Endring av seterplassering på Icelandair

BårdK

ScanFlyer Silver
Endring av seterplassering på Icelandair

Skal til New York med hele familen i juli og var så heldig å få Saga Class seter på Comfort Class billetter på bekreftede e-billetter. Når jeg nå skulle inn for å velge barnemeny til barna var jeg flyttet fra resten av reisefølget til et sete på Comfort Class (fra 5A som det står på billetten og til 10A som nå står på hjemmesiden).

Kan de bare gjøre dette? Har noen jeg rettigheter? Regner i alle fall med at jeg kan avbestille, all den tid reiseproduktet er annet enn det jeg betalte for.

Re: Endring av seterplassering på Icelandair

Med forbehold om at jeg har misforstått: Du fikk Saga Class og har betalt for Comfort Class? Om du nå har fått Comfort Class sete, er det jo det du har betalt for?

Men.. er det ikke bare å ringe Icelandair og spørre hva som har skjedd?

Det skrives blant annet på FT at Icelandair pleier å mer enn fylle opp på economy slik at det er ganske vanlig at de som bestiller på Comfort Class blir sittende i Saga Class seter, men fortsatt bare får Comfort Class service (dvs. dårligere mat og ikke gratis sprit). Ergo merker de ofte en del rader på Saga Class med Comfort Class.

Grunnen til at jeg ikke ønsker å ringe Icenlandair, er et lite håp om at jeg kan spille uvitende og henvise til min billett merket 5A ved innsjekk og håpe at det ordner seg. Grunnen til at jeg kjøpte disse billettene var også vi var heldige som fikk Saga Class seter til Comfort Class pris.

Kan de bare gjøre dette? Har noen jeg rettigheter? Regner i alle fall med at jeg kan avbestille, all den tid reiseproduktet er annet enn det jeg betalte for.

Nei, det er ikke et annet reiseprodukt en det du betalte for. Du har betalt for Comfort Class, ikke Saga Class. Og havner du da i et Comfort Class sete får du nøyaktig det du har betalt for, et eventuelt Saga Class sete er en ren bonus

Og ja, de kan bare flytte deg, da du får det du faktisk har betalt for. Og når du velger sete så er det ingen sted det står at du har garantert det setet, og det er en grunn til at det normalt på engelsk kalles "Seat request", så det er snakk om et seteønske som flyselskapet normalt etter beste evne vil førsøke å gi deg.

Når du kjøpte billetten, så kjøpte du en reise på Comfort Class, ikke en reise på sete 5A

OK, egentlig greit det. Det betyr altså at når det står 5A på billetten så er det å regne som et ønske eller en forespørsel? Synes det er litt rart at det også står OK på setevalg, som for meg ligner mer på en bekreftelse.

Jeg spør ikke for å kverulere, men det kan være greit å vite all den tid man bestiller/betaler etter at man har valgt sete. For meg kan setevalg av og til være avgjørende for om jeg velger å kjøpe billetten eller ikke.

Last edited:

OK, egentlig greit det. Det betyr altså at når det står 5A på billetten så er det å regne som et ønske eller en forespørsel? Synes det er litt rart at det også står OK på setevalg, som for meg ligner mer på en bekreftelse.

Det er enten en forespørsel eller en bekreftelse med masse forbehold. Tildelt sete kan alltid endre seg av grunner som bytte av flytype, overbooking, familier som må plasseres sammen, vekt og balanse, feil i IT-systemer, behov for plassering av handicappede eller feil på setet.

Takk for svar, veldig greit å vite for fremtidige bestillinger.

Da fikk jeg kansellert billettene uten kostnad. Gikk heller for business (J) hos Swiss og fikk også ordnet med retur i juni 2012. 2 voksne og 2 barn t/r New York med fleksibel businss for kr. 56.000 synes jeg ikke var så galt.

Eneste problemet er vel at barna på 8 og 10 blir bortskjemte. Får finne på en hvit løgn slik at de ikke tror det blir en vane. Har sett pappaer og ektemenn fra en litt annen kultur enn vår gå fra business eller first for å si god natt til resten av familien på economy, det tror jeg ikke kona mi hadde godtatt....

Har sett pappaer og ektemenn fra en litt annen kultur enn vår gå fra business eller first for å si god natt til resten av familien på economy, det tror jeg ikke kona mi hadde godtatt....

Tja, jeg ser det ofte (også fra en kultur som vår(?) regner med du sikkert til ikke-nordmenn), også nå etterhvert ikke bare menn. Og ofte reiser han på billett betalt fra jobben, men har kanskje hatt lyst til å ha med familien/kjæresten/kona/etc. og ofte betalt det selv.

Reiser business på LH til Shanghai to-tre ganger i året og jeg har også sett tyskere gjøre det samme. Mulig problemet mitt er kanskje at jeg har skjemt bort kona.....

Back