Endringer i ledelsen av SAS i Norge

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Det fæleste SAS gjør med all denne reorganiseringen er jo det faktum at de ikke konsulterer med forumet her først. :colgate:

-A

Jeg tror de aller fleste på dette forumet ønsker SAS' beste og at SAS skal komme seg gjennom dette. Det vises blant annet ved det store engasjementet hver gang SAS diskuteres. Men en del har vel også begynt å gi litt opp. SAS klarer ikke å levere positive resultater! Det har vært et gjennomgående fokus på kostnadssiden (og ikke inntektssiden), noe som er viktig, men ikke uten at man også opprettholder og utvikler et bærekraftig tilbud langs hele linjen, inkludert et omfattende rutenett, bakketjenester, servicekonsept, EuroBonus, m.m. Stadige kutt - og ingen satsinger - får også konsekvenser for kulturen internt og sender dessuten viktige signaler til omverdenen om at ikke er alt er som det burde være.

Det fæleste SAS gjør med all denne reorganiseringen er jo det faktum at de ikke konsulterer med forumet her først. :colgate:

-A
Skal vi kreve 400 mill NOK for tapt inntekt på rådgivningsvirksomheten vår? :p

Spøk til side: jeg aner ikke hvem i ledelsen i SAS som ville gjort det best videre. Det jeg derimot vet er at jeg, dersom jeg går tilbake til min gamle jobb etter endt studieopphold, har en sjef med fortid i SAS. Det er ganske langt oppover i bedriften, men likevel...

Jeg for min del håper at CK får rett, og at SAS faktisk kan berges og blir berget!:DEN:nor:SWE

Den norske ledelsen forsvinner fordi selskapet legges ned i sin nåværende form. Dét er da ingen stor overraskelse?

Jeg tror de aller fleste på dette forumet ønsker SAS' beste og at SAS skal komme seg gjennom dette. Det vises blant annet ved det store engasjementet hver gang SAS diskuteres. Men en del har vel også begynt å gi litt opp. SAS klarer ikke å levere positive resultater! Det har vært et gjennomgående fokus på kostnadssiden (og ikke inntektssiden), noe som er viktig, men ikke uten at man også opprettholder og utvikler et bærekraftig tilbud langs hele linjen, inkludert et omfattende rutenett, bakketjenester, servicekonsept, EuroBonus, m.m. Stadige kutt - og ingen satsinger - får også konsekvenser for kulturen internt og sender dessuten viktige signaler til omverdenen om at ikke er alt er som det burde være.

Kunne nesten ikke sagt det bedre selv ;)

Hvis ikke SAS viser kraftige forbedringer i Q3, og aller helst positive tall, så begynner jeg å i hvert fall å dømme hele Core SAS satsningen som et typisk too-little-too-late tiltak.

Så du bedømmer hele Core SAS ut i fra hva du selv føler og tror Core SAS er for noe, og hva du mener den allerede burde ha gitt av effekter? Hva sier SAS selv om Core SAS i så måte, og vil ikke det være en bedre målestokk?

Så du bedømmer hele Core SAS ut i fra hva du selv føler og tror Core SAS er for noe, og hva du mener den allerede burde ha gitt av effekter? Hva sier SAS selv om Core SAS i så måte, og vil ikke det være en bedre målestokk?

Resultatene for tredje kvartal kommer til å gi en indikasjon på hvor veien går videre. Resultatene av omstrukturering kommer ikke over natten, men det er tidligere sagt at man skal begyne å se resultatene i høst. Jeg skulle bli veldig forundret om ikke alt som er gjort gir resultater, og når Mats Jansson sier de er forran skjemaet med Core SAS, så bør Q3 tallene være oppløftende lesning.

Resultatene av omstrukturering kommer ikke over natten, men det er tidligere sagt at man skal begyne å se resultatene i høst. Jeg skulle bli veldig forundret om ikke alt som er gjort gir resultater, og når Mats Jansson sier de er forran skjemaet med Core SAS, så bør Q3 tallene være oppløftende lesning.

At man tidligere har sagt at man skal begynne å se resultatene i høst, er noe som er sagt her på forumet, samt hos noen analytikere som mente man ville se effekter på slutten av 2009. Jeg har aldri sett slike uttalelser komme fra SAS selv. Som du sier så sier SAS at de ligger foran skjema i gjennomføringen av Core SAS, men resultatene i Q3 tror jeg fortsatt uteblir, og det er vel derfor de også må spare noen milliarder ekstra.

Det jeg sier, er at hvis det ikke vises resultater (penger) av Core SAS satsningen i Q3, så sier jeg at det tviler jeg på at virkningen er så god som den burde, evt. var satt i sving for sent. Det var sagt i rapporten fra Q2 resultatene at mesteparten av underskuddet da kom som et resultat av engangskostnader som følge av omleggingen fra 4 til 1 selskap. Dette er så vidt meg bekjent en vesentlig del av Core SAS.

Hvis det er slik at en må ha inngående kjennskap til en hver sak (innsideinfgormasjon) for å kunne uttale seg på dette forumet, så blir det temmelig dødt relativt kjapt her inne. Dette er et diskusjonsforum, og flesteparten ser faktisk på de fleste sakene fra utsiden, noe som strengt tatt burde være ikke helt uvirkelig.

