Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Helt utrolig at tolldirektøren og PST får seg til å si i NRK i hele morges at en slik endring nesten truer rikets sikkerhet, vil føre til mindre kontroll med ulovlige personer, mer smugling, ja det var ikke måte på...

Jeg syne det er helt utrolig at en kan stå fram å mene dette. Hvorfor er det da ikke noe problem med dette i andre land...? Er det sååå stor forskjell på Norge<->Europa...?
Håper de kan komme med materiale som beviser det de står og påstår, slik at det blir plausibelt, ellers vil de stå igjen som en gjeng tullinger i min bok.
Kan ikke fatte og begripe at det IGJEN skal være denne "storebror"-mentaliteten som kommer til syne."Vi vet best","Vi skal bestemme hva dere skal gjøre" etc. Hva med å stikke fingern i jorda og se problemet fra brukernes ståsted. Neida....igjen skal det bestemmes noe som ikke har en eneste sammenheng med realitetene.
Som SASDC8 skriver er det mange som blir tvunget gjennom OSL, og det blir jo diskriminerende for dem som ikke har andre muligheter.

Farsken altså....jeg blir så irritert !!!! :headbang :headbang :headbang

Heisann!

Blir vel fortsatt CPH som hoved-hub herfra gitt, spesielt på hjemreiser fra utlandet..

Klagene til Tollvesenet og PST er bare tull og tøys. Om de er redde for økt smugling og fare for landet får de vel bare ansette nok folk og lage systemer som gjør at de fanger opp dette da. Uten at det skal gå utover oss vanlige reisende....

Heia Norge!

Kim

Det er vel neppe hverken PST eller Toll som selv bestemmer hvor mange de får lov til å ansette. Hvorvidt det er noe i påstandene fra PST og Toll vet jeg ikke, men jeg antar at de er bedre i stand til å vurdere dette enn undertegnede.

Er det noen andre land som har det samme opplegget med toll som det som er skissert her (uten at jeg egentlig har forstått hvordan dette skal fungere på OSL)? De fleste land går man vel gjennom en eller annen form for tollkontroll ved ankomst på bestemmelsesstedet?

Heisann!

Både i Danmark og Sverige kan man sjekke inn og få utlevert bagasjen ved endelig bestemmelssted, selv om man har innenriksreise etter ankomst utland.. (med få unntak, i hvert fall i Sverige)

Klarer de det der, bør man vel klare det i Norge.. Og kjeltringer kan vel mye lettere komme seg inn i landet via landeveien fra Sverige enn via en flyplass... Særlig om de uansett har kontroller.

Føler at dette er litt "gammel vane", der man er redd for å forandre noe som er gjort i mange år.. Typisk norsk spør du meg!

Kim

Re: Tollvesenet står på sitt.

Positivt hvis de får til en prøveordning på dette.
Hvis jeg flyr til utlandet fra SVG prøver jeg alltid å unngå OSL så langt det lar seg gjøre pga dagens praksis. Dette gjør f.eks at jeg egentlig ikke vurderer å fly til USA med DY, SAS eller UNITED fra OSL. Ruter til Asia enten direkte fra OSL eller si at jeg f.eks kunne tenke meg å prøve Finnair som ofte har gode priser, blir heller ikke så aktuelle.

Men hvordan fungerer tolltjenesten på en flyplass? Er det Tollvesenet som bare stiller opp med sine folk og sier at her skal vi kontrollere ting, eller er det Avinor/drifter av flyplassen som må kjøpe en tjeneste av tollvesenet for å operere med utenladsruter?

I det litt enkle landsens hauet mitt forstår eg ikkje kvifor ein då ikkje kan ha uanstrengt bagdropp utanfor ei eiga tollsluse for transferpassasjerer, og eigen security! Då må jo alle bli litt meir happy. Det vil ta litt lenger tid å vente på bagasjen ja, men ein stor gevinst i å ikkje måtte gjennom kontrollen oppe. Men dette blir vel dyrare for flyplassen å drifte. Så ja, heia CPH heim frå utlandet!

I det litt enkle landsens hauet mitt forstår eg ikkje kvifor ein då ikkje kan ha uanstrengt bagdropp utanfor ei eiga tollsluse for transferpassasjerer, og eigen security! Då må jo alle bli litt meir happy. Det vil ta litt lenger tid å vente på bagasjen ja, men ein stor gevinst i å ikkje måtte gjennom kontrollen oppe.

Tidsbesparelsen her vil jo bli minimal. Poenget er å slippe hele bagasjedelen og gå rett til gate etter personkontroll, samt pass/security for de stedene som krever det (non-Schengen +- noen)

...ja det var ikke måte på...

