du fra A til B og det er på kort varsel eller med en grad av fleksibilitet på grunn av vanskelig forhold å planlegge ut i fra så er det faktisk det produktet koster.

Så skal du på død og liv har et enkelt navn på det, så vil jeg så "flåing", mens økonomene kaller det "supply and demand" på godt norsk.

En annen ting er at business innen europa handler veldig lite om fin mat og porselen, det er det samme stolene som alle andre, marginalt forskjell i beinplass, og stort sett mat som du kan kjøpe bedre for en liten penge før takeoff eller etter landing. Det eneste som diffrensierer i nevneverdig grad er det at selskapet forsøker å ta bedre vare på deg om noe uregelmessig skjer, og at services er noe mer prompt og enklere å komme til når du trenger det:

- Når du ringer de fleste flyselskap så er det et eget valg for "Business/Fullpris/Gullkort" som gjør at du hopper langt frem i køen.

- De få som sitter forran gardinen har som oftest langt færre pax per crew, som igjen er mer oppmerksomhet.

- På bakken er det egen innsjekk for "Business/Fullpris/Gullkort" og ofte en egen lounge av vekslende kvalitet å fordrive tiden/jobbe i mens man venter.

En annen ting er at mange av de som reiser business i Europe (i motsetning til fleksible økonomi-billetter) er ofte folk som har forbindelse med longhaul forran gardinen.

Dette er ting som utgjør forskjellen i prisen, og hvorvidt du synes det er nødvendig eller sløsing er helt opp til hva situasjonen din er. Når alt går til helvete i en kurv så er det da mange og forventer at med 170 pax fra et fly hvor noen har betalt for god service, at de forventer å bli tatt hånd om fortere/før/mer effektivt enn alle bakover i bussen, men det betyr ikke at man til syvende og sist ikke har de samme rettighetene som lover og regler gir.

Men tilbake til prinsippet om at man får det man betaler for, et selskap som har basert mye av sin eksistens på at alt skal skje til minste kost, billigst mulig og uten en minste lille ekstra, så er det ikke uventet at man og forsøker å holde igjen på absolutt alt, selv det passasjerene faktisk har rett på. Slik funker enorm masse-produksjon i flybransjen. Det er en grunn til at flyselskap forsøkte å slippe unna med det meste før det nye EU-regulativet kom, og det er samme grunn til at flyselskap nå tester hvor langt de kan strekke strikken med de nye reglene.

Om dette er rettferdig, snillt, eller god PR er en helt annen sak, men det er i praksis slik verden fungerer.

-A

ATC-flyradar! Hvorfor trenger du å forstå alt? Har du en mening om alle som kjører en finere/dyrere bil enn deg selv også? Men tilbake til saken; ser på boarding.no at det er de med lengst utdannelse i Danmark som flyr LCC - men kanskje ikke så rart hvis man bruter dette ned i yrkesvalg.

Hvis jeg kjøper den billigste billetten det er mulig å få tak i med et LCC-selskap, forventer jeg at jeg kommer fra A til B...., helst med et sete under ræva....

Skulle det evt. skje et eller annet som skulle utløse krav, rettigheter eller annet, VET jeg da hva jeg har betalt, og begynner ikke å oppføre meg som om jeg hadde den dyreste billetten i hele flykabinen....

Er ikke dette logisk lenger nå da, eller hva er egentlig problemet???

Originally posted by Stian

Originally posted by Tommy777

Originally posted by Stian

Jøss, selvsagt er billig-fax fullverdige. Man kjøper et produkt som tilbyes for salg. Hvorfor skulle man da ikke være "fullverdig"?
Det er jo et like dumt spørsmål som å spørre om folk som kjøper en vare på tilbud i en butikk ikke er fullverdige kunder.

