Endringer i ledelsen av SAS i Norge

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
FlightDeck - leser du ikke hva jeg skriver?
I SAS Group's toppledergruppe sitter det fem menn - fire svensker og en danske.
John Dueholm er CEO i Scandinavian Airlines (SK - altså flyselskapet), og i hans ledergruppe sitter det følgende Senior Vice Presidents:
Robin Kamark (norsk mann): Head of Marketing & Sales
Lars Sandahl (dansk mann): Head of Commercial
Claus Sonberg (norsk mann): Head of Communications & PR
Henriette Fenger Ellekrog (dansk kvinne): Head of HR

FlightDeck - leser du ikke hva jeg skriver?
I SAS Group's toppledergruppe sitter det fem menn - fire svensker og en danske.

Jo, jeg leser hva du skriver - men jeg har hele tiden referert til SAS' toppledelse, det var du som trakk inn flyselskapet. Som du selv skriver, så består toppledelsen av fem stillinger som er besatt av fem menn, der fire er svenske og en er dansk. Jeg er klar over at det er både kvinner og nordmenn i ledelsen under disse igjen. SAS-styret har for øvrig fem menn og to kvinner.

Last edited:
Det mest interessante her er jo denne: "Kommunikasjonsdirektör Richard Kongsteien i Wideröe får ansvaret for en sammenslått kommunikasjonsenhet i SAS og Wideröe". Hva er neste? Om man kan slå sammen kommunkasjonsenhetene i SK (NO) og WF, hvorfor ikke slå sammen markedsavdelingene? Det er jo en haug med markedsavdelinger i andre bransjer som jobber med flere brands.

Det kan vel tyde på at det vil komme flere sammenslåinger....og til slutt en full integrasjon på alle nivåer? Kanskje vil det komme en del føringer 5.november.

He he... Jeg blir helt oppgitt... Og man fortsetter å forsøke å legge en kabal som aldri kommer til å gå opp eller gi positiv avkastning. Samme navnene dukker opp i kjent SAS stil

Man fortsetter å flytte på de samme menneskene som har skakkjørt SAS.

Hva med å få inn noen folk med visjoner og gode ideer?

He he... Jeg blir helt oppgitt... Og man fortsetter å forsøke å legge en kabal som aldri kommer til å gå opp eller gi positiv avkastning.

Synd dem ikke har rådført seg med deg først, for da hadde dem vel for lengst skjønt at kabalen aldri vil gå opp?

Synd dem ikke har rådført seg med deg først, for da hadde dem vel for lengst skjønt at kabalen aldri vil gå opp?

Ja, sammenlign gjerne de siste 8 årene i omsetning, vekst og fortjeneste i de bedriftene jeg har sittet i ledelsen med hva det SAS har fått til.

Ja, sammenlign gjerne de siste 8 årene i omsetning, vekst og fortjeneste i de bedriftene jeg har sittet i ledelsen med hva det SAS har fått til.

Hm, ja Telco er jo noen blodsugere, se på Telenor Village... øøø avsporing.. ja...

Hm, ja Telco er jo noen blodsugere, se på Telenor Village... øøø avsporing.. ja...

He he.. Har kun jobbet i Telenor i 3 år og da jeg jobbet der het det TBK ;).

Mitt poeng er at det er behov for noen nye koster i SAS. Det er helt kronisk for SAS at du ser de samme trynene dukke opp på nye steder hele tiden.

Det er jeg enig i Tommy (!) , de kunne helt klart ha godt av nye impulser...
Men det var bransjen jeg pekte på...

Mener du f.eks. at Gorm Frimannslund har gjort en dårlig jobb og burde vært ute? Eller bare at de trenger friskt blod?

Mener du f.eks. at Gorm Frimannslund har gjort en dårlig jobb og burde vært ute? Eller bare at de trenger friskt blod?

Tenkte ikke spesifikt på Gorm, men SAS generelt.

Problemet kan jo være at man sliter med å rekruttere talent til SAS og at det er derfor man fortsetter å gi nye oppdrag til de samme interne folka som har jobba i SAS siden de tok imot kofferter i innsjekken på FBU? Det er jo litt av ett vepsebol og nye ledere med nye visjoner kan jo fort bli shutta ned av 1000000000 fagforeninger og intern politikk istedetfor å forsøke å drive butikken etter bedriftsøkonomiske prinsipper.

...er det ikke et ordtak som beskriver at en bør være oppmersom når rottene rømmer skipet..?

Problemet kan jo være at man sliter med å rekruttere talent til SAS og at det er derfor man fortsetter å gi nye oppdrag til de samme interne folka som har jobba i SAS siden de tok imot kofferter i innsjekken på FBU?

Lite av dem, gitt ... tror heller det burde vært fler.

He he - ledelsen med Jansson og Sonberg i spissen kom vel til SAS etter at Tommy forlot Norge...

jeg lurer på hvor i meldingen om Core SAS jeg misforsto at man skulle fokusere på kjerndriften; å fly til og fra Norden. Akkurat nå synes jeg det virker mer som flying i ganger og kontorer.

Et spørsmål; Hvor er SAS registrert som selskap?

Sverige.

Men siden SAS Norge ikke eksisterer lenger, så er det jo naturlig at endel velger å forlate selskapet og da synes jobb i andre selskaper kanskje er mer spennende.

Betyr dette at langrutene fra OSL til NYC, BOS og BKK ikke kommer til å starte opp??! Ola Strand sa det jo på TV for noen mnd siden så da må det jo skje :drunk: Jeg håper virkelig at noen (dansker kanskje..?) følger opp dette i tiden fremover..:lol::colgate::lol:

Hellige jul for et sirkus SAS er.

Sikkert greit med litt nytt blod, selv om mitt inntrykk er at de største problemene i SAS ikke ligger i SAS i Norge.
Gorm gjorde jo en flott jobb i Widerøe, og har visst gjort det bra i SGS også. Høres fornuftig ut å slå sammen markedsavdelingene til SAS og Widerøe. Produktet er jo likt på de fleste områder. Kanskje er det flere områder hvor SAS og Widerøe bør slå sammen avdelingene?

Back