Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Ikke mye poeng i å bruke masse penger på reklame rundt i Norges land når man fortsatt ikke har kontroll på passkontrollen. Dette er en av årsakene til at man heller reiser gjennom andre flyplasser enn OSL. Hadde dette vært en engangsforeteelse, så greit nok, men det er det på ingen måte.

http://www.dagbladet.no/nyheter/pas...vente-utendors---dette-er-livsfarlig/67634116

Flere hundre passasjerer som landet på Gardermoen lufthavn lørdag ble stående i lange køer inn mot passkontrollen. På et tidspunkt i ettermiddag var køene så lange at passasjerer ble stående å vente utendørs i området mellom flyene og terminalen.

Varför valde inte OSL att göra som på ARN istället?
Mycket smidigt...allt utrikesbagage skickas direkt till final destination inrikes om passageraren reser till ARN med SAS, Norwegian, TAP, Emirates, Thai, Ethiopian, Finnair, KLM, Next Jet, Turkish Airlines & Air China.

Reser passageraren med något annat flygbolag till ARN tex Lufthansa/Iberia/Air Baltic och sedan vidare till Luleå LLA måste customs controll göras på ARN.

Varför valde inte OSL att göra som på ARN istället?
Mycket smidigt...allt utrikesbagage skickas direkt till final destination inrikes om passageraren reser till ARN med SAS, Norwegian, TAP, Emirates, Thai, Ethiopian, Finnair, KLM, Next Jet, Turkish Airlines & Air China.

Det er ikke OSL som har bestemt det, men norske toll myndigheter. Strengt tatt ønsket ikke de dette heller, men det ble en slags kompromiss mellom dem og Samferdelsdept./OSL

Det eg har å utsette på dagens reise er at vi parkterte på "gamle" utland (E?) slik at det vart sikkerheitskontroll ved transferpunktet. Eg var sikker på å sleppe det, men det vart ikkje meir enn ei tapt flaske vatn.
Problemet med ny runde i sikkerhetskontrollen kommer til å vedvare på nordsiden av "gamle" utland i alle fall for miks-gate, mens det allerede skal være ordnet på søsrsiden slik at man slipper ny kontroll. Årsaken er at gangveien i ankomstetasjen på nordsiden også håndterer ankomstpassasjerer fra utenfor schengen.

På E2 kommer man allerede rett ut i avgangshallen ved annkomst, og på E8 er en potensiell løsning å ikke sende transferpax opp rulletrappa, men rett ut i avgangshallen. Sistnevnte løsning har jeg sett benyttet noen ganger. E10 er alt blitt tatt vekk, og når E12 og E14 igjen åpner som E-gate (miks-gate) vil disse operere med at alle passasjerer sendes opp i etasjen over, og dermed må gjennom ny sikkerhetskontroll.

Rent praktisk mht. bagasjeannlegget på "Missconnecting Norway" så skulle det jo nå være så langt at det skulle kunne benyttes av samtlige med gjennomsjekket bagasje. OSL sendte for ikke lenge siden en nyhetsoppdatering til ansatte på flyplassen mht. dette, og da er gjennomgående billett og gjennomsjekket bagajse betingelsene som nevnes. Jeg tok en ekstra titt, og det nevnes ingen steder i den oppdateringen at det fremdeles bare er SK, WF og DY/D8 som kan benytte løsningen. Men at Avinor skal gi nøyaktig og fullstendig informasjon er vel for mye forlangt?:stir

Betyr det at alle some kommer fra non-Schengen må gjennom sikkerhetskontroll? Fikk det var Manchester forleden, trodde jeg skulle slippe det, men hvis det er linket til passasjen man må ta fra passkontroll skjønner jeg greia.

Største problem med transfer security utland der er at den er bitteliten og det er ikke moro å stå bak et par nylig ankommet Dreamlinere.

Betyr det at alle some kommer fra non-Schengen må gjennom sikkerhetskontroll?

Ja, non-Schengen regnes stort sett som uren sone (minus noen få land) og siden det kun er en non-Schengen på OSL må alle der gjennom sikkerhetskontroll.

Gjennomsnitt ventetid på 26 minutter betyr at det er mange som venter veldig lenge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Virker som prosjektet styrer mot fiasko...

Gjennomsnitt ventetid på 26 minutter betyr at det er mange som venter veldig lenge.

Vente tid fra hva? Fra når de står der eller når de offisielt lander?

Normalt er det blokktiden som brukes i slike målinger.

Hvis du er på snittet, så er det ikke noe problem. Men et snitt på 26 minutter betyr at 45 min MCT ikke vil være mulig for mange passasjerer.

Bare å innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i saken, men er ikke dette noe som fungerer rimelig greit de fleste andre steder i Europa? Hva i huleste er problemet på Gardermoen?

Bare å innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i saken, men er ikke dette noe som fungerer rimelig greit de fleste andre steder i Europa? Hva i huleste er problemet på Gardermoen?

Tollvesenet.

Tollvesenet ønsket aldri dette, men om det er der problemet ligger vites ikke.

Men å tro at Bergensere ogTrøndere kommer til å elske å fly via Oslo er nok i overkant optimistisk. Hørte mnage kommentarer i Bergen på reklameverdien om å fly via Oslo.

Men å tro at Bergensere ogTrøndere kommer til å elske å fly via Oslo er nok i overkant optimistisk. Hørte mnage kommentarer i Bergen på reklameverdien om å fly via Oslo.

Det tror jeg også. De kan bygge Changi oppe ved Jessheim men det vil alltid være en årsak til ikke å fly via Oslo for en del mennesker. Er et typisk hovedstadsfenomen som ikke er unikt for Norge. #ByOgLandMannMotMann

Last edited:

Først og fremst at det er transfer til et stort antall innenriksflyplasser uten toll. De fleste andre land har et relativt begrenset antall flyplasser, og det er toll på de flest av dem.

Back