Vel, problemstillingen er vel heller billig pax som forventer alt mellom himmel og jord ellers ringer man VG. Eksempel: " Bestefar ble syk, så vi måtte skynde oss hjem til Norge. Flyselskapet belastet oss 5000 for å endre billettene"

Man har da de samme rettighetene iføge lovgivningen om man har kjøpt en dyr eller billig billett.
Hvis flyselskaper ikke vil gi service til pax som har kjøpt rabbaterte billetter får de heller la være å selge rabbaterte billetter.
Jeg tror de aller færreste forventer seg "alt mellom himmel og jord", som du så foraktfullt sier. Men et minstemål av kundeservice burde være en selvfølge når man driver en service-business. Flyselskapene er tross alt til for kundene, og ikke omvendt.

Kanskje du burde lese innlegget mitt?? Passasjerer som reiser på billige, restriktive billetter har ikke samme service og fleksibiltet som fullprispassasjerer har..
Å forvente alt mellom himmel og jord er noe vi alle vet at mange pax faktisk gjør selv om de har betalt et par hundrelapper for billetten. Når det gjelder at flyselskapene er til for kundene, hvilken bransje mener du ikke er til for kundene??

Rimi i Hegdehaugsveien (nå Kiwi) var min nærmeste butikk i årevis. De var konstant tomme for melk og ferskt brød, noe som irriterte mange av oss kunder over lengre tid. Men ingen ringte VG og dersom vi hadde gjort det, hadde vi selvsagt aldri kommet i avisen... Av en eller annen merkelig grunn har det gått skikkelig sport å ringe til VG for den minste BS ting når det gjelder flyselskaper, noe som aldri skjer til den grad i andre bransjer.

Når det gjelder verdien av billig-pax, er jo verdien selvsagt tilstede, men man bør vel være såpass smart at man innser at folk som betaler masse mer penger fortjener å få mer igjen.. Det at man får det man betaler for gjelder også i flybransjen som i alle bransjer, selv i sosialistlandet Norge

Originally posted by EB

ATC-flyradar! Hvorfor trenger du å forstå alt? Har du en mening om alle som kjører en finere/dyrere bil enn deg selv også?

Hør hør!!!!

Hva folk bruker pengene til må vel være opp til hver enkelt?? At ATC ikke skjønner det, vel alt jeg kan si er double roll-eyes...
Min innstilling er at livet er kort ALT for kort til å sitte som en sardin på kjipklasse når man reiser langt. Jeg har jobbet hardt for pengene mine, når jeg og fruen belønner oss med en ferie, gjør vi det skikkelig. En behagelig og hyggelig flyopplevelse er den beste starten på en vellykket ferie. Det å sette seg ned i en kjempestor stol med benplass nok til å plassere en Yaris mellom ditt sete og neste seterad er en GOD følelse. Følger man på med litt champers, litt god mat, mer god drikke og, ikke minst, en god lur er dagen berget! Og når man skal hjem og starte på jobbe igjen er det mange som synes det er greit å ikke sitte som ei krøkke i 8+ timer og ankomme heimen utslitt..

At andre synes det er greit å reise i M, har jeg full forståelse for. Det blir jo hver enkelt persons valg!

Så til det å reise i jobben

Det å reise i jobben er ofte en belastning dersom man reiser lang og meget ofte. At mange arbeidsgivere da gir ansatte muligheten til å reise med bedre komfort er noe det står respekt av. Å kalle komfort og fleksibilitet for sløsing av arbeidsgivers penger er mildest talt ignorant. Det finnes mange selskaper med SINNSYK suksess der ute som sender sine ansatte på business class. Kanskje det ikke er sløsing alikevel når de ansatte er mer fornøyd, utvilt og gjør jobben sin bedre??

Jeg snakker ikke om folk som reiser en gang i måneden i jobben, jeg snakker om folk som meg som inntil nylig reiste 2-3 t/r pr. uke, noe jeg har gjort i snart 15 år

Ta for eksempel Accenture. Konsulenter koster ca. 2-3000 norske i timen. Dersom et selskap leier en kompetent konsulent i en uke blir kostnadene ca 30K pr dag + reisekost. Dersom konsulenten gjør seg ferdig på fredag kl 1200 istedetfor kl. 1600 og har en billett som ikke er fleksibel blir han sittende 4 timer på en flyplass ekstra fordi han ikke får booket om sin billett. Det koster fort 8-12K ekstra i konsulenthonorar, det... Kanskje litt smart å kjøpe en fleksibel billett da???