Problemet for SAS i dag er at markedsforutsetningene endrer seg raskere enn de klarer og snu seg. Innen det såkalte SAS core er implementert så er ikke forutsetningene til stede lenger. De tviholder på "The Businessmans airline" filosofien men Ola og Kari som reiser i forretninger tar gjerne en "LCC" sammen med røkla. Og folk vil fly direkte, ikke via og via som SAS ønsker.

Og da er listen lagt for overskuddet til SAS Group. Hvis SAS Group får en større EBT enn MSEK 1400 i tredje kvartal, så vil de overgå Norwegian i lønnsomhet (beregnet på basis sammenlignet RPK).

Ryanair er selvfølgelig rask ute med en kommentar/reaksjon: Hentet fra http://boarding.no/art.asp?id=38782

Torsdag sendte Ryanair ut denne pressemeldingen:

"SAS- Norges største taper

Ryanair, “the world’s favourite airline”, gratulerer I dag SAS for å være Norges største taper. SAS har i løpet av det siste året tapt 5 milliarder NOK, rotet bort 263.000 bagasjer for sine passasjerer, mistet siden januar 3 mill reisende og nå har de mistet 4 av sine toppledere i SAS Norge.

I samme tidsrom har Ryanair etablert seg på en ny flyplass i Norge, tilbyr nordmenn 13 nye ruter I Europa og vil doble trafikken fra Norge de neste 12 månedene.

For å feire Ryanairs framgang lanserer vi nå 1 million billetter for bare kr 42. Billettene gjelder reiser i november – desember og tilbudet gjelder til midnatt 22.oktober 2009.

I en kommentar sier Ryanairs Stephen McNamara:

- Meldingen fra det norske folk er klar, de er lei av SAS sine høye priser, bortkommen bagasje og uttalige streiker. Som et resultat av dette har 3 millioner passasjerer byttet til lavprisflyvinger med Ryanair og benytter seg av lavere billettpriser og fantastiske destinasjoner.

- Når også toppledere flykter fra SAS Norge er det helt åpenbart at selskapet har store problemer. Uansett, når SAS fortsetter å tape terreng, vil Ryanair fortsette å vokse".

Når skal denne ordkrigen ende...:drunk:

Hva er poenget med slike pressemeldinger? Smakløst egentlig. SAS bør holde seg for gode til å svare.

MOL og hans disipler fornekter seg ikke, nå har de riktig lagt SAS for hat etter det lille SAS-stuntet. Det blir ubehagelig for SAS fremover, men også behagelig for de som kan nyte godt av tilbudet til FR.

Helt enig, men Norwegian vinner på kostnadssiden og det er nettopp derfor de gjør det så bra. SAS er et gammelt selskap, og har en helt annen kostnadsmessig bagasje, og de som rakker ned på SAS bør forstå hvilke utfordringer SAS står ovenfor internt, før de skyter fra hofta.

På sikt må SAS ta dette innover seg. Egentlig burde de ha gjort det for lenge siden, men det er ikke bare ledelsen som styrer det selskapet.....

Jeg skal hvertfall ut å reise med SAS i dag til Trondheim, og ser frem til flyturen, og kaffekoppen :-)!

He he, Ryanair må tydeligvis føle seg truffet siden de går ut på den måten

men også behagelig for de som kan nyte godt av tilbudet til FR.

Nåja, behagelig og Ryanair er ikke to ord som passer sammen i samme setning:rolleyes: Da er det bedre å legge en hundrelapp eller to ekstra på bordet og heller velge andre selskaper.....for oss som har råd til det selvsagt

Da er det bedre å legge en hundrelapp eller to ekstra på bordet og heller velge andre selskaper.....for oss som har råd til det selvsagt

Og enkelte av oss synes at det ikke er nødvendig å kast bort penger på det som unødvendig selv om vi har råd.

Det man sparer + noen grunker til kan man for eksempel bruke en lørdagskveld hos Heston Blumenthal http://www.fatduck.co.uk/ :p

Problemet for SAS i dag er at markedsforutsetningene endrer seg raskere enn de klarer og snu seg. Innen det såkalte SAS core er implementert så er ikke forutsetningene til stede lenger. De tviholder på "The Businessmans airline" filosofien men Ola og Kari som reiser i forretninger tar gjerne en "LCC" sammen med røkla. Og folk vil fly direkte, ikke via og via som SAS ønsker.

Det at folk vil fly direkte og ikke via faar vel dermed en verdi, som selv DY nok vil vaere raske til aa tjene penger paa den dagen analyse verktoeyene til DY viser at en sitter med usolgt kapasitet via CPH og at en dermed senker prisene paa slike forbindelser foraa fylle disse setene....og vips selger DY ogsaa via ... ikke utenkelig... Her i USA betaler vi fort USD 150 - 200 ekstra for en Nonstop flight....paa lik linje med diverse gebyrer vil Nonstop ogsaa bli en inntekstkilde for DY paa sikt naar CPH basen vokser....

Back