Endelig wifi på Flytoget

Re: Endelig wifi på Flytoget

Lenge siden jeg har kjørt flytoget... hvordan står det til med wifi der nå?

Var tilgjengelig når jeg dro med Flytoget i forrige uke, men UTROLIG tregt.

Sitter på nettet der nå, går faktisk ganske greit :)

Edit: Får moderere meg selv litt der.. det gikk fint så lenge toget sto stille. Så fort det var i bevegelse = null internett.

Last edited:

Var tilgjengelig når jeg dro med Flytoget i forrige uke, men UTROLIG tregt.
Tregt? Eg fekk kobla meg til, men det var jo ikkje mulig å bruke det. Kobla meg likegodt av og brukte 3G/Edge. Det kan vel muligens kalles "beta"-utgåve vil eg påstå ja.

Ser ut som Flytoget bruker Telenor mobilnett, og det er jo tidvis ganske dårlig på store deler av strekningen.

Både Telenor og Netcom sine nett er ubrukelige fra Flytoget er min erfaring. Svært ustabilt.

<mod>
Da holder vi oss til flytoget og wifi og tilstøtende områder. Diskusjoner om priser på buss, utbygging av veier i distriktene og FR hører hjemme i andre tråder.
</mod>

Wifi er nå installert på alle Flytog, det er to soner i hvert tog.

Tilgangen er gratis og åpen for alle.
Alle brukere deler tilgjengelig kapasitet. Bruker du egen mobil på 3G, vil du som regel oppleve bedre hastighet.

Systemet er satt opp slik at noen typer trafikk (f.eks streaming/programmoppdateringer) gis lavere prioritet, så litt avhengig av hva man gjør, vil brukeropplevelsen variere. Vi ønsker å prioritere kunder som vil lese nyheter/sjekke mail og liknende.

Det er også en egen 3G repeater i hvert tog, slik at 3G dekningen skal bli best mulig. Bruker man sin egen 3G tilkobling slipper man altså å dele.

Det skal også være god 3G dekning i hele romeriksporten nå.

(for ordens skyld, jeg jobber i Flytoget)

Gjenstår å teste ut neste veke :) Til no har det ikkje vore mogleg å bruke Wifi til å lese avisa, sende/lese mail.

Fikk ikke koblet til noe nett i morges når jeg tok
Flytoget til OSL fra Oslo S.

Fikk koplet meg fint på nett nå i ettermiddag på vei fra Sandvika til OSL, men det gikk tregt og enkelte sider ga jeg til slutt opp. I dag morges derimot fikk jeg ikke til å kople meg opp, men det kan sågar likeså være "menneskelig feil" så trøtt som jeg var da etter å ha stått opp kl.0415!

Kan forøvrig melde om en litt bumpy ride og litt hard landing med kraftig oppbremsing på HAU nå ikveld, blåste litt igjen, i overkant av 20 m/s. Men litt gøy også da.

Det er en skrivefeil i trådtittelen. Skal være "Elendig wifi på Flytoget". Forsøker å logge meg på med iPaden daglig, men det blir bare et halvt minutt surfing og 11 minutter venting på turen til og fra Lillestrøm.

Mobil og WiFi på flytoget er det veeeeldig dårlig dekning på, går jo nesten ikke an å ta en telefon på toget...
Merkelig at det er bedre internett i våre fly enn på et tog...

Last edited:

Jeg har oversett denne tråden.. Gøy å lese at det faktisk kan være allright med litt underholdning på kortere turer i form av wifi tilgang ;)

Tjenesten lanseres neste uke, så vi håper brukeropplevelsen blir OK.

Det vil altså nesten alltid være bedre fart på 3G, siden WIFI deler ut kapasiteten mellom de som er pålogget.

Bare fint med tilbakemeldinger her i forumet, jeg synes det da er nyttig å skille mellom
1) tilbakemeldinger på 3G dekning
2) farten på WIFI, der signalstyrken på både 3G og WIFIsone er god
3) info om WIFI signalstyrke i ulike deler av toget.

Vi tester og tweaker løpende, det er faktisk en spesiell utfordring å få stabil både 3G/WIFI i tog i forhold til fly, siden toget passerer og bytter basestasjoner underveis i stor fart, sett i forhold til hvor tett basestasjonene står plassert. Blir som å kjøre en tett pylon racing bane i lav høyde, for å bruke et flybilde.....

(for ordens skyld, jeg jobber fortsatt i Flytoget)

Testa i dag morges med iPhone 4:

Oslo S - Oslo Lufthavn

1) 3G funker bare deler av strekningen. Ikkje i Romeriksporten -der hadde eg bare Edge.
2) Wifi funker ikkje i det heile tatt -dvs, du klarer å koble deg på, men det er umulig å laste ned ei nettside. Det gjelder uansett kor på strekningen, og uansett nettside.
3) Satt bakerst, der var signalstyrken bra.

Skal forsøke å teste på nytt ved retur i ettermiddag.

Det arbeides med å flytte litt på antenner for å gi bedre dekning på de aller bakerste plassene i toget (klappsetene). Tenker da på tog retning OSL. Dette er i dag ikke det beste stedet å sitte for WIFI.

De beste plassene i toget (sterkest WIFI signal) er

Fremste seterader i bakerste vogn
Bakerste seterader i vogn 2
Fremste seterader i vogn 3
Bakerste seterader i fremste vogn

Denne logikken virker både til og fra OSL

Det finnes en gratis Android app som heter "Network signal info II", med denne kan du gå igjennom toget og søke deg fram til den beste dekningen.
For å teste hastigheten på wifi eller 3G kan man bruke en annen gratis app som heter "Speed Test".

Ikke mye brukervennlig dette nettet. Sitter på Flytoget nå, og startet opp vg.no på Skøyen stasjon. Forsiden kom da opp like før toget forlot Nasjonalteateret. Flyprat var noe kjappere, men der er det jo knapt et bilde.

Back