Det hadde jo også vært interessant å se på bakgrunnsmaterialet som tollvesenet må ha som kan konkludere med at Norge har så god kontroll på menneskesmugling, narkotika osv. at det er mye mindre enn i andre land hvor tollkontrollen er annerledes.

:rolleyes:

Heisann!

Både i Danmark og Sverige kan man sjekke inn og få utlevert bagasjen ved endelig bestemmelssted, selv om man har innenriksreise etter ankomst utland.. (med få unntak, i hvert fall i Sverige)

Klarer de det der, bør man vel klare det i Norge.. Og kjeltringer kan vel mye lettere komme seg inn i landet via landeveien fra Sverige enn via en flyplass... Særlig om de uansett har kontroller.

Føler at dette er litt "gammel vane", der man er redd for å forandre noe som er gjort i mange år.. Typisk norsk spør du meg!

Kim

Nå har vel disse landene kanskje tollbehandling på bestemmelsesstedet? Dvs. at du går gjennom tollen ved ankomst Umeå o.l.? Det er jo ikke noe nytt, men det krever vel i så fall en betydelig økning i antall ansatte i Tolletaten.

Ja, vi vet jo alle hvor jævlig det er å reise til U-land som f eks Tyskland, Sverige og Danmark der man har one stop security. Folk skyter hverandre på åpen gate med innsmuglede våpen, terrorister sprenger skoler og sykehus i hytt og gevær, fattige folk fra hele verden selges som sexslaver i vanlige kjøpesentre og i hver park finner man utslåtte femåringer som tatt en overdose av heroin...

Bjørn Røse må være vestverdens mest udugelige tolldirektør noensinne. Han driver med ren skremselspropaganda for å beholde mest mulig makt og midler i Tollvesenet og nekter tydeligvis at innhente erfaringer fra andre land der man har OSS.

Hvordan skulle de gjort avstandene kortere uten å evt. rett og slett være en mindre flyplass?
Ved å designe en flyplass hvor man bruker mer enn én dimensjon. OSL er jo idag alt langs én lang linje.

Bjørn Røse må være vestverdens mest udugelige tolldirektør noensinne. Han driver med ren skremselspropaganda for å beholde mest mulig makt og midler i Tollvesenet og nekter tydeligvis at innhente erfaringer fra andre land der man har OSS.

Tror du oppriktig at en overgang til dette nye systemet ville hatt noen negative implikasjoner for Tolletatens makt & midler? Jeg tror tvert om at det ville innebåret mer ressurser til Toll.

Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling). Det man snakker om her er jo tollbehandling og andre ulovligheter, som ikke avdekkes i en vanlig sikkerhetskontroll. Jeg kan selvsagt godt ha misforstått både OSS konseptet og problemstillingen i denne tråden.

Last edited:

Tror du oppriktig at en overgang til dette nye systemet ville hatt noen negative implikasjoner for Tolletatens makt & midler? Jeg tror tvert om at det ville innebåret mer ressurser til Toll.

Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling). Det man snakker om her er jo tollbehandling og andre ulovligheter, som ikke avdekkes i en vanlig sikkerhetskontroll. Jeg kan selvsagt godt ha misforstått både OSS konseptet og problemstillingen i denne tråden.
Mulig jeg har feil, det blir kanskje ikke noen forskjell fra idag eller muligens en veldig marginal økning. Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.

Det er uansett fullstendig hårreisende at man driver med slik skremselspropaganda som Tollvesenet og PST gjør. Dette funker helt fint i andre land og vil gjøre det i Norge og, ferdig med det. Dette trenger ikke å utredes mer.

Mulig jeg har feil, det blir kanskje ikke noen forskjell fra idag eller muligens en veldig marginal økning. Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.

Det er uansett fullstendig hårreisende at man driver med slik skremselspropaganda som Tollvesenet og PST gjør. Dette funker helt fint i andre land og vil gjøre det i Norge og, ferdig med det. Dette trenger ikke å utredes mer.
Helt enig fungerer for eks i Danmark hvorfor skal vår sikkerhet være i fare
ved slik endring ?

Helt enig! Det de egenlig sier er at all smugling, traficking etc. kommer inn via OSL og at den stanses der (noe vi alle vet ikke er sant), for det er vel ingen kriminelle som har fått med seg at Norge har en ekstremt lite bevåktet grense mot Sverige og en laang kystlinje andre veien...

Får vi OSS er Norge ubeskyttet mot all kriminalitet... Er det mulig å være mer navlebeskuende?

Og får bare få det også sagt, hadde jeg hatt en annen transfermulighet enn OSL hadde jeg benyttet den hver gang. Please SAS vi i BOO trenger en direkterute til CPH/ARN slipper vi slipper "Heia Norge" gjengen på OSL...

Last edited:
Back