For ikke å snakke om verdien av å kunne være uthvilt og konsentrert når man går inn i første møterekke etter reisen, og verdien av å ha armplass til å finpusse eller gjennomgå presentasjonen, eller å lese de viktige dokumentene man trenger før man kommer frem.

Toppen av smålighet var Dagbladet som dret ut daværende utenriksminister Johan Jørgen Holst i sin tid, for å ha reist på forretningsklasse på tjenestereise til/fra USA på skattebetalerenes regning. UTENRIKSMINISTEREN, for crying out loud! Han burde jo ha vist moderasjon, og sittet på turistklasse, må vite! Vel, JJH hadde annet å bekymre seg over enn Dagbladets smålighet (journalisten ville trolig ikke hatt annet å gjøre enn å se hvor fort drikkevognen kunne drikkes opp, og å leke med reclinen på business, mens JJH nok hadde alvorligere ting å tenke på).

For de som er for ung til å huske JJH, var han forsvarsminister i to perioder før han i 1993 ble utenriksminister. Han var sentral i fredsprosessen i Midt-Østen, og døde en måned etter et slag i desember 1993. Mange mener at han arbeidet seg i hjel.

At mange har behov for transport som er mer effektiv en både C og M-klasse og transit-systemene inn, ut og gjennom lufthavnene kan tilby, viser økningen av bruk av forretningsfly både i Europa og USA. Sjekk www.netjets.com, og bestillingene deres...

Samtidig som Dagbladet kjørte sin vendetta mot Johan Jørgen Holst fløy deres egne journalister selv på - ja business class over dammen!!! En utrolig trist del av Dagbladets historie...

Alle passasjerer er fullverdige. Det gjelder ogsaa infanter siden man bruker begrepet pax her. Men det er forskjellige behov og da faar man forskjellig service. Utgangspunktet er transport fra A til B. Saa bygger man paa ut fra det.

Det er dyrt aa drive flyselskap saa man maa prise produktene slik at det dekker driften.

Hvis man oensker aa tilby et produkt hvor man kan garantere for bedrifter at man faar deres medarbeidere paa kort tid hvor de maatte oenske saa er det dyrere. Men for bedriften saa maa man se paa om det er verdt kostnadene. Man maa huske at 4 timer ekstra flytid kan gi utslag paa kostnadene for aa ha de medarbeiderne paa reisefot. Andre ting er det tidskritiske knyttet til aa holde viktige moeter som passer for alle som skal vaere med.

Videre saa kan man kutte ned tiden man bruker naar man er paa reisefot ved aa ha et produkt ombord som gjoer at man er utvilt evt at man har anledning til aa jobbe underveis. Det krever flere ressurser og plass ombord av flyselskapet og da maa man prise det deretter.

Derimot skal man paa to ukers ferie med familien saa har man mulighet til aa planlegge paa forhaand og trenger ikke og bestemme ut paa kort varsel. Da kan man bruke f.eks. charteroperatoerer eller avganger som gaar sjeldent men som flyselskapene kan likevel fylle opp til tross for lavere priser og/eller belegg ettersom driften er sikker og man kan garantere prisen og kostnadene ved avgangen.

Og hvis man vil bruke minst mulig penger saa har flyselskapene tilbud der men da paa bekostning av andre tilbud.

Jeg kan gaa ut i dette i det vide og brede, men det er mye som koker ned til at tid er penger. Det gjelder ikke bare big business mennesker men ogsaa vanlige arbeidstakere om man tenker seg om.

Det kan også være til dels store prisforskjeller ombord hos et LCC selskap...

Back